Wat is er nieuw

Vraag over samenstelling.

patjuh

New member
Lid geworden
18 april 2025
Leeftijd
42

Beste mede aquarianen,

Ik heb een aquarium staan van 200x60x60 ingericht met takken, stenen en palmbladeren.

Visbestand op het moment:
Koppel heros Severus red spotted
5 maanvissen
6 biotodoma Cupido
50 tal tetra's (deze gaan over naar een ander aquarium)

Over de maanvissen twijfel ik nog of ze in deze bak blijven of ook overgaan.

Ik wil dus het visbestand veranderen en had het volgende in mijn hoofd.

Koppel heros Severus red spotted
Koppel heros efasciatus rotkeil
Koppel Acarichthys heckelii
Koppel Geophagus dicrozoster
En dan de biotodoma Cupido als groepje, of ook uitdunnen tot een koppel.

Eerst is mijn vraag, gaat dit samen?
Zo nee, wat zou dan jullie tips zijn om aan te passen aan het visbestand?

Ps de inrichting van de bak nu is zo omdat ik altijd met jongeren vissen start, de inrichting is dus aanpasbaar.

Bijlagen

• IMG_20250416_212647.jpg
    IMG_20250416_212647.jpg
    641 KB · Weergaven: 9
G. dicrozoster wordt een echt grote vis. Ik heb zelf ook een 2m bak, (die maar 40cm breed is), maar ik probeer ze me daarin voor te stellen en ik vrees dat die gewoon te groot worden 'voor het mooie'. @roberto1983 heeft ervaring met de sveni's, wie weet kan hij hier iets op zeggen.
Bovendien zijn dit allemaal territoriale vissen, die dan hoogstwaarschijnlijk met z'n allen tegelijk in broedmodus gaan, en dan is je bak letterlijk en figuurlijk te klein.
Ik zou me beperken tot één koppel met eventueel de manen samen, hoewel ik ook daar wel wat vraagtekens bij heb. Vooral omdat maanvissen echte rotzakken kunnen zijn.
Dit klinkt mij -als ik het geheel zo bekijk- als een keuzeprobleem in de oren, terwijl ik toch denk dat je de keuze wél gaat moeten maken.
Je kunt er eventueel wel een brave scholenvis bij zetten, die groot genoeg is om niet al snack te eindigen.

G. dicrozoster wordt een echt grote vis. Ik heb zelf ook een 2m bak, (die maar 40cm breed is), maar ik probeer ze me daarin voor te stellen en ik vrees dat die gewoon te groot worden 'voor het mooie'. @roberto1983 heeft ervaring met de sveni's, wie weet kan hij hier iets op zeggen.
Bovendien zijn dit allemaal territoriale vissen, die dan hoogstwaarschijnlijk met z'n allen tegelijk in broedmodus gaan, en dan is je bak letterlijk en figuurlijk te klein.
Ik zou me beperken tot één koppel met eventueel de manen samen, hoewel ik ook daar wel wat vraagtekens bij heb. Vooral omdat maanvissen echte rotzakken kunnen zijn.
Dit klinkt mij -als ik het geheel zo bekijk- als een keuzeprobleem in de oren, terwijl ik toch denk dat je de keuze wél gaat moeten maken.
Je kunt er eventueel wel een brave scholenvis bij zetten, die groot genoeg is om niet al snack te eindigen.
Thnx voor je reactie,

Ik vind het niet erg om uiteindelijk keuzes te moeten maken, uiteindelijk hoop ik een mooi bestand te creëren maar wel zodat het het beste is voor de vissen.
Ik hield daarbij al rekening dat het waarschijnlijk niet allemaal samen zou gaan.
de maanvissen (ben ik toch wat minder fan van) gaan denk ik over naar de andere bak.

Dan blijven de Cupido en de heros over.
Ik hoopte hier dus een van bovenstaande koppels aan toe te kunnen voegen.

Het gaat me in deze bak niet om de hoeveelheid vis, dus een scholenvis is eigenlijk uitgesloten omdat ik dat al in de andere bak heb.

Ik dacht dat de dicrozoster ook ongeveer 20cm wordt? Maar dat is dus niet zo?

Ik ben me al dagen proberen in te lezen, maar op internet gaan zoveel verschillende verhalen, en zelfs in de winkels hoor je verschillende verhalen.
Zelfs als het gaat om het houden van koppels of groepjes.

Dus ik hoop hier de juiste keuzes te gaan maken naar aanleiding van jullie adviezen

Helaas wordt de G. dicrozoster echt wel groter dan 20 cm. Ik ben in het verleden in de Geo's gedoken om te kijken of ze in mijn bak konden en iedereen die ze gehouden heeft, heeft het mij met klem afgeraden. De vrouwtjes blijven weliswaar wat kleiner, maar de mannen zijn flinke jongens.
Ik ben uiteindelijk geswitcht naar de Torichthys elliotti. De mannen daarvan kunnen de 20 cm aantikken, maar de meesten blijven op een cm of 18 hangen. En dat is een mooie maat voor een 2m bak. Misschien ook iets voor jou (of de T. meeki, lijkt er in gedrag en formaat heel veel op).

Misschien heb je iets aan mijn puzzeltocht: https://aquaforum.nl/threads/vragen...dicrozoster-surinamensis.180506/#post-2447349

Helaas wordt de G. dicrozoster echt wel groter dan 20 cm. Ik ben in het verleden in de Geo's gedoken om te kijken of ze in mijn bak konden en iedereen die ze gehouden heeft, heeft het mij met klem afgeraden. De vrouwtjes blijven weliswaar wat kleiner, maar de mannen zijn flinke jongens.
Ik ben uiteindelijk geswitcht naar de Torichthys elliotti. De mannen daarvan kunnen de 20 cm aantikken, maar de meesten blijven op een cm of 18 hangen. En dat is een mooie maat voor een 2m bak. Misschien ook iets voor jou (of de T. meeki, lijkt er in gedrag en formaat heel veel op).

Misschien heb je iets aan mijn puzzeltocht: https://aquaforum.nl/threads/vragen...dicrozoster-surinamensis.180506/#post-2447349
Kijk, hier kan ik weer mee verder.
Groter dan 20cm is voor ons geen optie, dus die vallen af, net als de Acarichthys heckelii.
Ik ga me van de week eens inlezen in je puzzeltocht, dank je wel!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan