Wat is er nieuw

vraagje waarom de planten niet willen groeien

• Onderwerp starter Onderwerp starter reyo
  • Startdatum Startdatum
R

reyo

Guest
Ik heb hieronder een drie foto's gezet van mijn planten, mijn vraag is; er komen wel nieuwe bladeren bij de meeste echter groter worden doen ze niet en enkele worden licht bruin. Maar afsterven of uitvallen doen ze niet. Zelfs de valleseneria wil niet groeien.
De waterwaarden zijn goed, ik voeg geen co2 toe en heb ook nauwelijks alg. Het licht staat van 10:30 uur tot 22:30 uur aan, twee tl T8 lampen (een tropical en een witte).

reyo4.jpg

reyo5.jpg

reyo6.jpg

Bedankt alvast voor de feedback en groetjes Ren�.

Tja wat zijn die goede waarden dan??
Je zegt nauwelijks alg, terwijl ik op foto 2 dikke randen penseelalg zie.
ik denk dat je een voedingstekort hebt en ben daarom benieuwd naar de waarden en wat je verder toevoegd.
Die dikke rand penseelalg wijst op een co2 tekort of slechte stroming .
Als je niks toevoegd dan denk ik dat de verlichtingsduur wel lang is en je dit beter kan verkorten.
Zo is er minder vraag naar voeding namelijk. Maar goed ik hoor graag eerst of je eventueel iets toevoegd en wat de waterwaarden zijn.
Met name dan de po4 en de no3, en de ph/kh in je bak. En hoelang draait de bak nu??

Hallo Jessicapilon,

Je geeft aan dat je penseelalg ziet op foto 2, hierdoor neem ik aan dat je de donker bruine rand van het blad bedoeld. Ik wist niet dat dit penseelalg was.
Ik voeg verder niets toe heb enkelt met het plaatsen van de bak, dit is ongeveer een anderhalve maand geleden (het kan ook een week of 8 zijn) bij elke plant een mestbolletje bij de wortels gezet.
De verlichtingsduur heb ik denk ik wel een idee dat ik het eigenlijk te lang aan heb. namelijk zo�n 12 uur per dag.
Helaas kan ik nog niet de po4 en de kh waardes meten, maar de ph is 6,5 � 7 en de no3 was eerst erg hoog maar sinds een week of drie is deze 2,5.
Over de stroming heb ik dan de vraag hoe ik het beste kan zien hoe deze moet zijn. Wanneer ik het voer aan de ene kant van de bak doet verspreid het zich wel direkt over het gehele water oppervlakte.

Hopelijk heb je iets aan deze info?

Groetjes Ren�.

Penseelalg is die dikke pluizige rand zeg maar. het zijn donkere toefjes eigenlijk.
Stroming is goed als je ziet dat het voer door de gehele bak gaat.
Als je verder niks toevoegt zou ik die 12 uur terugbrengen naar een uur of 9 waardoor de vraag naar voeding afneemt.
Een no3 van 2,5 is weinig maar voor sommige planten misschien genoeg.
Ik zou deze en de po4 wel op peil gaan houden want anders krijg je tekorten en dus alg.
Bij een uur of 9 zou ik de no3 op zo n 15 zien te krijgen en de po4 op 1 a 1,5.
Ook is het raadzaam om lekker veel drijvers te gebruiken want die dempen ook het licht een beetje.
Je co2 waarde die waarschijnlijk te laag is en de penseelalg veroorzaakt kun je bepalen als je de ph en de kh weet.
Je zou in je winkel kunnen vragen of ze dat voor je kunnen en willen meten.
Ook zou ik wel plantenvoeding gaan toevoegen omdat je planten ook sporenelementen nodig hebben.
Ik denk dat ze op het moment daar ook een tekort aan hebben en dan groeien ze ook niet goed.

Als je een toef voer tussen de vingers een paar centimeter onder het oppervlak aan 1 kant loslaat zal het de hele bak door moeten gaan door de stroming.
Dan is het goed en heb je geen dode plekken.

de no3 van 2,5 staat gelijk aan 15 tot 20 mg/ltr en ik dacht eigenlijk dat dit, als ideaal, juist op 0 mg/ltr zou moeten zijn.
De po4 en de kh waarde zal ik zeker eens bij de aquarium winkel eens laten testen.
ik neem aan dat ik plantenvoeding in de vorm van tabletten gewoon bij de wortels kan steken, ivm de sporenelementen. Of zijn die mestbolletjes ook goed?

Groetjes Ren�.

No3 met 15 is goed.
Fosfaat op 1.
Met water verversen,breng je ook weer voedingsstoffen in de bak.

Vervelende is,dat er planten in staan die verschillende groei hebben.
Anubias groeit heel traag.
Eikeblad weer snel.

Je schreef dacht ik eerst een no3 van 2,5 toch??
hoe bedoel je dat dit gelijk staat aan 15-20mg/l?

Je bent in de war met NO2, nitriet, dit is veel giftiger voor vissen dan NO3, nitraat. NO2 moet wel 0 zijn.

Ja ik denk ook dat de TS zich vergist, echter wat hij bedoeld met 2,5 staat gelijk aan.....

jessicapilon zei:
Je schreef dacht ik eerst een no3 van 2,5 toch??
hoe bedoel je dat dit gelijk staat aan 15-20mg/l?

Sorry voor de onduidelijkheid maar zag op de verpakking 2 verschillende uitslagen bij de kleuren staan, vandaar dat ik stelde dat 2,5 gelijk staat aan 15-20 mg/ltr heb aangegeven.
Wanneer ik nog eens goed op het tabel kijk is de uitslag van de test voor no3 dus 15-20 mg/ltr.

Zal dadelijk, heb een test voor po4 gekregen, de po4 testen en de uitslag hieronder posten.
Alvast bedankt voor de fijne reacties en hulp.

Hallo Bertus, ik neem aan dat je met Anubias de tweede foto bedoeld. Dit is namelijk de plant waar ik geen naam van wist en ook niet hoe deze zou moeten groeien etc.
Ik heb idd eikenblad, de fijne versie, erin gezet omdat is het nitriet steeds te hoog was. Nu is dit tussen 0 en 20 volgens de tabel.

Niekserr zei:
Je bent in de war met NO2, nitriet, dit is veel giftiger voor vissen dan NO3, nitraat. NO2 moet wel 0 zijn.

Ik dacht dat beide op 0 moesten staan, maar daar ben ik dus verkeerd over ingelicht.

Nitraat no3 1-15 mg. Daar groeien de planten op.
Fosfaat Po4 1.

Bertus zei:
Nitraat no3 1-15 mg. Daar groeien de planten op.
Fosfaat Po4 1.
dan heb je meer kans dat ze groeien die waardes alleen zijn geen garantie voor succes 😉

Tja,niets doen,is ook geen optie.
Kan ook zijn dat het al verbruikt wordt.

Heb net de kh, po4 en de no3 weer getest met devolgende uitslagen

kh 11

po4 4 mg/ltr

no3 20 mg/ltr

Hopelijk hebben jullie enige adviezen voor mij.

mvg

Ren�.

Tijd voor wat demiwater van de AH..

Ik zit in mijn bak op po4 3mg en no3 rond de 20mg. Heb ondervonden dat het in mijn geval ik zeg duidelijk mijn geval aan de po4 lag sinds in die hoger hou gaat het allemaal als kool

Vind wel 9u verlichting weinig de meeste boeken spreken over een minimum van 10u

Volgens mij doelt Tom erop dat veel planten het lastig hebben in hard water (om voedingstoffen tot zich te nemen).

Maar zeker weten doe ik het bij Tom nooit 😉

~ Ivo

Klopt .. En ik dit geval ben ik ook benieuwd waarmee je hebt getest ?

@Tom zei:
Tijd voor wat demiwater van de AH..

Doe mij die van de Jumbo maar hoor 😉

@Tom zei:
Klopt .. En ik dit geval ben ik ook benieuwd waarmee je hebt getest ?

Ik heb alle testen gedaan met een druppeltest van tetra.

vallisneria heeft juist harder water nodig. in zacht water zal het afsterven, maar andere planten kunnen wel gebaat zijn bij zachter water. dit zou je moeten uitzoeken net als bij je vissen.

op je anubias (nana???) zie ik wel penseel alg. dit zou duiden op een onregelmatige CO2 of onvoldoende CO2.

pukkiepok zei:
vallisneria heeft juist harder water nodig. in zacht water zal het afsterven, maar andere planten kunnen wel gebaat zijn bij zachter water. dit zou je moeten uitzoeken net als bij je vissen.

op je anubias (nana???) zie ik wel penseel alg. dit zou duiden op een onregelmatige CO2 of onvoldoende CO2.

Dat de vallisneria harder water nodig heeft wist ik niet, echter ga ik mij dan ook afvragen of dit ook het geval is met het eikenblad, daar deze ook niet groeit en inderdaad afsterft.

Over de penseelalg kreeg ik eerder in dit topic te horen dat dit wellicht aan de stroming van het water zou kunnen liggen, of dat de co2 goed of onregelmatig is zou ik zeker een paar keer gaan testen.
Bedankt voor alle hulp en reacties.

Groet,

Ren�.

Vallisneria doet het ook op zacht water,echter het is een plant die het doet of helemaal niet.
Bij de een verslijmt hij,bij de ander met regelmaat in de kliko aan overschot.
Gewoon een andere stek proberen,als je de plant graag wilt hebben.

Je hebt 2 lampen boven je bak die 12 uur aanstaan, zonder dat je plantenvoeding of co2 toevoegd, oke je hebt bolletjes in de grond/voedingsbodem. maar wortels doen er langer over om voeding op te nemen dan echte waterplanten die voeding opnemen via de bladeren. hoe dan ook je hebt een tekort aan voeding voor je planten, resultaat is algen en groei stagnatie/misvorming ect.

Zie het belichten van je aquarium als een auto waar je het gaspedaal van indrukt.
Hoe meer gas jij geeft, hoe meer brandstof de auto verbruikt.

Zelfde geld dus voor je planten, hoe meer en langer je verlicht, des te meer voeding hebben je planten nodig.
Schroef je de verlichting periode iets terug, max 10 uurtjes, en 1 lamp bijv. dan zal de vraag naar voeding minder zijn.

maar aangezien je nu al tekorten hebt, zou je zelfs bij het terug schroeven toch wat extra moeite moeten doen met voeding.
Houd er wel rekening mee dat je pas na enkele weken effecten kan zien. geduld is dus vereiste.

😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan