Wat is er nieuw

vraagje in vitro planten met dry start

sterremos

Well-known member
Lid geworden
3 oktober 2023
Leeftijd
66
Hallo,

even een vraagje over de drystart, ik kan niet echt bevredigende reacties vinden nog.
maar komende week wil ik een start maken met de planten.
de layout heb ik zo goed als rond.

Ik vind alleen drystart informatie over de voorgrond planten ,bv het naaldgras , monte Carlo.
Volgens mij kan ik toch ook de andere planten, bv Bucephalandra, Anubias en mossen toegevoegd worden bij de voorgrond planten?
Zelf denk ik het wel, daar de planten opgegroeid zijn zonder water en komen in een bakje aan.
Tips of waar ik aan moet denken bij de drystart zijn welkom

Ron

Laatst bewerkt:
Er is een verschil tussen zonder water en niet onder water 🙂
als je de atmosfeer in de bak goed vochtig houd zoals moerasplanten graag willen
bijvoorbeeld door er folie over te spannen of iets dergelijks denk ik dat het prima kan.
Al zie ik het voordeel eigenlijk niet

Als planten in hun bovenwater vorm zijn, zoals In-vitro, kan dat prima.
Als je maar zorgt voor een goed klimaat: iets hogere luchtvochtigheid, af en toe wat licht bemesten als het epiften zijn, en zorgen dat er geen schimmel ontstaat.
(door voldoende te luchten en/of springstaartjes toe te voegen)

Al zie ik het voordeel eigenlijk niet
Het (kleine) voordeel van een drystart is dat de plant zo een sterk wortelgestel heeft ontwikkeld dat ie vele malen beter door
de transitie naar de submersde vorm kan heenkomen, waarmee de kans op succes sterk word verhoogt.

Als planten in hun bovenwater vorm zijn, zoals In-vitro, kan dat prima.
Als je maar zorgt voor een goed klimaat: iets hogere luchtvochtigheid, af en toe wat licht bemesten als het epiften zijn, en zorgen dat er geen schimmel ontstaat.
(door voldoende te luchten en/of springstaartjes toe te voegen)
dank je wel Cornelius. denk dat dan wel goed gaat komen,
Ron

En nog als aanvulling; als je stengelplanten gaat gebruiken ineen drystart werkt dit het allerbeste met een aquasoil.
En veel minder goed met grind, en al helemaal niet met zand

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan