Wat is er nieuw

vraagje bio co2

  • Onderwerp starter Onderwerp starter DePlantenMan
  • Startdatum Startdatum
D

DePlantenMan

Guest
hoe zorg je ervoor om een constante hoeveelheid co2 (bio) toe te voegen??????
 
Werk met 2 flessen, na de start van fles 1 een paar dagen later fles 2 aanmaken. Na +/- 1 week vervang je fles 1 enz..enz..
Terwijl in de nieuwe fles de gisting op gang komt levert de oude fles CO2.

De hoeveelheid CO2 uit een Bio fles is afhankelijk van het gebruikte recept + temperatuur waar de flessen staan.
 
Ik heb 2x 2l spa flessen. Gaan 10 dagen mee. Iedere 2 dagen fles vervangen = constante CO2. Tijdens vakanties gebruik ik dan een dubbel diesel recept.
 
2 flessen neerzetten.

Wekelijks bij het verversen van het water een nieuw fles aanmaken.



2 dagen, na 2 dagen aanmaken en dan wisselen enz?

Een normaal recept gaat minimaal een week mee maar na een week word het
toch zichtbaar minder. Als je dan na een week een nieuwe fles aanmaakt,
zal deze binnen 8 uur weer beginnen.

Zo zorg je voor een constante aanvoer.

Vandaar dat ik aangeef bij de waterwissel, meesten doen dat 1 keer per week.
Zo vergeet je het niet en hou je alle waarden ook gelijk.
 
Wanneer iemand wekelijks ververst dan is dit wellicht een handige dag om te doen, maar lang niet iedereen ververst denk ik wekelijks.
Velen doen het ook 2 wekelijks of minder.
 
het gaat om een rio 125 en een lido 120 maar als ik het goed begrijp moet je dan gewoon minder gist en suiker gebruiken dan bijvoorbeeld een aquarium van 300 liter
 
Nee dat kan je gelijk laten hoor. Je hebt bij een kleinere bak een kleiner omgekeerd bakje waardoor er minder wordt opgenomen in het water. Het resterende ontsnapt via het oppervlak als een bel.
Ik deed meestal op 1 liter 250 gram suiker en zo n 3 gram gist.
Hierkun je van afwijken of mee spelen nog.

Bij een bak van 300 liter neem je dus een groter bakje en soms 2 flessen ipv 1.
 
om een constante hoeveelheid bio-co2 te producerenwerk je best met 2 flessen waarvan je dan wekelijks ��ntje het mengsel vervangt (2x 1l fles lijkt me reeds voldoende).
afmeting van het omgekeerd bakje word bepaald door oppervlakte van je aquarium (afmeting omgekeerd bakje +-1% van het wateroppervlakte)
 
dus als ik het goed begrijp heb ik

2 flessen
slang
gist
suiker
en een bakje nodig

en hoeveel water moet je toevoegen per liter
 
Zoals ik al aangaf, lees dit eens door?

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post728211

Daar staat alles mbt tot mengsel , flessen en maken bakje, berekenen enz in.

Bovendien zul je ongeacht of je waterwissel eens per 2-3 of 4 weken is, toch wekelijks
een nieuwe fles moeten aanmaken, of je zet er al jerrycans neer, diesel mengsels of iets
dergelijks. Maar om een constante te houden wissel je de fles toch wekelijks.
 
Ik ververst 1 keer in de week dus dat kom mooj uit
 
moet je dan als het licht uit is een luchtpompje aanzetten?
 
Je krijgt wel heel verschillende adviezen. Mij is verteld om de fles per
2 weken te verversen.
Dit werkt wel wat verwarrend.
 
maxwell zei:
Je krijgt wel heel verschillende adviezen. Mij is verteld om de fles per
2 weken te verversen.
Dit werkt wel wat verwarrend.

als je twee flessen hebt klopt dit

week 1 fles 1
week 2 fles 2
week 3 fles 1
week 4 fles 2

enz enz

kortom fles staat inderdaad twee weken
 
Je bedoelt niet fles 2 is de wasfles
 
Had al zo'n vermoeden.
 
Je kunt met een wasfles werken maar het hoeft niet. ik deed het nooit en deed in de 1,5 liter gewoon 1 liter water met gist en suiker en na 7 dagen maakte ik een nieuwe fles. Ja kan met 2 flessen werken en dan de ene week fles 1 verversen en de andere week fles 2. Dan staat een fles dus 2 weken.
Je mioet denk ik zelf even uitproberen hoelang het draait en hoeveel de afgifte is.
Maar echt constant zoals de TS aangeeft is haast niet mogelijk omdat dit aan de temp ligt ook en de fles na enkele dagen minder co2 afgeeft.
 
jessicapilon zei:
Maar echt constant zoals de TS aangeeft is haast niet mogelijk omdat dit aan de temp ligt ook en de fles na enkele dagen minder co2 afgeeft.

zolang je je houd aan het principe dat er steeds overproductie van co2 ontsnapt uit het omgekeerd bakje ga je een constant co2 gehalte verkrijgen .

dwz dat er bv tijdens de eerste dagen als de co2 productie maximaal is er 2a3 grote co2 bellen ontsnappen per minuut uit het omgekeerd bakje .

op dag 7 of net voor je een mengsel vervangt is de co2 productie gezakt toch zou je nog steeds een kleine overproductie moeten hebben aan co2 uit het omgekeerd bakje bv 1 co2 bel om de 5minuten
 
Draai sinds kort op bio-CO2 dit gaat heel goed. Het komt de planten echt ten goede.
Het is mij duidelijk gemaakt dat je om de 2 weken kon verversen.
Dit gaat dus 1x per week worden.
 
