Vragen: ID / rode kieuwen / aantal


Georgie

Member
Lid geworden
1 oktober 2013
Berichten
14
Locatie
Bonaire
Enkele vragen:
- Voor het eerst heb ik cichliden en ik neem zelf aan dat het C. Saulosi’s zijn. Ze werden verkocht als cichliden mix…., de verkoper wist niet eens wat cichliden zijn. Beetje triest ja maar ik woon op Bonaire en ik ben al blij dat er überhaupt vissen verkocht worden sinds kort. Zijn het ook saulosi’s?
- Het valt op dat de kieuwen nogal rood zijn, nitriet en ammonia waarden zijn 0 volgens mijn verse druppeltest. Overdag is er ook genoeg oppervlakte beweging door de koelfan, water wordt gekoeld tot 26/27C, zonder fan kan het boven de 30C komen. Dus ik denk dat er genoeg zuurstof is, ze happen ook nooit naar zuurstof aan het oppervlak. Ook zorg de wavemaker die ik in de avond even aanzet voor genoeg beweging. Ze schuren ook niet aan de stenen, zien er verder goed uit, eten heel erg graag. Ze gedragen zich dus niet ziek. Is er toch iets waar ik op moet letten of zorgen om moet maken?
- Als er eten is dan komen ze wel, verder zitten ze meestal in de vele grotten en holletjes, het lijkt te veel. Vaak is er niet veel te zien. Er zitten nu 5 vissen in, ik denk 2 mannen en 3 vrouwtjes. Dit was overigens alles wat ze verkochten. Ik denk om er, ondanks de beperkte afmeting van de bak 80x40x40, toch nog wat vrouwtjes bij te doen als ze er zijn. Wijs of niet wijs?

FB0BC8C2-4119-41EB-8D0B-1E77582DD312.jpeg


D5C4B2A3-3382-48D8-9631-975EC35A552A.jpeg
 
De mannetjes vind ik momenteel te licht van kleur voor een saulosi, deze zijn doorgaans donkerder en hebben vrij snel hun zwarte streeppatroon. Ik denk zelf dat je mogelijk een lombardoi hebt, maar ik kan dat nu niet met zekerheid zeggen, omdat ze nog jong zijn. Er zijn ook veel kweekvarianten ontstaan, dus dat maakt het niet makkelijker.

Er kunnen nog wel een paar vrouwtjes bij. Als je deze uiteindelijk erbij gaat zetten zorg er dan voor dat je een voerbeurtje geeft, direct na het uitzetten van de nieuwe vissen. Alle vissen hebben het te druk met eten ipv op elkaar letten en je zal geen agressie hebben door voedselneit.

Het lastige is denk ik om zeker te weten dat je de juiste vrouwtjes erbij plaatst, ook omdat de verkoper het niet weet.

Verder ziet je bakje er top uit. Nog wel een vraag, wat voor filter heb je erop draaien?

De wavemaker zou ik continue laten draaien trouwens voor meer zuurstof uitwisseling, verder zie ik nergens stress symptomen in jou uitleg en zo op het oog ook niet bij de visjes. De kieuwen zijn op dit moment goed doorbloed voor max zuurstof uitwisseling. Het is normaal dat ze nu nog veel wegduiken, ze zijn immers nog jong.

Gr. Ed
 
Laatst bewerkt:
De mannetjes vind ik momenteel te licht van kleur voor een saulosi, deze zijn doorgaans donkerder en hebben vrij snel hun zwarte streeppatroon. Ik denk zelf dat je mogelijk een lombardoi hebt, maar ik kan dat nu niet met zekerheid zeggen, omdat ze nog jong zijn. Er zijn ook veel kweekvarianten ontstaan, dus dat maakt het niet makkelijker.

Er kunnen nog wel een paar vrouwtjes bij. Als je deze uiteindelijk erbij gaat zetten zorg er dan voor dat je een voerbeurtje geeft, direct na het uitzetten van de nieuwe vissen. Alle vissen hebben het te druk met eten ipv op elkaar letten en je zal geen agressie hebben door voedselneit.

Het lastige is denk ik om zeker te weten dat je de juiste vrouwtjes erbij plaatst, ook omdat de verkoper het niet weet.

Verder ziet je bakje er top uit. Nog wel een vraag, wat voor filter heb je erop draaien?

De wavemaker zou ik continue laten draaien trouwens voor meer zuurstof uitwisseling, verder zie ik nergens stress symptomen in jou uitleg en zo op het oog ook niet bij de visjes. De kieuwen zijn op dit moment goed doorbloed voor max zuurstof uitwisseling. Het is normaal dat ze nu nog veel wegduiken, ze zijn immers nog jong.

Gr. Ed

Lombardoi, ik zou er niet van opkijken, de gele visjes gedragen zich ‘mannelijker’ dan de blauwe. Voorlopig laat ik het maar even zo dan, kijken of de kleuren / patronen veranderen. En dan misschien volgende maand of zo wat extra visjes erbij.

Filter is een Eheim 2215.

Groeten en bedankt, Georgie
 

Terug
Bovenaan