vragen over externe filteropstelling, verwarming filter en reactor.


anomalie

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2019
Berichten
342
Locatie
Eindhoven
Hoe kan ik het beste mijn externe filter aansluiten?
Ik heb een rio 125, op een lage onderkast (50 cm hoog), in de onderkast staat een externe filter (aquael ultramax 1000).
Ik heb ook een externe verwarming van jbl, die hangt nu naast de bak wat natuurlijk lelijk is. Ik had hem naast de bak gehangen om de slangen zo kort mogelijk te houden en de pomp zo weinig mogelijk extra te belasten.

Ik wil eigenlijk zelf een co2 reactor maken met bovenin de ingang en onder de uitgang en die direct na mijn filter plaatsen.
Op de uitgang die onderaan de reactor zit kan ik dan mijn verwarming plaatsen die weer omhoog loopt, dan de onderkast uit het aquarium in.
Zodoende maak ik wel een lus in de slang die van de bovenkant van de filter helemaal naar beneden loopt en dan weer omhoog. (hoogteverschil van 45 cm oid)
Zou dit het vermogen van de pomp in het filter teveel laten teruglopen of zou dat wel meevallen? (zou ik nog meer dan genoeg debiet overhouden voor mijn 125 liter)
Hoe doen jullie dat met een externe verwarming en reactor? Die moeten toch allebei rechtop in de kast en dan krijg je toch automatisch zo'n lus in de slang?
 
Ik heb maar even een testje gedaan met de pomp.
Filter zit gevuld met media.
Met de slang van de filter naar het aquarium zo kort mogelijk zit ik op 837 liter per uur.
Met een meter extra slang ertussen die ik van de filter eerst naar de vloer lbreng en dan pas het aquarium in zit ik op 782 liter per uur.
Lijkt me allebei ruimschoots genoeg voor 125 liter toch?

Ik denk dat ik maar zo'n reactor ga maken.
 
Nee, ik heb een emmer op dezelfde hoogte als het aquarium gezet en gekeken hoe lang hij over 10 liter vullen deed.
Gewoon effe de outflow in de emmer gedaan en als hij vol was weer terug het aquarium in.
Met die extra meter slang over de vloer deed hij 46 seconden over 10 liter, zonder die extra meter 43 seconden. dus dat maakt niet zoveel uit.
Het is misschien geen meting zoals het hoort maar dan heb ik toch in ieder geval een idee van het verschil.
 
Nee, ik heb een emmer op dezelfde hoogte als het aquarium gezet en gekeken hoe lang hij over 10 liter vullen deed.
Gewoon effe de outflow in de emmer gedaan en als hij vol was weer terug het aquarium in.
Met die extra meter slang over de vloer deed hij 46 seconden over 10 liter, zonder die extra meter 43 seconden. dus dat maakt niet zoveel uit.
Het is misschien geen meting zoals het hoort maar dan heb ik toch in ieder geval een idee van het verschil.
Nee hoor, het is een meting die veel mensen zo zouden moeten doen ipv gokken of dingen aan nemen.

Maar je gaat dus voor een griggs reactor?
 
Maar je gaat dus voor een griggs reactor?

Ik heb geen idee of dat zo heet.... zou best kunnen.
Ik heb posts op het forum zitten lezen over een cerges reactor, maar ik wilde graag de uitgang onder hebben (daar zit hij eigenlijk al)
zodat ik meteen achter de reactor de verwarming kan plaatsen die weer omhoog loopt,, dan hoef ik niet twee keer die lus omlaag en omhoog met de slang te maken zeg maar.
ik heb even gegoogled en volgens mij heet dat inderdaad een griggs reactor.
 
Ik wil hem wat minder lang maken als wat ik op de meeste foto's zie.
Mijn plan tot nu toe is om 63 mm doorzichtige pvc buis te gebruiken als kamer, ongeveer 35 cm hoog.
Maar ik sta natuurlijk open voor verbeteringen en tips!
Ik wil alles van pvc maken, behalve de slangpilaar voor de co2. En ik wil er een ontluchtingsventiel in maken aan de bovenkant.

Wel handig trouwensdat ik nu weet dat het een griggs reactor heet, dan kan ik wat gemakkelijker voorbeeldjes vinden.
 
Altijd baas boven baas heh... 😄

Die meter krijg ik er echt niet in de onderkast.....
Shit zo blijft het dubbelzinnig!

Ik moet nog eens even verder prutsen met mijn pomp, de ene keer wil hij prima starten en de andere keer doet hij moeilijk.
Misschien ligt het aan mij en hoe ik hem opstart, maar ik moet het nog een beetje uitdokteren .

Hebben jullie trouwens enig idee wat voor koppeling ik moet gebruiken voor mijn co2 aansluiting op de reactor?
Moet dat rvs zijn of messing? Of is een pvc slangpilaar met een slangklemmetje ook prima?
 
Ik lees net op de site van jbl dat de verwarming niet achter de co2 mag zitten.... zucht.
Hoe ga ik dat toch allemaal inbouwen?
 
Ik lees net op de site van jbl dat de verwarming niet achter de co2 mag zitten.... zucht.
Hoe ga ik dat toch allemaal inbouwen?
Waarom niet?
Je hebt met een goede reactor 100% oplossing dus geen lucht.
Neem aan dat ze doelen op atomizers die mist maken in je water waardoor er dus gas kan ophopen in de verwarming
 
Ik had eigenlijk al min of meer besloten dat ik het toch ga doen, anders moet ik de verwarming naast de bak hangen.
Ik ga vandaag of morgen de onderdelen bestellen.
 
Ik had al iets van plastic gevonden, dat wilde ik met epoxy in het pvc lijmen.
Ik wist niet zo goed of messing in het aquarium mag. (ivm garnalen en vissen)

deze had ik in gedachte van plastic:
https://zeeaquarium-winkel.nl/schroefnippel-recht-voor-plastic-slang-6mm-x-1-8-quot
of anders deze van messing:
 

Terug
Bovenaan