Vragen omtrent aquascape


M

mss

Guest
Hallo,

Nu weet ik dat vrijwwel alles persoonlijk is.

Maar wat voor soort hout en stenen zoude jullie mij aanraden als ik me bezig wil houden met Aquascapen.

Vertel mij waarom jij die steen of hout soort aanraad.

Mvg
stijn
 
Het punt met aquascapen is dat het heel erg met smaak te maken heeft. Zie bijvoorbeeld onderstaande quote van Easylife:

Geheim 3 : Het kiezen van stenen en hout
De aquaria van Tashiki Amano kent iedereen wel. Bijzonder knap in elkaar gezet en vaak volgt hij de leer van het Zenboeddhisme bij het inrichten. De mini-onderwaterlandschappen volgen regels om evenwicht te bewaren. Enkele belangrijke richtlijnen zijn:

evenwicht: na een rotspartij (=vol) volgt lege ruimte (=leeg)
oneven nummers: 3 of 5 stenen bij elkaar
natuurlijke groei planten
Een zorgvuldige keuze van stenen is erg belangrijk om eenheid te krijgen. Gebruik daarom altijd stenen van dezelfde steensoort zodat vorm en kleur bij elkaar passen en een (rustige) eenheid kunnen vormen. Bij hout geldt eigenlijk de vuistregel: minder is meer. Enkele juist geplaatste takken kunnen meer toevoegen dan een hele takkenbos die alle aandacht opeist. Probeer dan ook om fijn hout te gebruiken en niet ��n dikke stam.

Vooral het mengen van stenen en hout kan voor moeilijkheden zorgen omdat het niet gemakkelijk is om stenen en hout in balans te brengen. Vaak is het een hele puzzel om de juiste stukken bij elkaar te zetten en het vergt veel tijd. Om ervaring te krijgen en plezier te houden is het wellicht beter om een keuze te maken tussen het gebruik van steen of hout.

Indien u geen ervaring heeft met aquascapen, pas dan op voor het volgende:


  • Gebruik niet al te grote stenen
  • Vermijd grote stukken hout
  • Vermijd het gebruik van stenen en hout op ��n plek
  • Gebruik relatief gemakkelijke planten
  • Als de ene plantensoort het niet wil doen en de anderen weer wel: verwijder deze soort en ga niet eindeloos sleutelen om dat goed te krijgen. Er is altijd wel een plant die om onbekende reden het niet goed wil doen.
  • Verzorg het aquarium regelmatig en nauwgezet: verversing van water, schone ruiten, verwijder dode of lelijke bladeren, geen algen, enzovoort. Dit vormt zeker mede de basis voor een prachtig aquarium!
Bron: http://www.easylife.nl/nl/publicaties/a ... oen-ze-dat

Dit maakt het inderdaad heel persoonlijk, en voor een ander moeilijk om te bepalen wat "JIJ" mooi vindt. Ik zie het meer als kunst dan als natuur (de gulden snede wordt bijvoorbeeld ook gebruikt voor onder andere vlakverdeling), en je kunt ook geen schilderij voor iemand anders uitzoeken. Dat moet die peroon zelf doen, omdat het ene inslaat als een bom, en het andere totaal niet raakt.

Als ik zou gaan aquascapen -maar er is geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt- zou ik denk ik de kunstbelevingen "structuur", "vorm", en "kleur" centraal stellen. Qua stenen en hout zou ik voor een grillige structuur gaan (geen mooi afgeronde stenen, maar rimpelig, en het hout vol spleten en kieren), qua kleur zou ik niet teveel contrasteren met het grind en de eventuele achterwand (dat laat ik aan de planten over, dan springen die "er meer uit"), en qua vorm niet te onnatuurlijk of onnodig grillig (zeg maar toverhazelaartakken: dat geeft geen rust in de bak).

Maar zoals ik al zei: er is geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt. Het minimalistische maakt het moeilijk techniek te camoufleren, en ik heb liever een "volle/drukke" bak qua inrichting, waar je elke dag weer nieuwe dingen ontdekt. Dus mijn lijstje zou zijn:

Indien u geen ervaring heeft met TomsDiner's methode, pas dan op voor het volgende:

  • Gebruik grote stenen
  • Vermijd kleine stukken hout, grote zijn mooier!
  • Vermijd het ontbreken van stenen en hout op ��n plek
  • Gebruik (relatief gemakkelijke) planten, maar v��l van hetzelfde (liever 1 grote bos van 1 soort, dan 20 verschillende plantjes)
  • Als de ene plantensoort het niet wil doen en de anderen weer wel: Gewoon laten staan. Er is niets zo mooi als een plant die het niet makkelijk gehad heeft, en toch begint te groeien. Een plant waaraan "verweerdheid" te zien is, kan uitgroeien tot iets moois. (dit geldt met name bij soloplanten)
 
Tashiki Amano?

Minpunten voor Easylife zeg. Dat ze de beste man zijn naam eens leren spellen als ze er een heel stuk aan wijden.
 
Moest je het 'www' afschuimen naar afbeeldingen o.a. van 'Amano-bakken' bedenk dan meteen dat veel van die prachtige scapes slechts voor korte tijd opgezet worden: enkele dagen of zelfs uren tentoonstellen. Vaak zijn ze niet of heel moeilijk/duur in stand te houden. Het is ook zo dat je merkt dat de vissen als bewoners niet de hoofdzaak zijn en ze enkel om hun decoratieve eigenschappen gekozen worden,
optimalisatie gebeurt naar de esthetiek toe zonder rekening te houden met de behoeftes van de vissen.
 
Ik gebruik zelf graag Ohko stenen (drakenstenen).
Zijn relatief goedkoop (3euro/kg), omdat het soortelijk gewicht van die stenen klein is.
Je kan ze makkelijk met een (hout)zaag bewerken. Scherpe randjes knip ik zelfs met een schaar af.
Zitten veel gaten in waardoor je schuilplaatsen hebt voor kleine beestjes, of je kan er makkelijk plantjes in kwijt.
Het enige grote nadeel is dat je ze uren kan kuisen.
De gaten zitten namelijk vol met klei.
Heb al stenen een paar keer gekookt, afgeschuurd, laten drogen, terug gekookt,... en er blijft klei af komen.
Voordeel is natuurlijk dat de klei goed is voor de plantjes.

Als hout gebruik ik meestal spiderwood/Horn Wood/morkienwood.
Hou wel van de grillige vormen. Je kan er ook mooie boompjes mee maken.

Voor de bodem kan je ook verschillende soorten grind/zand gebruiken.
Gebruik zelf verschillende groottes grind naarmate de bodem hoger word.
bv. van voor filterzand en bij de hoogste bergjes (die ongeveer 20 cm zijn) grotere steentjes.

Ben het er niet mee eens dat de "nature" aquariums meer voor de esthetiek is zonder rekening te houden met de behoeftes van de vissen, zou zelfs het tegendeel beweren.
Er worden meestal geen 8 soorten vissen in gehouden die niet bijeen passen, maar er word meer met een grotere school gewerkt waardoor de vissen zich meestal zelfs beter voelen.
Qua filtering worden meestal ook heel krachtige filters gebruikt, wat de waterkwaliteit alleen maar ten goede kan komen.
Qua beplanten is het ook geen kakofonie van verschillende planten, maar een beperkt aantal soorten die mooi bijeen passen en die ��n geheel vormen.
Heb niets tegen Hollandse plantenbakken, vind ze zelfs heel mooi, maar ze lijken wel meer op elkaar dan de verschillende nature aquariums.
Duur? Je hoeft echt geen ADA materiaal te kopen om zo een aquarium op te zetten.
Voor het onderhoud is het echt niet meer werk, je kiest zelf hoe onderhoudsvriendelijk je je bak maakt.
Bij een goede scape geld meestal, less is more.
Je eigen fantasie is de enige beperking.
 

Terug
Bovenaan