Wat is er nieuw

Vraagje over water conditioner

Romi

Well-known member
Lid geworden
10 mei 2020
Leeftijd
26
Hai,

Zoals vele mensen heb ik niet de beste start gemaakt met het houden van vissen en was ik weinig geïnformeerd. Een jaar geleden begon ik me echter wat meer te informeren, vooral met filmpjes op YouTube. Die zijn grotendeels Amerikaans en leggen er heel erg de nadruk op dat een water conditioner (om schadelijke stoffen van het kraantjeswater onschadelijk te maken) heel belangrijk is, anders gaan je vissen dood. Nu zat ik daar meteen van: ow shit, nu ben ik mijn vissen aan het vergiftigen D: Dus ben ik begonnen met het gebruik van Tetra Aquasafe.
Nu ben ik de laatste tijd wat meer aan het rondneuzen op dit forum en zie ik dat een heleboel mensen zeggen dat in Nederland (en sommige zeggen ook in België) zo'n water conditioner eigenlijk niet meer nodig is omdat het kraantjes water gewoon veilig is.
Mijn vraag is echter iets specifieker dan dat. Niet alleen leef ik in België, maar ook gebruiken wij hier grondwater. Weet iemand hoe het daarmee zit, toevallig? Voordat ik Tetra Aquasafe gebruikte gingen mijn vissen nooit dood na een waterwissel, maar ik weet niet of die Aquasafe er enkel acuut gevaarlijke stoffen uithaalt, of misschien ook dingen die dus op lange termijn schadelijk kunnen zijn.
Want zo'n fles Aquasafe is toch redelijk duur iedere keer, zeker nu ik er een aquarium van 240L bij heb. Als het nodig is, heb ik het geld er natuurlijk voor over, maar als het niet zo is, dan kan ik mijn geld wel ergens beter aan besteden :')

Alvast bedankt c:

Wat je beter kan doen naar mijn mening is dat grondwater in een regenton doen en daar een koolfilter in hangen en dan 24 uur daarmee filteren, dan filter je alle schadelijke stoffen eruit, eens in de zoveel tijd dien je die kool te vervangen voor nieuwe (hoelang dat meegaat weet ik niet) maar dat is alleszins goedkoper en effectiever en beter voor je vissen. Om het water van die regenton naar je aquarium te krijgen kun je een kleine dompelpomp voor gebruiken

De reden waarom men dat in eigenlijk alle landen behalve NL standaard gebruikt, is omdat er vaak chloor in het kraanwater zit of kan zitten. In die conditioner zit een middel om dat onschadelijk te maken, dechlorinator is de marketingterm. Als je in België woont, wil je dat dus graag toevoegen aan je water.

Wat je beter kan doen naar mijn mening is dat grondwater in een regenton doen en daar een koolfilter in hangen en dan 24 uur daarmee filteren, dan filter je alle schadelijke stoffen eruit, eens in de zoveel tijd dien je die kool te vervangen voor nieuwe (hoelang dat meegaat weet ik niet) maar dat is alleszins goedkoper en effectiever en beter voor je vissen. Om het water van die regenton naar je aquarium te krijgen kun je een kleine dompelpomp voor gebruiken
Ik denk dat dit wat moeilijk te organiseren is aangezien mijn aquarium boven op mijn kamer staat, maar erg bedankt voor het meedenken!

Ik denk dat dit wat moeilijk te organiseren is aangezien mijn aquarium boven op mijn kamer staat, maar erg bedankt voor het meedenken!
Een dompelpomp kan meer dan 5 meter omhoog pompen

Een dompelpomp kan meer dan 5 meter omhoog pompen
Ah, mijn probleem was meer dat ik dan een héél lange buis moet vinden en ik niet weet of mijn ouders het waarderen dat ik één keer per week een tuinslang door heel het huis trek :')

Het zou best nog eens zo kunnen zijn dat jouw grondwater beter is dan het water uit de kraan. Maar dat is natuurlijk sterk afhankelijk van de grond waar je woont. En dat is door ons moeilijk te beoordelen. Wat gebruiken jullie als drinkwater? Kan dat uit de kraan? (Wat hier in Nederland kan.) Dat zou al een aanwijzing kunnen zijn.

Het zou best nog eens zo kunnen zijn dat jouw grondwater beter is dan het water uit de kraan. Maar dat is natuurlijk sterk afhankelijk van de grond waar je woont. En dat is door ons moeilijk te beoordelen. Wat gebruiken jullie als drinkwater? Kan dat uit de kraan? (Wat hier in Nederland kan.) Dat zou al een aanwijzing kunnen zijn.
Wij drinken ook gewoon water van de kraan^^

Wij drinken ook gewoon water van de kraan^^
Dan zou ik het gewoon ook eens in je bak uitproberen. Blijf ernaar kijken, reacties op waterkwaliteit zijn snel op te merken aan plant en dier.

De watervoorbereider, zoals ik het noem, dien je niet te gebruiken als alles goed is met je water, je gebruikt het voor die zeldzame keer dat er eens iets niet goed is en anders je ganse bak gaat hemelen.
Tenzij je een erg diepe boorput hebt, die drinkbaar water oppompt zou ik dar grondwater (wat dan eigenlijk oppervlaktewater is) zeker niet zomaar gebruiken. Daar kan heeeeel veel mee mis gaan zonder dat je het zelf weet. (een boer die z'n naburige akkers besproeit met bemesting of verdelger bvb)

Voordat je in jouw geval water uit de kraan of put gebruikt eerst een testen (is zo en zo een goed idee weet je gelijk de start waardes)
Hier in NL kunnen we een rapport opvragen bij onze water leverancier dat geeft je een globale indruk wat er uit de kraan komt weet niet of dat bij jullie ook zo kan.
ziet er hier zo uit
Schermafdruk op 2021-03-06 14-08-07.png

Maar zelf eens testen kan zeker geen kwaad no2 nh3/4 gh kh po4 cloor CI test

Zo'n conditionering haalt chloor(verbindingen) en zware metalen uit het water. Ik gebruik het (ook in België) niet omdat de kwaliteit van het water goed is (geen chloor, geen zware metalen).

Als je twijfelt kan je steeds je water laten testen maar het lijkt mij interessanter om er op te letten dat je steeds koud water gebruikt om het aquarium te verversen. Water dat de boiler is gepasseerd kan mogelijks koper bevatten. Dus als je steeds de koudwaterkraan gebruikt heb je het in feite niet nodig (in onze landen).

Ik zal de enige Nederlander zijn (met een goede waterkwaliteit) die voor de zekerheid toch een watervoorbereider gebruikt. Voor de zekerheid. Maar ik heb ook maar twee aquaria, als je een hele stelling hebt wordt het wel een duur grapje voor alleen wat extra zekerheid.

Ik ververs overigens niet met koud water.. als ik 50% ververs met max. 15 graden vind ik dit best een groot verschil 🥶

Minder dan 50% verversen kan een optie zijn. Koud water laten opwarmen kan een optie zijn.

Anyway, als het niet nodig is, zou ik nooit zo'n conditioner gebruiken. Ik begrijp dat het in andere landen beter is om het te gebruiken. Maar het is quasi een medicijn tegen slechte waterkwaliteit. En een medicijn heeft nou eenmaal bijwerkingen.

Minder dan 50% verversen kan een optie zijn. Koud water laten opwarmen kan een optie zijn.

Anyway, als het niet nodig is, zou ik nooit zo'n conditioner gebruiken. Ik begrijp dat het in andere landen beter is om het te gebruiken. Maar het is quasi een medicijn tegen slechte waterkwaliteit. En een medicijn heeft nou eenmaal bijwerkingen.
Ja klopt. Ik laat het koude water opwarmen door m'n CV ketel 😋

Welke bijwerkingen heeft een water conditioner?

Dus je gebruikt ook geen veiligheidsgordels in je auto? Zolang iemand anders je niet aanrijdt heb je ze immers niet nodig.
Wel hetzelfde geldt voor water verbeteraar (oftewel watervoorbereider zoals ik het graag noem)
Je hebt het idd niet nodig als alles goed is met je water.
Maar er zijn -tig redenen waarom leidingwater, zonder waarschuwing, niet meer goed kan zijn. En dan redt dat product het leven van je dieren.
En bijwerkingen... ik verbruik letterlijk liters van dat spul per maand... moest er iets van bijwerkingen aan zitten, had ik het wel al geweten.
(hoeveel ververs ik dan wel? 8-10 kubiek per week)

8-10 kubieke liter per week?!
Jij laat iedere week je woonkamer vollopen en ververst iedere week het water alsof het je beddengoed is? :DD

Jij laat iedere week je woonkamer vollopen en ververst iedere week het water alsof het je beddengoed is? :DD

kijk eens op de website in de handtekening van vis&versa. Dan zie je gelijk waarom daar zoveel wordt ververst

M'n woonkamer is wel iets groter dan dat 😁
De opgroeibakken (momenteel 4stuks van 800liter) krijgen hier dagelijks elk 200l vers water.
De bakken van de kweekgroepen krijgen wekelijks 3/4de vers water. Zo loopt het snel op.

