vragen over een koppeltje maanvissen m.b.t eten en kweken


Jasper96

Well-known member
Lid geworden
2 februari 2024
Berichten
78
Leeftijd
28
Omdat er een aantal maanvissen waren gestorven wilde ik er een paar nieuwe bijzetten omdat ik het toch wel zielig vond dat ze nog maar met zo weinig zaten.
Toen zag ik op marktplaats een koppeltje die eigenlijk 3 x zo groot waren als de rest.
Ik dacht dat ze dus wel van zich af zoude bijten omdat ze een flink stuk groter waren.
Toen ik ze introduceerde aan de bak ging het in eerste instantie goed.
De kleine maanvisjes begonnen na een uurtje agressie te vertonen richting het koppeltje.
Het probleem is dat het koppeltje zich ook niet echt deed verdedigen tegen de aanvallen.
Ze lieten het gebeuren en het werd natuurlijk steeds erger.

Uiteindelijk wordt het koppeltje de hele bak rond gejaagd. Zodra ze gezien worden begint het van voor af aan.
Ze hebben ook zelfs kleine plekjes van het aangevallen worden.

Op dat moment eet het koppeltje maar word agressief weg gejaagd en eten wordt niet toegelaten door de andere maanvissen.

Ik heb geprobeerd alles op nieuw in te delen van planten en decoratie en het koppeltje als eerste toe te voegen. Alles opnieuw ingedeeld en als eerste het koppeltje erin en rond laten zwemmen een uur. Dat ging prima.
De rest erbij gezet en na een uurtje was het weer zoals voorheen.

Ik heb besloten op dat moment, het koppeltje hun eigen bak te geven (180 liter).
Ik heb ze in een aparte kamer gezet. Echter eten ze nu niet meer.
Het licht heb ik uit, alleen daglicht wat de kamer binnen komt.
Als ik het aquarium licht aanzet vluchten ze onder het filter in.

Is het gewoon even wennen voor ze of kan er iets anders aan de hand zijn?
Of kan het zijn dat de "kweekbak" waar ze nu in zitten niet voldoet aan hun eisen? Waterwaardes zijn OK.

Hier een foto van de bak:

20240311_125149.jpg
 
Ze hebben stress gehad dus nu ze alleen zitten zou ik het even aankijken. Ik had er 5 destijds en 1 overleed en ook toen gaf men het advies om er geen nieuwe bij te plaatsen want dat is een risico.
 
Ik had er nog maar weinig in de grote bak. Ik heb er vanochtend een kleintje bij toegevoegd en die lijken ze wel te accepteren.
Ben wel benieuwd of het koppeltje nog eitjes gaat leggen. Hopelijk wel. Oude eigenaar gaf aan dat ze al een paar keer eitjes gelegd hadden maar de eitjes werden steeds opgegeten.

Denk je dat de de discus cone goed genoeg is of kan ik toch beter echt een platte steen in een hoek zetten?
 
Laatst bewerkt:
ze lijken mij vrij klein, klopt dat?
Mijn eigen maanvissen zijn nog ietsje kleiner, die zijn ongeveer een maand of 7/8 oud. De twee maanvissen op de foto is nog een vrij jong koppeltje. Ik gok 1-1.5 jaar oud. Het mannetje is iets groter.
Hier een foto waar je het verschil kunt zien tussen mijn manen en het mannetje van het koppeltje. Ik schat hem op ongeveer 12/13cm in lengte.
IMG-20240308-WA0025.jpg
 
Om de hoeveelheid stress bij je koppeltje te verminderen kun je wat drijfplanten (of iets anders dat beschutting van boven geeft) in je bak doen. Voor vissen komt het gevaar van boven, en al gaat er bij jou geen vogel ze vangen, dat instinct zit er toch in.
 

Terug
Bovenaan