Vraag wat het forum zou aanbevelen voor verlichting voor Trofis 1200

Compasscard

Member
Lid geworden
27 november 2016
Berichten
21
Leeftijd
47
Ik ben de bezitter van een oudere Trofis colisa 1200 opgezet als gezelschap bak met geen moeilijke vissen noch moeilijke planten.
Origineel kwam die bak met 2x T5 High Power buizen. Omdat ik steeds doffe reflectoren had heb ik de boel gesloopt en vervangen door een zelf geknutselde led opstelling aangestuurd met een TC420

In situ: led strips in een IP67 siliconen jasjes, op hun beurt, verkleefd op 3, 40mm brede alu profielen die dan weer liggen op een geanodiseerd L profiel dat ik op het glas heb gekit achter de omlijsting.

De strips zijn:
4 x 24V RGBW met 5050 60 led/m (+- 12W)
1 x 24V 3014 koud met 240 led/m (20W)
1 x 24V 3014 warm met 240 led/m (20W)

Dus al bij al behoorlijk wat licht in de bak, althans dat zou je toch denken met het totaal geinstalleerd vermogen.
Mijn ervaring leert me dat deze opzet met wat problemen komt:
- de planten deze strips niet beter vonden dan de oude T5 buizen.
- dat de strips te heet worden omdat ze onder de afdekkappen zitten en het enige wat zou helpen is om een buisje met water door de alu profielen te laten lopen zodat ik ze kan koelen en tegelijk de bak kan verwarmen.
- de RGBW led's vlug stuk gaan, of bepaalde kleuren niet meer werken, waarschijnlijk door de slechte chinese kwaliteit en de te hoge temperaturen van de strip
- de kleurweergave van de KW/WW strips behoorlijk de wensen over laten en het water eerder geel/groen laten kleuren
- de lichtopbrengst zienderogen zakt en er elk jaar strips gewisseld moeten worden.

Kortom de tijd is aangebroken om deze DIY oplossing te vervangen door wat degelijker spul met een betere kleurweergave.
De beperking die ik heb is dat ik geen lichtarmatuur boven de bak wil hangen, de afdekplaten moeten er bij voorkeur terug op.
Ik was aan het denken aan een daytime matrix opzet met een juwel adapter mocht die enigzins beschikbaar zijn en passend te maken zijn voor een trofis. Ik kan wel 3d printen, dus adapters maken is geen probleem.

Mijn vragen aan jullie:

Wat werkt er voor een trofis Colisa 1200 met zijn vrij forse hoogte (dus weinig licht onderaan) ?
Welke ledsystemen zijn ook aan te raden buiten de Daytime producten ?
Iemand een idee hoe dat plaatmateriaal noemt waar de afdekplaten van Trofis of Juwel aquaria van gemaakt worden ?
 
Zo te zien ben je niet vies van wat DIY.
Je kan mijn lamp kopiëren, kost een paar duiten...
maar de hoofd leds zelf hebben 7 jaar fabrieks garantie (80% output) de kleuren weet ik niet uit m’n hoofd.
Flink meer output dan je ooit nodig gaat hebben voor de gemiddelde algen fabriek XD

In het alu-profiel wat je nu gebruikt zou je ook de EB-series strips van Bridgelux kunnen plakken, die hebben volgens de fabrikant geen koeling nodig.
Kan voor je zoeken als je interesse hebt, maar er is een Zweed die ze heeft draaien boven z’n vision 450 met flink veel planten

Daytime matrix geeft dacht ik wel adapters voor de meeste aquaria, anders word het (helaas) een open bak met de lamp erboven
 
Om volgende teleurstellingen te vermijden zou ik echt gaan kijken bij de gerenommeerde merken als, inderdaad Daytime, HVP, JMB enz. Zelf heb ik JMB balken waar ik erg tevreden over ben. Of, zoals @tuinkabouter voorstelt, zelf toch weer iets maken maar nu met betere materialen!
 
Ik knutsel graag maar bij alle projecten is het grote probleem het sourcen van de onderdelen (alu profiel, leds). Alhoewel Tuinkabouter zijn led project mij erg aanspreekt denk ik dat het een daytime matrix zal worden die ik gradueel met modules zal bestukken om de kosten wat te spreiden.
Nu nog even uitvlooien hoe ik de flappen kan monteren. De Juwel adapter zou wel eens kunnen passen mits wat modificaties.
 
Ik gebruik Daytime matrix naar volle tevredenheid. Alhoewel de door Benvo genoemde producten ook allemaal goed zijn, is het voordeeldeel van Daytime dat je heel eenvoudig kan uitbreiden met modules als je wensen/eisen veranderen.
 
Koop er wel een voeding bij die berekend is op eventuele uitbreiding!
 
Ik gebruik een Hvp aqua LED balk tezamen met de multilux van juwel. Maar je zou ook 2x de Hvp balken kunnen nemen...
 
Ik gebruik Daytime matrix naar volle tevredenheid. Alhoewel de door Benvo genoemde producten ook allemaal goed zijn, is het voordeeldeel van Daytime dat je heel eenvoudig kan uitbreiden met modules als je wensen/eisen veranderen.

Het is een daytime matrix geworden, ben de basis en 3 modules vanmiddag gaan kopen. Een 24v voeding had ik al van mijn eigen led constructie en mijn tc420 zal ook wel bruikbaar zijn. Toch weer wat kosten gespaard. Daytime is niet goedkoop, maar het ziet er wel degelijk uit.
Ik ben er mij van bewust dat 3 modules absoluut niet toereikend zijn voor mijn bak, maar het is om even te kunnen zien welke kleurtemperatuur mooi zal zijn.
Nu is het even wachten op de vrouwelijke stekker type "Binder 720" die ik besteld heb bij Conrad om de matrix kunnen aan te sluiten. Ook was er geen lexan beschermplaat meegeleverd tegen opspattend water, blijkbaar is dat enkel met de recentere Matrix er standaard bij en de dealer had enkel oude stock.
Daarna kan ik gaan monteren en zal ik een alternatief moeten gaan zoeken voor de flappen die op mijn trofis bak liggen of de Juwel adapter kopen en modifieren.

Nog even wachten op het wauw moment. :)
 
Het is een daytime matrix geworden, ben de basis en 3 modules vanmiddag gaan kopen. Een 24v voeding had ik al van mijn eigen led constructie en mijn tc420 zal ook wel bruikbaar zijn. Toch weer wat kosten gespaard. Daytime is niet goedkoop, maar het ziet er wel degelijk uit.
Ik ben er mij van bewust dat 3 modules absoluut niet toereikend zijn voor mijn bak, maar het is om even te kunnen zien welke kleurtemperatuur mooi zal zijn.
Nu is het even wachten op de vrouwelijke stekker type "Binder 720" die ik besteld heb bij Conrad om de matrix kunnen aan te sluiten. Ook was er geen lexan beschermplaat meegeleverd tegen opspattend water, blijkbaar is dat enkel met de recentere Matrix er standaard bij en de dealer had enkel oude stock.
Daarna kan ik gaan monteren en zal ik een alternatief moeten gaan zoeken voor de flappen die op mijn trofis bak liggen of de Juwel adapter kopen en modifieren.

Nog even wachten op het wauw moment. :)
Gefeliciteerd!!! Je zal er geen spijt van krijgen. Met de module fresh sunlike kan je zon opkomst, en ondergang prachtig simuleren. Voor je planten in neutral white een goede module
 
Korte update

Na veel zoekwerk en prutsen is mijn matrix 120 geintegreerd in de Trofis bak. De orginele flappen en deksels zijn behouden gebleven en alles is netjes geintegreerd.
Uiteindelijk heb ik nu 6 modules geinstalleerd (2*NW, 2*UW en 2*SLF). Mijn Meanwel LRS 150-24 voeding is herbruikt en een adapterkabel naar mijn tc420 werd zelf gemaakt met behulp van een binder connector die ik bij conrad kon bestellen.

Binder 99-9114-00-05-1 Ronde stekker Koppeling, recht Serie (ronde connectors): 720 Totaal aantal polen: 5 1 stuk(s)

Binder 99-9114-00-05-1 Ronde stekker Koppeling, recht Serie (ronde connectors): 720 Totaal aantal polen: 5 1 stuk(s)
Artikelnummer 738762


Voor de andere doe het zelvers met een trofis bak van +- 120cm wil ik even meegeven dat het Juwel JU120 adapterprofiel te lang is voor een trofis van 120cm.
Mijn idee was initieel de ingefreesde lippen af te zagen en dan een 3d geprinte adapter voor het profiel te maken.
Na een halve dag werk in Fusion360 heb ik min of meer het profiel op maat nagetekend (zonder de afrondingen van de hoeken)

1611439801002.png


Maar toen bedacht ik mij dat het zonde zou zijn om plastic te moeten gebruiken als er ook een andere, snellere en stevigere optie is. Als ik nu eens het profiel aan één zijde afkort en daarna de lippen terug zoals de niet afgezaagde kant frees/dremel/vijl/zaag.
Dremelen mag misschien een optie zijn doch tijdrovend, maar als je een Hobbymat metaalfrees hebt, dan vraagt die ook om gebruikt te worden.
Na wat geploeter om dit lang profiel op te spannen op de x/y tafel ben ik er in geslaagd om de afgezaagde kant netjes in te frezen zoals de andere niet afgezaagde zijde. Bij het zagen ben ik eens uitgegleden, vandaar dat er wat van de anodisatie laag weg is.
Natuurlijk haal ik niet dezelfde fijne afwerking als een cnc frees, maar de hoogte van de lippen is tot op 1/20mm correct.


1611440198832.png


Het resultaat is dat mijn profiel nu netjes op de randen van de bak ligt zoals de originele opbouw. De flappen/kleppen passen perfect doch het plastic stuk dat ervoor zorgde dat ze mooi gecentreerd blijven is er niet meer - maar dat is ook niet echt nodig.

1611440235592.png



Vorige led verlichting, elk 1m lang. Meer warmte als licht :)

1611440307154.png


Nieuwe verlichting:

1611440360309.png


Wat een hoeveelheid licht ten opzichte van mijn vorige verlichting en de foto hieronder is genomen toen de leds voor ongeveer 75% van hun vermogen draaiden.
Het water is wel nog wat wazig omdat ik vanmiddag nog planten heb zitten verwijderen, verplaatsen en bijplanten.
Wat ik wel wat storend vind is dat de waas in het water nu paars, blauw of wit/geel is naargelang welke module er staat.

1611440501705.png


Kortom, de kleuren zijn beter, er zijn geen storende alu profelen meer die altijd in de weg lagen bij onderhoud en er komt een pak minder warmte af van deze led clusters dan bij de chinese led strips
Nadeel: ongelofelijk duur. Alles bij elkaar spreken we toch over een aanzienlijke investering waar je voor dat geld waarschijnlijk ook bij andere merken in hun topgamma kunt gaan winkelen.
Matrix lijst: 159€
NW of UW module: 4x51€
SLF module: 2x69€
Juwel adapter profiel: 45.91€
Binder Connector: 10.50€
Ölflex kabel 4G0.75: 6€
Totaal: 563€

Nu even afwachten hoe de planten gaan reageren op hun nieuwe "zon" en of ik nu eindelijk van mijn algengroei op mijn traag groeiende planten zoals Anubias nana ga afgeraken.
Ik zag alleszins heel wat verse uitlopers in het mos in vergelijking met vanmorgen.
Wat mij ook wel was opgevallen is dat mijn PH steeg van 7.0 naar 7.11 op het moment dat het licht op volle kracht brandde. Alsof mijn co2 uitstromer het verbruik niet meer kan bijhouden.
Verder zal ik nog wat geduld moeten hebben eer de vandaag nieuw aangelegde grasmat van "eleocharis acicularis" vooraan zal dichtgroeien. Hopelijk woelen mijn cory's of mijn clown pleco niet alles los vannacht.

Morgen eens even naar de programmatie van de tc420 kijken, ik denk dat ik mijn programma wat ga aanpassen om de hoeveelheid licht wat te beperken tot +- 80%. Anders riskeer ik dat de benodigde bouwstoffen er niet meer in voldoende mate gaan zijn. Veel licht is leuk, maar als er niets is om te eten, dan heeft het geen zin.
 
Dat je ph stijgt komt idd omdat je planten de co2 sneller verbruiken dan het word toegevoegd als gevolg van de hoeveelheid licht
 
Terug
Bovenaan