Om de vergelijking met de autogordel te maken, ook daar bestaan uitzonderingen op. Zwangere vrouwen, taxichauffeurs en personen met een medisch attest hoeven er geen te dragen. Ook bij het achteruit rijden hoeft het niet. Ook daar is het een afweging van risico's.

De chemicaliën die gebruikt worden om de zware metalen te neutraliseren zijn vaak giftig. Dus in feite is het kiezen tussen de pest en de cholera. Als je echt te maken hebt met een slechte waterkwaliteit dan is het gebruik m.i. verantwoord. Zoniet zou ik het laten. Sommige producten, niet allemaal, bevatten ook middelen om het water helder te krijgen/houden. Helaas zijn deze vaak agressief voor de kieuwen.

Om de vergelijking met de autogordel te maken, ook daar bestaan uitzonderingen op. Zwangere vrouwen, taxichauffeurs en personen met een medisch attest hoeven er geen te dragen. Ook bij het achteruit rijden hoeft het niet. Ook daar is het een afweging van risico's.

De chemicaliën die gebruikt worden om de zware metalen te neutraliseren zijn vaak giftig. Dus in feite is het kiezen tussen de pest en de cholera. Als je echt te maken hebt met een slechte waterkwaliteit dan is het gebruik m.i. verantwoord. Zoniet zou ik het laten. Sommige producten, niet allemaal, bevatten ook middelen om het water helder te krijgen/houden. Helaas zijn deze vaak agressief voor de kieuwen.
En bij een hoog chloride gehalte (100 mg/l) in het water?

Sinds ik JBL biotopol gebruik zijn de vissen toch sneller weer op kleur na een waterwissel 🤔

Verversen met leidingwater is niet de uitzondering maar de regel.
Verversen met osmose water is de uitzondering waarbij watervoorbereider niets toe te voegen heeft.
Moesten die producten giftig zijn, dan zou ik ze niet kunnen gebruiken bij 1 dag oude larven en dat in een overdosering van wel 1000% (immers ik voeg de voorbereider toe als de bak zo goed als leeg is, met de larven er in en vul dan bij met leidingwater)

De producten die je water ook helder maken (type easylife vfm) vallen voor mij niet onder de noemer watervoorbereider en hebben hier dan ook niets mee te zien.

Dus je gebruikt ook geen veiligheidsgordels in je auto? Zolang iemand anders je niet aanrijdt heb je ze immers niet nodig.
Wel hetzelfde geldt voor water verbeteraar (oftewel watervoorbereider zoals ik het graag noem)
Je hebt het idd niet nodig als alles goed is met je water.
Maar er zijn -tig redenen waarom leidingwater, zonder waarschuwing, niet meer goed kan zijn. En dan redt dat product het leven van je dieren.
En bijwerkingen... ik verbruik letterlijk liters van dat spul per maand... moest er iets van bijwerkingen aan zitten, had ik het wel al geweten.
(hoeveel ververs ik dan wel? 8-10 kubiek per week)
Waterverbeteraars-voorbereiders, ik gebruik ze nooit. Nu is in Nederland in het algemeen maar zeker in het deel waar wij wonen het water van een dusdanige kwaliteit dat dit ook niet nodig is. Om je metafoor even om te draaien voor een andere: Nee, ik gebruik niet dagelijks aspirine mocht ik eens hoofdpijn krijgen... 🙂😉

Laatst bewerkt:
Waterverbeteraars-voorbereiders, ik gebruik ze nooit. Nu is in Nederland in het algemeen maar zeker in het deel waar wij wonen het water van een dusdanige kwaliteit dat dit ook niet nodig is. Naar je metafoor kijkend: Nee, ik gebruik niet dagelijks aspirine mocht ik eens hoofdpijn krijgen... 🙂😉
Watervoorbereider geneest niets, het voorkomt. Net zoals een condoom of de pil.
Als je niet in de shit wil zitten gebruik je beter 1 van de 2 want de kans bestaat dat je wel eens raak schiet.

Als je niet in de shit wil zitten gebruik je beter 1 van de 2 want de kans bestaat dat je wel eens raak schiet.
Aspirine geneest ook niets, het voorkomt. Maar daar gaat het niet om. Denkelijk zijn de verschillen aangaande leidingwater tussen België en Nederland aanzienlijk. Hoe dan ook, ik heb nooit iets dergelijks gebruikt. Uiteraard moet iedereen doen wat hij of zij het beste toe lijkt.

