Wat is er nieuw

vraag over samenstelling visbestand

rexdekreeft

Member
Lid geworden
19 september 2019
Leeftijd
25
Hallo allemaal,

Op dit moment heb ik een aquarium van 120 liter. De bak is nu gereed en mijn vraag is of de volgende dieren samen zouden kunnen:

Blauwe Florida kreeft en/of garnalen (welke soort garnalen?)
4/5 maanvissen
6 luipaard pantser meervallen
1 algeneter

Ik vraag me vooral af of de kreeft de bodemvisjes met rust zou laten. Natuurlijk zou ik niet alles in 1 keer in het aquarium doen maar dit verdelen over tijd 🙂.

Graag jullie hulp, tips over planten zijn ook welkom!

Dat is denk ik een 80cm bak? Maanvissen hebben 50 liter per vis nodig en moeten in een groep van min 5 dus dat kan niet. Zover ik weet zijn de Floridakreeften vaak slopers en laten ze de planten niet echt met rust.
Met de meerval bedoel je denk ik de (Corydoras julii en die zou op de bodem wel kunnen lijkt me in een leuk groepje van minimaal 6. Of dat met de kreeft gaat durf ik niet te zeggen maar een ander kan je dat wellicht wel vertellen. Ik zou dan alleen voor een bodemvis kiezen.

• Leuk
Waarderingen: Rubz
Je kreeft doe je absoluut een plezier met zo;'n uitgebreid menu aan vissen, maar wil je dus je vissen behouden kun je er geen kreeft in doen (althans geen floridakreeft) een dwergkreeft (cpo of cambarellus diminitus) kan wel. Je bak is te laag voor maanvissen die hebben een bak van minimaal 60 cm hoogte nodig zodat ze mooi kunnen uitgroeien.
Pantsermeervalen bedoel je denk ik inderdaad de corydoras mee, bedenk wel dat die een zandbodem nodig hebben anders slijten hun bekdraden.
In plaats van maanvissen kun je beter een andere soort nemen, gouramies zijn bijv. ook groot en mooi en kunnen wel in jouw bak

Corydorassen (als je die idd bedoelt) kunnen wel, al is de ene soort qua grootte geschikter dan de andere.

"Algeneter" kan ook maar, 1. dan ligt het eraan welke je precies op het oog hebt (?), en 2. voor veel soorten moet je bak een tijdje gedraaid hebben, wil er voldoende algengroei aanwezig zijn.

Maanvissen worden helaas te groot. :-(

Floridakreeft is zoals gezegd geen goed idee i.c.m. de vissen. De kreeftensoort die daar het dichtst bij in de buurt komt en wél veilig is met vissen (veiliger dan CPO's), is de Procambarus vazquezae. Maar die zijn weinig verkrijgbaar. Ik heb er wel een nestje van nu, mocht je even kunnen wachten.

een dwergkreeft (cpo of cambarellus diminitus) kan wel

Nou ik heb meegemaakt dat de cpo graag de vissen ging vangen en de vinnen stuk beet dus je bent zelfs dan nog afhankelijk van het karakter van de cpo. Ik zou ze niet combineren met vissen.

Ik zag het laatst nog in een dierenwinkel. Twee CPO's hielden een (gezond ogende) betta vast en waren 'm aan het bijknippen... Hij probeerde telkens los te komen maar ze trokken hem dan weer naar de bodem. Kwam er vrolijk een derde CPO aan om mee te eten. Toch maar even iemand erbij gehaald. Terwijl de betta uit de bak werd geplukt bleven die CPO's hem gewoon vasthouden met hun scharen, net pitbulls.

Dank voor de reacties! De bak is 60 cm hoog en 60 cm breed, redelijk hoog dus. De maanvissen lijkt me dan inderdaad geen goed idee. En bedoelde inderdaad de corydoras Julii. Dan zou er dus een Procambarus vazquezae of cambarellus diminitus bij kunnen. En garnalen?

Bij dit bestand (moest me even inlezen in die diminutus) zouden garnalen ook goed moeten kunnen. 🙂

Zelf heb ik van die mini-kreeften gehad ...ze waren heel goed in het bijknippen van de vinnen van zelfs de snelste vissen (danio’s) en die van de cory’s. Ontzettend agressieve rotbeesten, althans die van mij (eentje was Gandhi genaamd).

Gandhi de verschrikkelijke. 😀 Het kan verkeren in namenland.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan