Vragen over Florida Kreeft/Procambarus alleni


Fruyit

Well-known member
Lid geworden
26 juli 2018
Berichten
190
Ik ben van plan om een florida kreeft te houden, in afwachting tot grotere eigen aquariums wanneer ik ga samenwonen met mijn vriendin.

Nu lees je op het o zo mooie internet zoveel verschillende dingen over het houden van deze kreeften, dus bij deze een paar dingen waar ik nog over twijfel.

1. Welke grootte van aquarium zou ik hiervoor aanschaffen? Ik kom van 40 - 80 liter minimum tegen, elke website zegt weer iets anders. (kan me momenteel geen reuze aquarium aanschaffen wegen de houten vloer in mijn kamer).

2. Binnen of buitenfilter? Zo te lezen zijn ze niet al te grote vervuilers dus denk misschien aan een binnenfilter, maar dit neemt dan weer plek in.

3. Voeding, wat zou ik hiervoor het beste voorzien? Droogvoer? Levend voer? Ingevroren?

4. Ik ben niet zo voor attributen in het aquarium die er niet horen, dus wil ik alle schuilplekken maken met steen en hout, maakt de steensoort uit? En hoeveel groter moeten de schuilplekken zijn dan de kreeften zelf?

5. 1 of 2 kreeften? Ik lees veel verschillende verhalen hierover op verschillende websites/fora, wat is jullie mening?

6. Planten, ik dacht tot nu toe aan anubias en javamos, beide planten die niet veel nodig hebben, een co2 installatie zie ik niet zitten dus makkelijke plantjes zijn een must, wat kan hier nog bij dat veilig is voor de scharen van de kreeft?

7. Over de hardheid wordt gezegd dat ze niet veel eisen stellen, wel vaak een minimum van 6 gh, nu hebben wij hier heel hard water, en dan bedoel ik ook echt HEEL hard, van wel 20+ gh of hoger, best toch ook met osmose water werken of is dit acceptabel voor de kreeften?


Ik weet dat het een heleboel vragen zijn, tijdens het typen van deze post kwamen er mij steeds meer vragen tebinnen, sorry hiervoor :)


Alvast bedankt voor de hulp :)
 
Klopt, bedankt voor de link.
Maar ik ben eigenlijk meer opzoek naar mensen met ervaring hiermee en niet gewoon via internet, want zoals gezegd, de informatie is oneindig en allemaal verschillend.
 
Planten en kreeften gaan niet samen, de kreeften zijn hele goede hoveniers en zullen al je planten slopen. Neem je een koppel moet je vantevoren nadenken waar je de kleintjes gaat laten (dat kunnen worpen zijn van 100 jonkies per keer) want veel vraag zal er niet naar zijn.
Schuilplekken maken met stenen en hout gaat heel goed zolang het maar stevig ligt.
 
Oke dankje voor de tip over de planten :) Ja daar had ik nog niet bij nagedacht over mogelijke kleintjes.
 
Misschien is de kleinere cpo een idee want die kun je kleiner huisvesten en ze laten de planten wel met rust is mijn ervaring. Bij vissen zijn ze geen goede combi vaak.
 
Oke dankje voor de tip over de planten :) Ja daar had ik nog niet bij nagedacht over mogelijke kleintjes.

En dat ze zich gaan voortplanten kan ik je met 100% zekerheid garanderen, en dat dan ook nog iedere 3-4 maanden, en al die jonkies kun je niet in de moederbak laten zitten want die jonkie vervuilen ook en dan gaan je waterwaardes naar de knoppen met alle ellendige gevolgen van dien.
 
Ik heb de Procambarus Clarkii gehad en dat ging met stevige planten(Anubias etc) prima. Ze zijn wat dat betreft een stuk minder erg dan bijv. Cherax. Waar je qua bak vooral op moet letten is vloeroppervlakte van je bak. Verder kan een binnenfilter prima en schuilplaatsen kun je maken met stenen, bloempotten etc.

Het zijn in principe solitaire dieren, maar met voldoende ruimte kun je er prima 2 houden. Koppeltje houdt dus alleen wel het risico van heeeeeel veel kreeften.
 
John de kleine cpo spreekt mij niet zo aan :)
Dankje Lecturer, ik ga is kijken naar de Procambarus ook dan :)
 
Wanneer je een 80-100cm oid kunt plaatsen, dan kun je al heel wat qua kreeften. Met een houten vloer moet dat ook wel lukken, lijkt me. Ik heb zelf (wel met wat tegels onder de balken) een 150cm bak op een houten vloer staan. Ik zou overigens niet weten waarom Alleni's niet zouden kunnen, want dat sloopgedrag van ze valt echt wel een beetje mee. Stevige planten en voldoende schuilmogelijkheden, dan gaat dat echt wel goed komen.
 
Ja denk ook dat ik wel met planten ga proberen, worden ze gesloopt, so be it, maar een kale bak is het nu ook weer niet vind ik.
De florida blijft mij toch het meeste aanspreken, van mijn vader mocht ik niet te groot gaan boven, wegens hele oude woning en houten vloer etc. Maar ik ga is zien met hem of 80 cm zou kunnen, want 60 vindt ik nu net wel iets te klein.
 
Oke dankje voor de tip over de planten :) Ja daar had ik nog niet bij nagedacht over mogelijke kleintjes.
kan je ze niet gwn voeren aan iets anders?
En kreeften zijn canibalen dus grote kans dat een groot gedeelte zelf al wordt opgegeten.

Ik vraag mij eigenlijk af of een pomp nodig is. Als je echt maar 1 of 2 kreeften wilt houden en verder niks zou je denk ik dat ook moeten kunnen reden met een 1x per weekse waterwissel van 50% en een zuurstofpompje voor beweging
 
Met de info dat de kreeften veel afval verder verkleinen, gecombineerd met dierelijke *ponics-systemen, is een homa-ponic geen mogelijkheid? Zo heb je gelijk een 'water-varken'.
Een homa-rium is een bak voor kreeften...
 

Terug
Bovenaan