Vraagje over nitraat/fosfaat


GeertM

Well-known member
Lid geworden
9 juli 2020
Berichten
151
Leeftijd
38
Locatie
Prov. Antwerpen, België
Momenteel gebruik ik als voeding voor mijn planten de basisbemesting van aquariumbemesting waarbij ik apart nitraat en fosfaat toevoeg met de ratio 10:1. Wekelijks check ik de waarden met druppeltesten. De afgelopen paar weken blijven echter de nitraat/fosfaatwaarden redelijk constant, zodat ik eigenlijk niet veel hoef toe te voegen. Mijn planten groeien toch gestaag door (Hygrophilo difformis, H. polysperma, Limnophila heterophylla). Alleen de Vallisneria spiralis wil niet echt de hoogte in.

Mijn vraag is eigenlijk hoe het komt dat de NO3/PO4 redelijk constant blijven? Komt het door de omzetting van ontlasting/visvoer/bladeren wat zorgt voor extra bemesting? En zal dit op termijn problemen geven of maakt het in principe niet uit wat je bron van meststoffen zijn (intern of extern)?

Bedankt voor jullie reacties.
 
Wat jij nu merkt is precies de reden waarom plantenvoeding vaak zonder nitraat en fosfaat verkocht worden. Nitraat is het eindproduct van je filter en komt dus vaak automatisch in het water en fosfaat komt weer mee met voer. Ideaal gezien is de aanmaak van no3 en po4 dus gelijk aan de opname en hoef je niets toe te voegen.
 
Net als Daniel denk ik ook dat het met de productie van de bak te maken heeft en de Vallisneria slaat soms erg lastig aan en daar moet je dan wat geduld bij hebben.
 
Bedankt John voor de aanvulling. Een van de Vallisneria begint wel al bijna bij de oppervlakte te komen, de rest heeft wat meer moeite. Ik zal geduldig wachten :)
 

Terug
Bovenaan