Ja een fles gaat echt geen 2 weken mee met de gewone methode. Mss met de turbo methode maar die heb ik nooit gevolgd.
Meestal neemt de co2 na 5 of 6 dagen af en dan moet je snel daarna gaan vernieuwen hoor.
Ik deed dat meestal dus de 7e dag.
 
triple zei:
jessicapilon zei:
Maar echt constant zoals de TS aangeeft is haast niet mogelijk omdat dit aan de temp ligt ook en de fles na enkele dagen minder co2 afgeeft.

zolang je je houd aan het principe dat er steeds overproductie van co2 ontsnapt uit het omgekeerd bakje ga je een constant co2 gehalte verkrijgen .

dwz dat er bv tijdens de eerste dagen als de co2 productie maximaal is er 2a3 grote co2 bellen ontsnappen per minuut uit het omgekeerd bakje .

op dag 7 of net voor je een mengsel vervangt is de co2 productie gezakt toch zou je nog steeds een kleine overproductie moeten hebben aan co2 uit het omgekeerd bakje bv 1 co2 bel om de 5minuten

Ja dat klopt, zolang er overproductie is wel ja.
Maar op dag 7 had ik dat niet meer. Dus dan moet je wel eerder vervangen om het op peil te houden.
Het constant houden kan dus wel maar je moet er dan wel goed op letten dat er nog overproductie is en er niet blind op varen dat je pas na de 7e dag moet verversen/vernieuwen.
Ik denk dat eea ook te maken heeft met het mengsel en hoe je dat bereidt. Bij de een loopt het veel langer dan bij de ander lees ik regelmatig.
 
Vandaar dat het plaatsen van 2 flessen handig is. Je maakt een nieuwe en terwijl
de oude z'n laatste bubbels afgeeft komt de andere op gang. Zo hou je dus een
constante en dat is waarschijnlijk waarom er werd aangegeven om de 2 weken te
wisselen. Er was uitgegaan van een dubbele opstelling.
 
Weer wat wijzer geworden.
Ga deze methode aanhouden, heb er alleen maar profijt van.
Leuk zo wat te brainstormen, bedankt.
 
heb nog even 2 vragen

1-had gelezen dat planten geen co2 hoeven als het donker is dus de vraag is hoe zorg ik er voor dat er geen co2 in de bak kom?
2en de andere vraag is als ik de fles op de grond zet komt het co2 van de fles wel omhoog?
 
1. je kan die gewoon laten lopen 's nachts.

2. co2 is gas, dus bouwt zich druk op. Die komt wel in je bak.
 
ik heb nu ook een bakje van 125 cc waar moss in zit.

dus ik heb nu dit

2 flessen
1 bakje
slang
suiker
en gist

als er toch te veel co2 in de bak zit is dat dan schadelijk??
 
Dat vervliegt wel weer.
Zoveel druk staat er niet op,hoor.
 
wat zoude jullie adviseren als recept met veel planten dus hoeveel water,gist en suiker voor een cola fles van 1,5 L en maak de grote van het bakje nou uit?


rio 125 is ongeveer 80a90 liter heb veel stenen
lido 120 ongeveer 80 a 90 liter ook veel stenen
 
DePlantenMan zei:
wat zoude jullie adviseren als recept met veel planten dus hoeveel water,gist en suiker voor een cola fles van 1,5 L en maak de grote van het bakje nou uit?


rio 125 is ongeveer 80a90 liter heb veel stenen
lido 120 ongeveer 80 a 90 liter ook veel stenen

Link dit nu voor de 3 e keer op de hoop dat je het nu ook eens doet lezen.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post728211

Hier staat toch echt elke vraag die je hebt over bio co2 uitgelegd.
 
kellemes zei:
DePlantenMan zei:
1-had gelezen dat planten geen co2 hoeven als het donker is dus de vraag is hoe zorg ik er voor dat er geen co2 in de bak kom?

Een goed afgemeten omgekeerd bakje zal voorkomen dat er meer co2 wordt opgenomen dan nodig..
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/aquarius-tubanti/berekeningen/1950-diffusor-calculator

Omdat in de nacht er geen co2 wordt verbruikt zal het waarschijnlijk iets oplopen maar dat is verwaarloosbaar hoor.
Overdag was bij mij vaak 0,1 ph lager.
En zoals Bertus al aangaf is de druk minimaal en daar hoef je niet over in te zitten.
 
webhond zei:
DePlantenMan zei:
wat zoude jullie adviseren als recept met veel planten dus hoeveel water,gist en suiker voor een cola fles van 1,5 L en maak de grote van het bakje nou uit?


rio 125 is ongeveer 80a90 liter heb veel stenen
lido 120 ongeveer 80 a 90 liter ook veel stenen

Link dit nu voor de 3 e keer op de hoop dat je het nu ook eens doet lezen.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post728211

Hier staat toch echt elke vraag die je hebt over bio co2 uitgelegd.

heb het al een paar keer door gelezen maar er staat niet hoeveel water gist en suiker je voor 80a100 liter moet hebben voor een plantenbak
 
AquaCafe
Help Users
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan