Vragen over aquascape-video met niet-natuurlijke producten (purschuim, epoxy, tegellijm etc.)


De leidse glibber

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2020
Berichten
148
Leeftijd
27
Beste Aquarianen,

Bijna 3 jaar geleden kon ik van een huisgenoot een oude rio180 overnemen, waarna ik besmet werd met de hobby.
Ik ontdekte dat ik het aquascapen misschien wel het leukste onderdeel vind, en mijn relatief simpele bak werd gaandeweg steeds natuurlijker en mooier.
Inmiddels heb ik mijn rio180 omgebouwd tot paludarium met daarin 2 muskusschildpadjes, 6 zebradanios en zo'n 25 vuurgarnalen.
Echter wil ik nu een tweede bak erbij hebben voor op mijn kamer. Het plan is dat dit een Dennerle Nano Cube 30L wordt, waarin ik 1 betta splendens wil gaan huisvesten.

Door het kijken van vele videos en foto's heb ik wel een idee hoe ik mijn nano cube wil inrichten, alleen weet ik nog niet hoe ik dat doe.
Zelf heb ik alleen ervaring met scapen met natuurlijke producten (steen, planten, hout) en af en toe een druppeltje secondelijm om dingen vast te zetten.
Ik heb dus nog nooit gewerkt met pur, epoxy, tegellijm, aquariumkit etc. maar ik zou het graag deze stappen in het proces willen begrijpen.

Een scape die er voor mij uit schiet is de onderstaande van de Zuid-Koreaanse aquascaper Greyworm:



Nu helpt het natuurlijk al niet dat hij zijn stappen in het Zuid-Koreaans ondertitelt, maar ook mijn gebrek aan ervaring met dit soort scapes zorgt ervoor dat ik nog met veel vragen zit.
Misschien weten andere mensen op dit forum het wel, en zouden zij mij kunnen uitleggen wat hij precies doet in bepaalde stappen.

Mijn vragen over bovenstaande video:

1. Wat is het zwarte schuim wat hij gebruikt, en waarom gebruikt hij het eigenlijk? Het lijkt namelijk later in de video allemaal weggesneden te zijn.
2. Op 2:25 maakt hij een soort bruggetje waardoor de 2 'stapels' met elkaar worden verbonden, maar op 2:28 staat er ineens een heel bouwwerk. Welke stappen zou hij hier hebben genomen?
3. Is er met zo'n hardscape überhaupt nog wel genoeg watercirculatie, of zouden jullie een dergelijke scape afraden? (Op basis van algvorming, schoonmaken, waterfiltering etc.)

Ik weet niet of er toevallig ook Koreaanse aquaforummers zijn, of dat er iemand puur door te kijken naar de video mij meer kan vertellen over hoe deze scape tot stand is gekomen;
hoe dan ook, het zou fijn zijn als iemand antwoorden en/of tips heeft!


Mvg,
De Leidse Glibber
 
Als je de ondertitels aanzet en daarna op t tandwieltje klikt, kun je ze automatisch laten vertalen naar het Engels :)
Volgens mij is dat foam dit spul maar van een andere fabrikant.
Wat is volgens mij gewoon doet ie dragonstone aan gort meppen en dat tegen dat foam aan lijmen, en aan elkaar - al dan niet met filterwatter/secondelijm combi.
Zo'n scape is lastig qua flow en onderhoud (weet ik alles van inmiddels). Als je zoiets doet, zorg dat je overal filterwatten tussen stopt zodat erachter geen vuil kan ophopen en zorg dat je overal nog bij kan met een slangetje om af te hevelen waar nodig.
 
Ja de ondertiteling had ik al aangezet, maar dan alsnog vond ik dat hij te grote stappen maakte en het mij niet echt duidelijk was. Maar bedankt in ieder geval!
Ik was inderdaad al bang bij dat het erg lastig is een schone bak te onderhouden met zo'n scape, en ook de watercirculatie lijkt me niet ideaal.

Misschien toch nog maar even wachten met een dergelijke scape, en eerst maar een iets onderhoudsvriendelijkere scape maken
 
een joekel van een pomp (relatief bekeken) lost je flow problemen wel op, maar dat vind je Betta vast niet heel grappig.

het schuim is zwarte purschuim, wordt bij vijvers(beeklopen etc) veel gebruikt. https://darumakoi.nl/shop/zwarte-pur-schuim/
zodra er aquascaping voor staat, of van een aquarium merk is, is de prijs opeens een stuk hoger....

een lijm op epoxybasis of cynaoacrylaat (secondenlijm) of aquariumgeschikt siliconen kit zijn allemaal geschikt op stenen e.d te verlijmen. tis maar waar je voorkeur naar uit gaat kwa droogtijd etc.
 

Terug
Bovenaan