vraagje over omlijsting bovenkant rio125


Amarantha

Well-known member
Lid geworden
22 februari 2013
Berichten
283
Goedenavond allemaal.

Ik heb vandaag een rio 125 gekocht via marktplaats. Het aquarium ziet er nog mooi uit, maar bij inspectie thuis bleek dat de omlijsting aan de bovenkant van het aquarium aan de voorkant los zit. Het lijkt er op dat iemand het aquarium heeft willen optillen aan de bovenkant waardoor dit los is geraakt.

Mijn vraag is, kan dit kwaad?
 
Nee hoor, het is maar een stukje plastic dat op het glas gelijmd zit. Qua stevigheid voegt het niets toe.

Veel plezier met je aankoop. :)
 
Precies. Wel van belang is de stabilisatiestrip. Denk dat je er verstandig aan doet die ook goed te checken.

~ Ivo
 
Haha.. dank je..

Vroeg het me af, omdat de stabilisatie strip ook op deze omlijsting zit....

Krijg ik ook geen last met condens dat nu daarlangs naar beneden kan? Lijkt me haast niet, omdat volgens mij alleen maar de hoeken zijn vastgekit.

In ieder geval bedankt voor je antwoord.
 
Mascha&Ivo zei:
Precies. Wel van belang is de stabilisatiestrip. Denk dat je er verstandig aan doet die ook goed te checken.

~ Ivo

Had deze even gemist, maar ja, heb de stabilisatiestrip gecontroleerd, deze is nog helemaal goed. Zit ook nog goed vast aan beide zijden van het aquarium.
 
Je krijgt alleen condens als je watertemperatuur kouder is dan de kamertemperatuur. Verwacht niet dat dat zo zal zijn ;)
 
Dat ligt iets genuanceerder. De warmte (je kunt bijna zeggen hitte, met je blote handen vastpakken is geen pretje) van de lampen blijft behoorlijk 'hangen' onder de kap en dan is de luchttemperatuur boven water wel degelijk al snel warmer dan de watertemperatuur. En ook dan heb je condensvorming. Wij hebben er in alle 3 onze Rio's mee te namen, al is het in degene met T5 lampen (meer wattage, dus meer warmte) meer dan in die met T8.

~ Ivo
 
Goede les, koop nooit een aquarium in de schemer. Had de verkoper gevraagd of het aquarium krassen had. Het antwoord was dat er wel wat lichte krassen op de voorkant zaten. Heb er nog naar gekeken bij de koop, maar in het schemerdonker zie je dus niet zoveel. In daglicht blijkt dat de voorkant helemaal onder de krassen zit.

Er zat zo'n zwarte STR (standaard juwel achterwand) in het aquarium, deze heb ik er uitgehaald omdat deze niet mooi meer was. Blijkt dat de hele achterkant nog krasvrij is. Aangezien de omlijsting toch los zit, heb ik nu de omlijsting er helemaal af, en ga ik het aquarium omdraaien. Het enige wat ik nu nog heb, is dat ik op de plekken waar de achterwand op het achterruit is gekit allemaal vlekken heb van de verwijderde kit. Als ik hier met de glaskrabber overheen ga lijkt het wel weg te gaan, maar ik ben bang dat ik misschien toch nog krassen ga maken op deze manier.

Voorbeeld van de krabber die ik bedoel:
154596amarantha_0_82_glaskrabber.jpg


Mijn vraag is, is er een andere manier om deze vlekken te verwijderen? Of moet ik het toch heel voorzichtig met m'n krabber doen.

Alvast bedankt voor het meedenken
 
Waar ik goede ervaringen mee heb bij het verwijderen van kit is zonnebloemolie en inderdaad een glaskrabber.....bij die van mij zat de kit aan de buitenkant. (Zijwand)

Eerst de kit goed ingesmeerd met zonnebloemolie en even laten weken....toen weer even krabben.....weer een beetje olie.....en zo blijven herhalen.

Alle kit er uiteindelijk afgekregen na een paar uur zonder krassen ;)
 
De lijm kun je ook verwijderen met een bankpasje of creditkaart.
Is veiliger en uiteraard insmeren van te voren met zonnebloemolie.

Succes ermee.
 
Bedankt voor de tips, zal zonnebloem olie proberen...
 
Nou, met olie helpt het ook niet. Las op Internet dat de kit echt in het glas hecht, en dat de vlekken dus eigenlijk gewoon beschadigingen van het glas zijn. Iemand nog andere idee�n over wat ik hier nog aan kan doen?
 
Glas is poreus en sommige middeltjes van de kit trekken in het glas en krijg je er niet meer uit helaas.
Balen voor je maar je hebt dus eigenlijk gewoon een kat in de zak gekocht,hopelijk niet heel veel gekost!
 
Nee, dat valt gelukkig wel mee. Zal wel zien wat ik er mee doe. De vlekken zijn niet eens heel erg zichtbaar, maar vallen onder een bepaalde hoek wel op.
 
+1 Nagellakremover of pure aceton zal deze klus klaren. De ergste kitresten kan je gewoon voorzichtig met het bovenstaande mesje verwijderen. Zo doe ik het ook en zonder krassen.

Gr Robin
 

Terug
Bovenaan