Wat is er nieuw

Vraagje over plantengroei in mijn aquarium.

Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
Op 30 juni 2019 werd ik hier lid, ik had een bak waar practisch niets meer in groeide. In augustus vorig jaar kocht ik Javavarens en Salvinia natans, en korte tijd later kwam daar Limnobium bij. De Javavarens kregen bemesting in de vorm van kleistaafjes. Nieuwe verlichting aangeschaft: LED verlichtingssysteem, HVP aqua Goldline. Salvinia natans deed het bijzonder goed, de Limnobium ook. Afgelopen jaar, en eigenlijk tot een paar maanden geleden schepte ik wekelijks handenvol Salvinia natans uit de bak, die voornamelijk op de composthoop belandden. Ook in mijn slakkenbakje had ik dit plantje, maar gaandeweg begonnen de blaadjes steeds kleiner te worden, om tenslotte practisch te verdwijnen. Inmiddels is dat ook in mijn aquarium het geval, plus dat de vissen het ook wel lusten. Ik heb dus maar een aantal van deze drijfplantjes apart in een bakje gedaan, in de hoop het weer op te kunnen kweken. Limnobium blijft het doen, Javavaren maakt volop stekjes.

Wat ik nu doe is het volgende: dagelijks voeg ik aan het aquarium ( 200l) 4 ml Easycarbo van Easylife toe, en wekelijks een maatdopje Florena van Sera, en een scheutje Florena in het kweekbakje van de Salvinia natans.

Ben ik op de goede weg? Ik heb een koudwaterbak met 3 sluierstaarten en 1 ancistrus. Ik heb geen CO2 installatie en wil die ook niet. En ik heb dus absoluut geen groene vingers...

Ik snap niet hoe je bij de javavaren kleistaafjes steekt want de plant voed zich middels de waterkolom. Heb je hem in de grond staan?
De ene drijfplantjes verwelkt bij mij, de ander gaat als een malle. Geen idee hoe dat komt! Wie weet heeft een ander daar een goed antwoord op🙂

Ik geef de Carbo daar een beetje de schuld van maar dat is onbewezen, er zijn veel mensen met drijfplantjes welke het niet doen of opeens niet meer doen, daar anderen jaren blijven uitscheppen, de reden is nog steeds niet goed achterhaald hoewel ieder daar zijn idee in heeft.
Maar goed dat de planten het goed doen, dat is toch vaak wel een uitdaging met sluierstaarten.

De carbo heb ik pas sinds vorige week toegevoegd, omdat ik dacht dat er een tekort was. Het enige dat er veranderd is, realiseer ik me, is de overhead sump die sinds een week of drie in werking is. Zou dat er mee te maken kunnen hebben?

De carbo heb ik pas sinds vorige week toegevoegd, omdat ik dacht dat er een tekort was. Het enige dat er veranderd is, realiseer ik me, is de overhead sump die sinds een week of drie in werking is. Zou dat er mee te maken kunnen hebben?
Dat zal gokken blijven, mogelijk heb je daardoor een klein onbalans veroorzaakt, maar dat blijft gokken, gekke plantjes soms die drijvers.
Ik lees al jaren hier dat er soms opeens een probleem met drijvers zijn, in sommige bakken doen ze het totaal niet en met ongeveer dezelfde omstandigheden groeien ze de pan uit, ik merk dat ook bij de LFS hier dat ze in sommige bakken het niet doen terwijl het een deels een geschakeld geheel is.

Dat florena zijn alleen micros. Je planten krijgen dus geen makros. Ik denk dat daar het probleem in zit.

Drijvers is vaak alles of niets. of ze woekeren of ze verdwijnen met weinig daar tussenin.

weinig nitraat en fosfaat kan zeker een rol spelen. Drijvers hebben toegang tot meer licht en veel meer CO2 (zelfs met co2 bemesting zit er honderden keren meer co2 in de lucht dan in het water) Dat maakt ze hongerig voor voedingsstoffen.

De meeste oppervlakte planten hebben ook een hekel aan waterbeweging,

Micro's/macro's? Is dat micro- en macronutrienten? Wat wordt daarmee bedoeld, want ik heb wel verstand van mensen- en dierenvoeding, maar niet van plantenvoeding. Kun je dat uitleggen, of vertellen waar ik die info kan vinden?

Micros zijn ijzer, mangaan, koper, zink, borium, etc. ook wel spoorelkementen, voedingstoffen die planten in kleine (micro) hoeveelheiden nodig hebben.
Macro's zijn stoffen die planten in grote hoeveelheid nodig hebben, kwa bemesting gaat het dan vooral over Kalium, Fosfaat en Nitraat.

