Marco1984
Member
- Lid geworden
- 3 juni 2022
- Leeftijd
- 40
Continu meten betekend dat het dus niet stabiel is. Steeds schiet die dus weer omhoog waardoor je weer moet bij voegen. Je voegt pas bij wanneer die omhoog schiet. Dus krijg je schommelingen. En dat is heel slecht voor de vissen. Als ik het heb over stabiel dan heb ik het over vaste waardes die ook vast blijven. Dat is wat voor mij stabiel betekend.Stabiel houden is ook een kwestie van Ph meten, marco ga je daar in mee, tijdens een waterverversing hou je de Ph in de gaten en kun je die zelf vooraf beinvloeden.
Water verversen, om daar nog wat dieper in te gaan is ook beter in een opvangbak met de zelfde zuurgraad, maar wat wil je bereiken.
Geef daar eens een antwoord op ,wat je voor ogen hebt.Wat wil je precies met die waterwaarde's.
Heb je een plantenbak,of wat dan ook, wees daar eens duidelijk over, in combinatie met de Ph waarde's.
begrijp nog helemaal niks van jou doel,,.
Kan jou wel via Pb een webadres geven voor een Ph meter met voeler, digitaal 70 euro, lijkt mij wel dat je die kan gebruiken door al de vragen over Ph.
Bijvoorbeeld : ik doe elke zondag 1x per week een waterwissel van 50%. Dan is het de bedoeling dat ik tot aan de volgende zondag de waterwaarde ( PH ) vast hou. En de waterwissel voor die tijd klaar maken zodat je niet een keiharde klap omhoog krijgt die later weer naar beneden moet.
Het continu moeten meten en moeten toevoegen geeft schommelingen maar is ook gevaarlijk. Stel ik ga een weekend weg naar bijvoorbeeld Frankrijk. Dan voeg ik wat toe op vrijdag. Maar als zaterdag of zondag het weer omhoog schiet dan ben ik niet thuis. Dit kan een nare afloop hebben. Zoals Biljoenblik hierboven ook al aangaf. Vind dit ook gewoon te gevaarlijk.Dit is dus niet waar ik naar opzoek ben. Hetzelfde geld voor filteren over turf en dat soort middeltjes. Dan blijf je eindeloos knoeien. Steeds loopt PH weer op en moet je het vervangen ( schommeling ). En als je het vervangt kan je er alsnog ook weer naast zitten. Pappen en nat houden dus. Ik zoek dus naar een watervaste methode die ik kan gebruiken om het gewoon goed en stabiel te kunnen houden. Ik wil beginnen met een plantenbakje low tech. Je weet wel laag behoefende Co2 planten en planten waarbij je tabletjes in de grond kan steken. En klein beetje mestvoeding. Beginners bakje. Later ooit met meer ervaring misschien eens een plantenbak met veel verlichting en co2 setje. Maar dat is voor later.
Wat ik met mijn waterwaardes wil is heel simpel. Dat ik de juiste waterwaardes heb die bij de vissen passen ( kardinaal tetra's, Roodkopzalmpjes + bijbehorende plantjes voor die waardes. )
Maar hoe krijg je die waardes zonder dat het onstabiel is en steeds heen en weer schiet. Hoe creeer je een systeem waarbij je het vast houd. Wat ik bedoel is dus gewoon heel simpel te begrijpen.