En idd in Nederland hoort de waterkwaliteit zodanig te zijn dat een watervoorbereider overbodig is.
Maar ook bij de maatschapij werken mensen en machines en met beide kan iets fout lopen, Dat is in het verleden al gebleken en dat zal in de toekomst ook nog gebeuren. Jij (niemand persoonlijk) zal het niet merken maar je vissen deste meer.
Ik heb al genoeg verhalen gelezen van nederlandse discushouders die hun ganse bestand zagen doodvallen door een onaangekondigde ontsmetting van het leidingnet.

Begrijp ik nou goed dat watervoorbereider zelf een zwangerschap voorkomt :juggle: 😉

Niet om het 1 of ander maar voor dat ik hier de vulleiding naar de bak openzet controleer ik toch echt eerst de kwaltijd van het leiding water
kijken ruiken en proeven is hier de gewoonte. (bij kraanwater dan) Ken jullie grapjassen inmiddels 😉

En bij een hoog chloride gehalte (100 mg/l) in het water?

Sinds ik JBL biotopol gebruik zijn de vissen toch sneller weer op kleur na een waterwissel 🤔

Chlorides zijn zouten. Kunnen geen kwaad en zal enige watervoorbereider ook niets aan veranderen. Ik zit in mijn aquarium ook aan ongeveer 100 ppm (na indikking en toevoegingen, want uit het leidingwater komt slechts 20 ppm).

Dat je vissen sneller op kleur komen kan verschillende redenen hebben. Maar ik vrees dat moeilijk valt te besluiten of dit al dan niet rechtstreeks te wijten is aan Biotopol noch dat uit te sluiten valt dat er ook nadelen zouden kunnen aan kleven.

Verversen met leidingwater is niet de uitzondering maar de regel.
Verversen met osmose water is de uitzondering waarbij watervoorbereider niets toe te voegen heeft.
Moesten die producten giftig zijn, dan zou ik ze niet kunnen gebruiken bij 1 dag oude larven en dat in een overdosering van wel 1000% (immers ik voeg de voorbereider toe als de bak zo goed als leeg is, met de larven er in en vul dan bij met leidingwater)

Wat de uitzondering is, is dat het leidingwater in onze streken van uitzonderlijk goede kwaliteit is.

Er komen natuurlijk meerdere factoren kijken bij wat de uitwerking is van een giftig product. Ik schreef ook 'vaak'. Dus het al dan niet kunnen gebruiken van 'de producten' (welke?) in een bepaalde situatie is geen conclusiemateriaal.

Denkelijk zijn de verschillen aangaande leidingwater tussen België en Nederland aanzienlijk.

Ik denk niet dat het een kwestie is van de landsgrens, getuige de uitstekende waterkwaliteit alhier. Mogelijk wel van de watermaatschappij en die kan in België zomaar van gemeente tot gemeente en in extreme gevallen zelfs van straat tot straat verschillen. Maar meten is weten en kan uitsluitsel bieden.

En wat die onaangekondigde ontsmettingen van het leidingwater betreft: als je chloorvrij leidingwater gewoon bent dan ruik je het echt meteen als er toch eens iets aan de hand is.

En wat die onaangekondigde ontsmettingen van het leidingwater betreft: als je chloorvrij leidingwater gewoon bent dan ruik je het echt meteen als er toch eens iets aan de hand is.
Ik dacht dat ze in Nederland ook chloramine gebruiken en dat schijn je niet te ruiken. Dan ga je dus nat. Dat gezegd hebbende, ik gebruik ook niet standaard een watervoorbereider.

Over watervoorbereiders. Ik heb ooit een flesje Seachem Prime omgestoten dat open op de grond stond. Ik heb er in eerste instantie een handdoek over gegooid en die buiten laten drogen. Kleur totaal gebleekt van lichtblauw naar in de richting van wit.

Over watervoorbereiders. Ik heb ooit een flesje Seachem Prime omgestoten dat open op de grond stond. Ik heb er in eerste instantie een handdoek over gegooid en die buiten laten drogen. Kleur totaal gebleekt van lichtblauw naar in de richting van wit.
Dat is met easy carbo ook, bruine vlekken.. en H2O2 kun je ook heel goed mee schoonmaken 😋

Dat blauwe dat er in zit (wat het ook mag zijn) wordt afgebroken door zon/daglicht.
Daarom moet je het ook in het donker bewaren. (of zit het in een vol gekleurde fles)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan