Vraagje over eenvoudige opstelling aquarium


maffie666

Well-known member
Lid geworden
30 december 2016
Berichten
563
Leeftijd
56
Hoi lang geleden hoe gaat het met u?

Ik heb een vraag; kan ik een aquarium van 120 cm lang met daarin voor 50 kg stenen dus laten we zeggen dat het in totaal 350 kg weegt neerzetten op 3 durox blokken met daarop een mdf plaat? Ik zoek de goedkoopste en snelste oplossing.
 
Dat moet wel kunnen. Ik zou wel dubbellaags bouwen en met drie poten. En aan de achterkant dicht. Een W vorm.

Dit lijkt me niet goed
img_1213242_0_00cf8e42c55961577ec837cae0b9ade7.jpg


Dit is beter
 

Bijlagen

  • 4.jpg
    4.jpg
    46.4 KB · Weergaven: 114
Je hebt wel mdf die redelijk watervast is (bruine kern) of waterafstotend (groene kern) maar normaal mdf is absoluut niet waterbestendig. Je kunt beter een watervast verlijmd multiplek nemen, als je goedkoper wilt kun je underlayment of osb nemen, maar die zijn minder vlak en strak en een vlakke ondergrond is een must voor een aquarium. met een plaat piepschuim ertussen zou het moeten kunnen.

voor tijdelijk zou zoiets moeten kunnen. maar op langere termijn gaan vocht en hout slecht samen als het hout niet beschermd is.
 
Dit gaat een half jaartje duren. Hoe dik moet die piepschuim dan zijn?
 
hoe dik multiplek en piepschuim?
 
1 cm is piepschuim, is puur om oneffenheden weg te werken. en op 3 plaatsen ondersteund zou 12 mm plaatmateriaal moet kunnen, op twee plaatsen ondersteund zou ik gaan voor 18 mm.
 
Anders zou ik t op de grond zetten maar volgens mij moeten de pompen onder t aquarium schijnt zo te moeten.
 
Mijn vader had een enorm aquarium op de grond met 1 potfilter maar ik heb gelezen dat pomp onder het aquarium moet staan. Maar stel dat het op de grond kan staan zet ik het het liefst op de grond.
 
leg je de pompen ook op ze kant. Want dit is niet mogelijk. De pompen moeten rechtop staan.
 
Ik leg de pompen altijd op zijn kant. Dat is de enige manier waarop ik ze aan de gang krijg. En het werkt prima hoor. Alles schoon enz.
 
Geen piepschuim onder "zwevende bakken" leggen! (Trofis, Juwel en zo nog meer merken).

Half jaar een bak onderhouden die op de grond staat is niet prettig, ook gevaarlijk omdat je er snel tegenaan zal lopen of met de stofzuiger tegenaan zal tikken.

Celbeton blokken moet prima kunnen, plaatje betonplex erop en je kan er wel even mee door.
links, rechts en in het midden als het even kan.

Simpel frame bouwen van vurenhouten balken kost je ook de kop niet:
paar balkjes, paar schroeven, plaatje hout erop en klaar.
 
Bakken die in een kader staan (zoals de juwels) kan je gewoon rechtstreeks op de blokken zetten, op voorwaarde dat die vlak zijn. Een plaat ertussen zal zich ook zetten naar de ondergrond en heeft dus geen enkele meerwaarde.
Aquaria met enkel glazen bodem hebben enkel een laagje oneffenheden absorberend materiaal nodig (zoals tempex) Ook hier geeft een plaat geen meerwaarde.

Potfilter kunnen ook naast het aquarium, zolang de pompkop maar onder jet waterniveau blijft.
Je kan ze zelfs in je aquarium zetten moest je dat willen, maar dan schiet je het doe' wel wat voorbij (op voorwaarde dat er geen open Electrische aansluiting op zit zoals bvb een usb poort)
 
Bakken die in een kader staan (zoals de juwels) kan je gewoon rechtstreeks op de blokken zetten, op voorwaarde dat die vlak zijn. Een plaat ertussen zal zich ook zetten naar de ondergrond en heeft dus geen enkele meerwaarde.
Aquaria met enkel glazen bodem hebben enkel een laagje oneffenheden absorberend materiaal nodig (zoals tempex) Ook hier geeft een plaat geen meerwaarde.
Toch wel vreemd dat de bakken bouwers het tegendeel adviseren over de plaat onder de bak maar goed zij zullen het wel niet weten. :juggle:
Voor Ts kan prima de cellenbeton staanders wel zorgen dat ze waterpas en in lijn staan (zelfde hoogte) daarboven op een 18 mm multiplex/betonplex plaat en klaar
Wat betreft de pomp zolang de bak hoger is als de pomp geen probleem om hem er naast te zetten.
 
Bedankt iedereen. Frame bouwen is niet mijn ding. Zou het heus kunnen maar nooit gedaan en ik moet dit ding binnen een uur geplaatst hebben. Ik doe gewoon drie blokken en een plaat verwacht zelf wel dat dat goed komt was just checking.
 
Ik vind blokken onder een aquarium ook wel mooi om te zien trouwens, ik had jarenlang blokken onder een leeg aquarium met schildpadden er in.
 
Om toch nog even te pesten:

250L (bruto) bak, koud op aluminium en alleen steunend op de 4 hoeken, de rest zweeft los :))
Nu zijn deze aluminium balken absoluut vlak zonder oneffenheden, dat is wel belangrijk.

20200104_180138.jpg

Toch wel vreemd dat de bakken bouwers het tegendeel adviseren over de plaat onder de bak maar goed zij zullen het wel niet weten. :juggle:
Voor Ts kan prima de cellenbeton staanders wel zorgen dat ze waterpas en in lijn staan (zelfde hoogte) daarboven op een 18 mm multiplex/betonplex plaat en klaar
Wat betreft de pomp zolang de bak hoger is als de pomp geen probleem om hem er naast te zetten.

Waar is die 18mm op gebaseerd? onnodig dik naar mijn idee.
12mm ga je met dit formaat makkelijk mee doorkomen.

mijn 230x70x70 staat op 15mm om even een voorbeeld te geven :))
 
Laatst bewerkt:
LOL.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik doe alles voor ze hoor
 
Mijn vissen zijn mijn alles. Niemand houdt van ze alleen ik.
 
Ik wou dat ik ze niet had maar ik heb ze.
 
botia lohachata stuk of 8
 
Mooi. Zijn die niet ingewikkeld met waterwaarden? Krijgen zij je nieuwe bak?
 
Aquarium is nu anders heb nou enorme stenen met pvc buisjes er achter en verder alleen javavaren en hoe heten die sprieten. Vallisneria.
 
Laatst bewerkt:
nee het is geen nieuwe bak, 120 is de minimum lengte uiteindelijk wil ik veel groter voor ze.
 
ik heb ze dus echt per ongeluk he. Iemand had er 1 in een bakje van 20 liter. Daarom heb ik die genomen en vervolgens bak uitgebreid.
 

Terug
Bovenaan