Standaard aquarium bemesting bevat de spoorelementen (micros) en Kalium. Het idee is dat Fosfaat en Nitraat voldoende in het water terechtkomen door vissenpoep.

Groeien er nou stevig wat planten in je bak en zit er niet heel veel vis in, Dan komt er vaak onvoldoende Fosfaat en Nitraat in je water via de natuurlijke weg en groeien planten slecht/niet meer.

De Javavarens kregen bemesting in de vorm van kleistaafjes

Hoe doe je dat want die voeding stop je in de bodem en de Javavaren mag niet met de wortelstok in de bodem.

weinig nitraat en fosfaat kan zeker een rol spelen. Drijvers hebben toegang tot meer licht en veel meer CO2 (zelfs met co2 bemesting zit er honderden keren meer co2 in de lucht dan in het water) Dat maakt ze hongerig voor voedingsstoffen.
Ik ken deze overweging, maar hoe kan je dan verklaren dat in mijn 30 cm zonder toegevoegde voeding en kraanwater de plantjes de bak uit groeien en hetzelfde met de 20 liter met osmosewater.

Hoe doe je dat want die voeding stop je in de bodem en de Javavaren mag niet met de wortelstok in de bodem.
Nee, ik heb vorig jaar wat van die kleistaafjes tussen de planten gestoken. Ik dacht toen dat ze die moesten hebben omdat het moerasplanten zijn. De Javavarens zitten los tussen de stenen en het hout geklemd, de wortelstok steekt niet in het zand. Maar ze maken nu steeds stekken die zelf weer een plekje zoeken.

Micros zijn ijzer, mangaan, koper, zink, borium, etc. ook wel spoorelkementen, voedingstoffen die planten in kleine (micro) hoeveelheiden nodig hebben.
Macro's zijn stoffen die planten in grote hoeveelheid nodig hebben, kwa bemesting gaat het dan vooral over Kalium, Fosfaat en Nitraat.

Standaard aquarium bemesting bevat de spoorelementen (micros) en Kalium. Het idee is dat Fosfaat en Nitraat voldoende in het water terechtkomen door vissenpoep.

Groeien er nou stevig wat planten in je bak en zit er niet heel veel vis in, Dan komt er vaak onvoldoende Fosfaat en Nitraat in je water via de natuurlijke weg en groeien planten slecht/niet meer.
Dat zou dan een nitraattekort zijn? In het slakkenbakje zat eerst ook volop Salvinia natans, maar daarin wonen aleen maar Torenslakken. Ik zag gaandeweg de blaadjes daar ook steeds kleiner worden. Nu is er inmiddels eendenkroos bijgekomen, dat kan ik aan de vissen voeren als extra groenvoer heb ik begrepen. Lang geleden beschreef Hildegard von Bingen dat al als geneeskrachtige plant.

Ik ken deze overweging, maar hoe kan je dan verklaren dat in mijn 30 cm zonder toegevoegde voeding en kraanwater de plantjes de bak uit groeien en hetzelfde met de 20 liter met osmosewater.
Dat was dus tot voor kort bij mij ook zo...

Ik volg deze, want ik zit met hetzelfde..
Waardes dik in orde kap de hele dag open en nog verdwijnen ze gewoon, de limnobeum en de kleintjes waarvan ik de naam weer kwijt ben

Hier net zo en in de 2 nano s zonder toevoegingen groeien ze juist het snelste. Rare snuiters die drijvers.

Bij mij doet de Limnobium het wel, maar de Salvinia natans/vlotvaren krijgt steeds kleiner blad. Of raken die na verloop van tijd sowieso uitgeput? In de slakkenbak zit trouwens een mosbal die sinds een paar maanden drijft maar het verder goed doet. En de pluk Javamos die eerst in de grote bak zat heb ik ook in de slakkenbak gezet, die doet het ook prima. Alleen de Salvinia natans dus niet meer.

D
Hier net zo en in de 2 nano s zonder toevoegingen groeien ze juist het snelste. Rare snuiters die drijvers.
Dus niets meer toevoegen in het "kweekbakje", of af en toe een paar grote sluierstaart-drollen uit de grote bak in de kweekbak gooien?

Haha, nou ja mijn ervaring is dat ze het zonder toevoeging goed doen en dat maak ik ook op uit Ton zijn post dus zonder toevoegingen in een bakje met bewoners wil prima dan. Maar ja geen bak is gelijk dus het is lastig om te zeggen wat het beste is.

maar de Salvinia natans/vlotvaren krijgt steeds kleiner blad. Of raken die na verloop van tijd sowieso uitgeput?
In m'n ene bak zit het al jaren en doet het prima in de andere doet ie het ook niet, plantjes worden steeds kleiner en bruiner.

En jij bent wel iemand met groene vingers toch, Thea? Enfin, dan zit er niks anders op dan het te blijven proberen. Thnx allemaal :petjeaf:

Edit: gegoogeld op Salvinia natans, het blijkt een eenjarige plant te zijn...

De mijne zijn altijd roze, ben gelukkig wel een chronische boekenwurm/lettervreter, misschien dat dat ook nog een beetje helpt...

geen idee. wat een feit is, is dat iedere plant voedingsstoffen nodig heeft om te groeien. Waar die vandaan komen is niet zo belangrijk, zolang je planten groeien zijn er blijkbaar voedingstoffen. Als de groei staakt is het logisch aan te nemen dat er iets mist, of dat een plant er iig niet in slaagt voldoende voeding op te nemen.

kijken of planten het wat beter gaan doen nadat je wat meer of andere voedingstoffen hebt gegeven is vrij laagdrempelig en kan weinig kwaad. Werkt het dan probleem opgelost, werkt het niet dan wordt het ingewikkelder.

Ik kwam gisteren nog wat plukjes Salvinia natans tegen in mijn vijver. Inmiddels heb ik gelezen dat dit plantje door heel Europa en Azie voorkomt en niet winterhard is. Het is een eenjarige plant, die sporen maakt die naar de bodem zakken, en als het goed is in het voorjaar ontkiemen, opstijgen en in het voorjaar als jonge plantjes aan de wateroppervlakte verschijnen. Ik heb ze vorig jaar juli gekocht als volwassen plantjes, dus dat kan kloppen. Ik wacht dus af en zie wel wat er volgend voorjaar in mijn vijver boven komt drijven...

De eendenkroos die ik nu in mijn bakjes vind, gaat als extra groenvoer naar mijn sluiers, schijnt erg gezond voor ze te zijn, als ik de Amerikaanse goudvissites mag geloven.

De Limnobium schijnt een goede indicator voor fosfaat te zijn, dus dat kan ik eventueel nog toevoegen als het nodig is. Maar voorlopig doet die het nog goed.

De Javavaren is nu redelijk vrij van baardalg, dus blijkbaar werkt dat kleine beetje Easycarbo hier wel. En hij produceert stek na stek.

De Waterpest doet het bijzonder goed, de sluiers leggen er eitjes in.

Ook het bosje dat ik als "Penningkruid" heb gekocht, ziet er nog goed uit.

Salvinia natans is volgens mij inderdaad 1 jarig en zal op den duur gewoon minder worden.. Al heb ik hier ook 1 aquarium waar het nu al langer in blijft groeien, toevallig is dat het enige aquarium met oude T8 verlichting en nog geen LED. Helemaal zeker of het er iets mee te maken heeft weet ik niet maar in mijn andere bakken wil het nooit groeien..

Easycarbo zal best 'werken' maar niet in de vorm van co2, maar in de vorm van een biocide. Het doodt de alg zeg maar. Voorzichtig mee zijn ook bij het toevoegen, voor je zelf is het namelijk ook geen lekker spul.

Nee, dat heb ik gemerkt, het stinkt nogal, en voelt redelijk agressief als ik het aan mijn vingers heb. Die was ik meteen af. Ik voeg dagelijks 4 ml aan mijn bak toe, eerder minder dan meer. Beter een appelslak in de bak zetten tegen penseel/baardalg? Of wat van mijn jonge aanwas Slanke knobbelhoorn slakken in de grote bak loslaten?

Al heb ik hier ook 1 aquarium waar het nu al langer in blijft groeien, toevallig is dat het enige aquarium met oude T8 verlichting en nog geen LED.
Wel grappig want het aquarium bij mij waar de Salvinia het al jaren goed in doet is ook T8.

Baardalg is een lastige, komt vaak door co2 schommelingen en daar ontkom je in een aquarium zonder toegevoegde co2 bijna niet aan. Bij mij hielp het enorm door minder water te verversen maar met sluiers zal dat ook weer lastig zijn.

Slakken of algeneters komen niet aan baardalg dat is veel te hard voor ze. De enige vis die ik ken die soms baardalg wil eten is de siamese algeneter. Die zou ik je echter niet aan willen raden want als die eenmaal volwassen zijn worden het erg vervelende vissen met territorium drift plus dat ze dan ook steeds minder alg gaan eten. Past totaal niet in een aquarium met sluiers.

Daarbij heb je in een bak met goudvissen en/of sluiers meer belasting en sneller kans op algen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan