Wat is er nieuw

vraagje bio co2

  • Onderwerp starter Onderwerp starter DePlantenMan
  • Startdatum Startdatum
DePlantenMan zei:
heb het al een paar keer door gelezen maar er staat niet hoeveel water gist en suiker je voor 80a100 liter moet hebben voor een plantenbak

Elsie zei:
hoeveel water gebruik je per fles? 1,5liter?
En voor hoeveel CO2 is dit goed? Ik zou graag men juwel rekord 800 (110liter bruto) een CO2 toevoer geven

triple zei:
hoi Elsie
op mijn 200l bakje gebruik 2x 1,5l fles gevuld met
150gr suiker
3 gr gist
+-0,8 l kraanwater

iedere week ververs ik 1 mengsel (hiermee kan je met een te groot omgekeerd bakje het co2-gehalte halen tot +-50mg/l)

voor jou aquarium zou je gerust 1l flessen bruikbaar zijn en de dosissen 1/3 lager houden
100 gr suiker
2gr gist
+-0,6l kraanwater

omgekeerd bakje 1% van je wateroppervlakte aanhouden (later eventueel groter maken)

🙂
 
bedankt had dat niet gezien. en zou een rond bakje van 7 cm genoeg zijn voor een rio 125 en een lido 120 (met die berekeningen wil niet echt lukken)
 
Als ik de berekening goed heb uitgevoerd dan is het zeker groot genoeg.
Voor de Lido is het 1.6% van het opp en voor de rio 1.4% van het opp.
 
Kan beter beginnen met 1% van de oppervlakte. Mocht dat uiteindelijk niet genoeg zijn,
wat ik betwijfel, kan je altijd nog naar 2%.
 
Ik heb wel een bakje van 5x5 dus is niet precies 1% en er zit ook een kleine gleuf in is dat erg (dus is geen dicht bakje)
 
bakje moet dicht zijn. Het effect van afgifte krijg je doordat er een bel blijft hangen onder
het bakje welke door de stroming die er onderdoor gaat, door je filter, afgeeft aan t water.

Dus ja, het moet dicht zijn.
 
Mocht je echt geen kleiner bakje hebben dan kun je het genoemde bakje wel proberen maar dan moet je wel goed de eerste dagen meten wat de waarden worden zodat je weet dat de co2 niet te hoog gaat worden.
ik kwam bij mijn bakje ook uit op een oppervlak van rond de 1,5% uiteindelijk.
Maar wel de eerste dagen een paar keer daags meten ivm de hoeveelheid co2.
Maar de voorkeur gaat wel uit naar een bakje van 1% dus.
 
heb echt geen kleiner bakje gevonden, maar wat is het max van je co2 wat je in je aquarium mag. en je moet toch 2 dagen wachten om je (bio) co2 te gebruiken na het aanmaken.
 
Na het maken kan je het direct in je bak doen hoor. Ik heb nog noit gehoord van 2 dagen wachten.
Tja de een is tevreden met 15mg en ik heb zelf met drukflessen 35 mg/l co2.
Maar met bio co2 mag je rekenen op een co2 van rond de 15 mg. Dus ik zou eens kijken hoeveel het wordt maar als dat 20mg wordt is er niks aan de hand hoor.
Ik volg dus de EI als bemestingsmethode en dan doseer je wat over maar met een gehalte van 35mg heeft geen vis hier last.
Wel zijn er natuurlijk wat gevoeligere soorten onder de vissen.
Maar als je bakje 1,5% is dan zal het gehalte wel redelijk goed uitkomen verwacht ik.
Gewoon je kh bepalen 1x en dan de ph de eerste dagen even een paar keer per dag meten.
Ook voor de zekerheid even goed op je vissen letten.
 
het bakje hangt half in het water maak dat uit en hoe lang duurt het ongeveer dat het co2 omhoog komt???
 
Het bakje hoeft niet helemaal onder water maar dat mag wel.
De co2 gaat vaak snel lopen en bij enkelen duurt het enkele uren. Ligt een beetje aan het mengsel en aan de temp.
Hen je misschien een foto want ik ben wel benieuwd hoe het bakje is geworden in je bak.
 
heb 2 fotos gemaakt


546343deplantenman_0_82_co2_bio_001.jpg

462656deplantenman_0_82_co2_bio_002.jpg
 
Als de gaatjes open zijn waar het bakje met de draad ophangt gaat het niet lukken.

Het idee is dat het "gas" zich ophoopt onder het bakje als een bel.

Het teveel bubbelt dat er(onder)overheen en verdwijnt.

Als je een gaatje erin hebt verdwijnt daar de co2 door en dat is niet de bedoeling.

Tip, pak een flessenhals, snij em daar af waar het t dichts bij je bak formaat komt.

Maak een klein gaatje in de dop, duw de slang er doorheen. Denk er aan dat het gaatje echt kleiner moet zijn. kan best zijn dat je de lucht slang moet dubbel vouwen ( en dat is een gepriel ) om em erdoor te krijgen.

Bind om de flessenhals, net onder de dop, bij die uitstekende rand, wat van die geplastificeerde draad omheen, andere einde aan een zuignap en vastmaken aan t glas.

Je fles lijkt me wat groot trouwens. er is namelijk veel ruimte over aan lucht, dit zal zich eerst moeten vullen met co2, en daardoor kan het wat langer duren voor er wat in de bak komt.

Als ik het goed gezien had stond voor 400 liter beter een 1.5 liter maar bij kleinere bakken, =/- 100 liter beter een 1 l fles.

Maar laat het zo lopen nu he, zal alleen wat langer duren omdat de druk zich moet opbouwen. En als je een gat hebt gemaakt in de dop, kan je die de volgende keer gewoon op een 1 l fles omzetten.
 
o oke maak wel een nieuw bakje. en wat mischien dom van me is geweest is ik had in de fles geknepen en toen is er wat suiker en gist in het aquarium gekomen,
 
Oeps dat is niet handig nee. Is dat veel geweest want de gevolgen durf ik niets over te zeggen.
Als je het niet vertrouwd zou ik een goede waterwissel doen voorr de zekerheid.
Als je met wasfles had gewerkt was dit denk ik niet gebeurt, maar ja die had ik er ook niet tussen hoor.
 
DePlantenMan zei:
o oke maak wel een nieuw bakje. en wat mischien dom van me is geweest is ik had in de fles geknepen en toen is er wat suiker en gist in het aquarium gekomen,

Ja dat wil je er niet in. Het gevaar bestaat dat de schuim zo veel word dat ie door de slang word geperst, daarom gebruiken sommigen een wasfles. Ik heb em nog nooit gebruikt. Wil niet zeggen dat t niet nodig is, want je speelt op safe met een wasfles. Het wasfles principe staat trouwens ook uitgelegd inde link die ik al een paar keer gepost had. Als je googled op wasfles zul je ook zien dat het niet meer is als een buffer met een lege fles zodat indien er teveel schuim opbouw is, deze in de wasfles loopt en niet in je bak. Keuze hierin is geheel aan jou en bovenstaand advies geeft geen garantie in de toekomst 😛

Hoop dat er niet te veel in is gekomen. Dan zal het allemaal wel meevallen, je kunt er toch weinig aan doen denk ik. Mocht het echt veel zijn geweest dan zou ik toch een goeie waterwissel doen.

Succes verder, we gaan weer spiderman kijken 😛
 
was niet zo veel je ziet ook geen schuim in het aquarium en ik dacht juist dat het water is het aquarium moest.
 
webhond zei:
DePlantenMan zei:
o oke maak wel een nieuw bakje. en wat mischien dom van me is geweest is ik had in de fles geknepen en toen is er wat suiker en gist in het aquarium gekomen,

Ja dat wil je er niet in. Het gevaar bestaat dat de schuim zo veel word dat ie door de slang word geperst, daarom gebruiken sommigen een wasfles. Ik heb em nog nooit gebruikt. Wil niet zeggen dat t niet nodig is, want je speelt op safe met een wasfles. Het wasfles principe staat trouwens ook uitgelegd inde link die ik al een paar keer gepost had. Als je googled op wasfles zul je ook zien dat het niet meer is als een buffer met een lege fles zodat indien er teveel schuim opbouw is, deze in de wasfles loopt en niet in je bak. Keuze hierin is geheel aan jou en bovenstaand advies geeft geen garantie in de toekomst 😛

Hoop dat er niet te veel in is gekomen. Dan zal het allemaal wel meevallen, je kunt er toch weinig aan doen denk ik. Mocht het echt veel zijn geweest dan zou ik toch een goeie waterwissel doen.

Precies wat ik dus ook dacht 😉
 
en heb een nieuw bakje er in gedaan zonder gaatjes
 
jessicapilon zei:
webhond zei:
DePlantenMan zei:
o oke maak wel een nieuw bakje. en wat mischien dom van me is geweest is ik had in de fles geknepen en toen is er wat suiker en gist in het aquarium gekomen,

Ja dat wil je er niet in. Het gevaar bestaat dat de schuim zo veel word dat ie door de slang word geperst, daarom gebruiken sommigen een wasfles. Ik heb em nog nooit gebruikt. Wil niet zeggen dat t niet nodig is, want je speelt op safe met een wasfles. Het wasfles principe staat trouwens ook uitgelegd inde link die ik al een paar keer gepost had. Als je googled op wasfles zul je ook zien dat het niet meer is als een buffer met een lege fles zodat indien er teveel schuim opbouw is, deze in de wasfles loopt en niet in je bak. Keuze hierin is geheel aan jou en bovenstaand advies geeft geen garantie in de toekomst 😛

Hoop dat er niet te veel in is gekomen. Dan zal het allemaal wel meevallen, je kunt er toch weinig aan doen denk ik. Mocht het echt veel zijn geweest dan zou ik toch een goeie waterwissel doen.

Precies wat ik dus ook dacht 😉

Ja je was me net voor 🙂
 
en wat moet ik doen als er te veel co2 in de bak kom. en ik zie de co2 bellen al komeen :0
 
DePlantenMan zei:
en wat moet ik doen als er te veel co2 in de bak kom. en ik zie de co2 bellen al komeen :0

je hebt 1 % van je opp genomen, dus een teveel zie ik niet zo snel gebeuren. Je zult zien dat de bel zich uitzet onder het bakje tot het maximale, daarbuiten zal de rest ontsnappen naar de oppervlakte en dus verdwijnen.
 
Webhond beschrijft het helemaal goed. Voor de zekerheid kun je even meten om te bepalen hoeveel co2 je verkrijgt met je bakje. Moet je altijd doen voor de zekerheid vindt ik want met je bakje kun je gemakkelijk teveel of teweinig hebben.
Het bakje gaat vol met co2 komen en wat niet opgenomen wordt ontsnapt naar het oppervlak als een bel.
Mocht je na het meten zien dat de co2 teveel is dan moet je een kleiner bakje nemen en desnoods wat water verversen als het echt te hoog is opgelopen maar dat valt wel mee denk ik hoor.
 
Meet je ph en kh en kijk op onderstaande tabel wat je co2 is 🙂

hou het even wat in de gaten, dan weet je uiteindelijk of je goed zit of misschien iets moet aanpassen.

Wat ik gemerkt heb, als je eenmaal goed zit, loopt het ook altijd goed. Ik heb er 0 problemen mee en wil niets anders meer!



Uiteindelijk zul je groen moeten uitkomen, geel is natuurlijk en rood is te veel 🙂

succes ermee :thumbs:
 
Ook al krijg je niet teveel co2 in je bak.. hou je vissen goed in de gaten.. bij mij moesten ze er destijds duidelijk aan wennen, en heb er toen de eerste dagen wat extra verversinkjes doorheen moeten gooien. Na een dag of wat waren ze er aan gewend.
 
morgen rond 8 uur ga ik even me water testen en als ik weer thuis kom om 5 uur
 
Kijk net en zag dat het CO2 nog niet omhoog was gekomen hoe kan dat?
 
nee dat kan niet. meet je ph en kh.

of bedoel je nog geen bubbels.
 
Zag alleen bubbels aan de onderkant van de slang maar niet op het einde.
 
probeer eens wat duidelijker te zijn. Je kan geen bubbels zien in de fles. Hooguit wat schuim. Het enigste waar je een bel ziet is aan t einde van de slang in t bakje. Daar komt dan eens in de zo veel seconden een bel uit. Heb je je ph en kh al gemeten en vergeleken met de tabel?
 
Ph was 8 nu 7,8 kh was 14 nu 10 en met het tabel kwam die in de blauwe zone. en net zag ik ook dat er ook wat van het mengsel in de slang zit maak dat uit?
 
Waar meet je mee, strips of druppeltest?

Je zou toch minimaal in het natuurlijke moeten komen lijkt me zo?

Hoe kan er iets aan mengsel in de slang komen.

De fles is niet helemaal gevuld, dus kan er niets in de slang komen. Het enigste wat
kan gebeuren is dat er wat schuimvorming in de fles komt. Dit zou dan in de slang kunnen
komen, en als het veel is, zo ook in je bak.

Mocht de schuim tot aan de hals komen, kan je altijd HEEL LICHT !!!!! even rond draaien met de
fles. Dus NIET OP DE KOP, maar voorzichtig een cirkelvormige beweging, dan is de schuim meestal
weer weg. Dit kan wel eens gebeurden in het begin maar blijft naderhand meestal weg.

Begrijp niet goed hoe je iets in de slang kan krijgen anders, misschien moet je proberen om
iets duidelijker te zijn , eventueel met foto's.

edit : wat ik nu denk nu ik je fles nog eens bekijk want deze is erg groot voor je maat bak, dat je inderdaad in de fles hebt geknepen en hiermee vacuum hebt gecreeerd. Hierdoor zuig je nu wat water uit de aquarium terug de slang in? dus het is niet het mengsel uit de fles dat de bak ingaat maar het water uit de aqua dat de fles word ingetrokken.

Ben je zeker dat het mengsel goed is aangemaakt? Want je zou toch zeker al bubbels moeten zien.

- gist toevoegen.
- Goed schudden met de fles om t te mengen.
- suiker voorzichtig toevoegen
- Niet meer schudden !
 
Kun je een foto van je bakje en fles maken??
Normaal zou je echt al lang bellen moeten hebben. Hoe warm is het bij jou??
Er moeten dus zeer regelmatig kleine belletjes uit het slangetje komen en deze vormen zich onder het bakje.
Ik gebruikte een 1,5 liter fles met 1 liter water en zo n 250 gram suiker en 3 gram gist.
Dat goed schudden tot je wat belletjes ziet in de fles/mengsel en dan is het klaar.
 
webhond zei:
Waar meet je mee, strips of druppeltest?

Je zou toch minimaal in het natuurlijke moeten komen lijkt me zo?

Hoe kan er iets aan mengsel in de slang komen.

De fles is niet helemaal gevuld, dus kan er niets in de slang komen. Het enigste wat
kan gebeuren is dat er wat schuimvorming in de fles komt. Dit zou dan in de slang kunnen
komen, en als het veel is, zo ook in je bak.

Mocht de schuim tot aan de hals komen, kan je altijd HEEL LICHT !!!!! even rond draaien met de
fles. Dus NIET OP DE KOP, maar voorzichtig een cirkelvormige beweging, dan is de schuim meestal
weer weg. Dit kan wel eens gebeurden in het begin maar blijft naderhand meestal weg.

Begrijp niet goed hoe je iets in de slang kan krijgen anders, misschien moet je proberen om
iets duidelijker te zijn , eventueel met foto's.

edit : wat ik nu denk nu ik je fles nog eens bekijk want deze is erg groot voor je maat bak, dat je inderdaad in de fles hebt geknepen en hiermee vacuum hebt gecreeerd. Hierdoor zuig je nu wat water uit de aquarium terug de slang in? dus het is niet het mengsel uit de fles dat de bak ingaat maar het water uit de aqua dat de fles word ingetrokken.

Ben je zeker dat het mengsel goed is aangemaakt? Want je zou toch zeker al bubbels moeten zien.

- gist toevoegen.
- Goed schudden met de fles om t te mengen.
- suiker voorzichtig toevoegen
- Niet meer schudden !

Ik deed het net anders. Errst de suiker en schudden en dan de gist erbij en weer schudden en dan klaar. Ik schudde dus de suiker er ook goed doorheen. Maar ja per saldo zal het weinig uitmaken denk ik 😉
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan