Vreemd algenprobleem

Mafkees

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Berichten
929
Hoi allen,

Sinds enkele dagen kamp ik ineens met verschillende soorten algen. Het aquarium draait ca. 4 weken inmiddels en ik had wel wat bruinalg, zoals verwacht natuurlijk, maar ineens loopt het uit de klauwen. Wie helpt mij met het identificeren van de algen hier, en met hoe ik het 't beste kan aanpakken nu?
Ook kamp ik met een stevige kaamlaag. Alle planten groeien wel goed.

Aquarium: 180L met ongeveer 28L ADA Aquasoil Light, zwaar beplant.
Filtratie: een Eheim die 700L per uur rondpompt (excl. verlies) + een stromingspomp/powerhead die ongeveer 450L per uur rondpompt. De stromingspomp staat op het oppervlakte gericht en veroorzaakt naar mijn idee voldoende beluchting. De filterpomp heb ik sinds het opstarten van het aquarium nog niet schoongemaakt.
Belichting: 2 x 39W T5 van 5.000K, gedurende 7,5 uur per dag.
Bemesting: 100% van de aanbevolen hoeveelheid Easycarbo + 100% van de aanbevolen hoeveelheid Profito per week.
Bewoners: tetra 6x (sinds 2 weken), otocinclus 1x (sinds 2 weken), corydoras junii 6x (sinds gisteren).

Waterwaarden: nitriet 0, nitraat +/- 20ppm, PH 6,5, KH 7, ammonium geen idee maar ik mag 0 aannemen. De vissen doen het erg goed en vertonen geen stress.

Stevige kaamlaag.
20180413_181201.jpg


Groene vlekjes op de bodem + een soort van draadalg op de plant rechts.
20180413_181220.jpg


Deze plant begint opeens bladeren te verliezen trouwens... zie het grote blad met de 'rotte' plek, die knip ik zo weg.
20180413_181241.jpg


Schimmel op het hout hoewel ik dat al bijna dagelijks wegpluk.
20180413_181336.jpg


Javamos zit onder een soort laagje. Haast spinnenwebben.
20180413_181405 (1).jpg


Deze ook.
20180413_181414.jpg


Ook nog wat vlekjes op het hout.
20180413_181519.jpg
 
Die ze bladeren verliest staat te diep.

De aanhef van de bladeren mag niet in het substraat.
 
Volgens mij zie ik ook blauwalgen en je hebt de bak geen 4 weken laten indraaien waardoor de bacteriecultuur nog niet op orde was. In het begin kun je een nh3/4 piek krijgen wat een boost is voor de algen.
 
Btw, schimmel zie je in het begin vaak op het hout en dat trekt wel weg en dat weghalen heeft dan ook weinig nut als je het mij vraagt.
 
Volgens mij zie ik ook blauwalgen en je hebt de bak geen 4 weken laten indraaien waardoor de bacteriecultuur nog niet op orde was. In het begin kun je een nh3/4 piek krijgen wat een boost is voor de algen.
Ik heb geen pieken gehad en ik heb dagelijks getest. Het substraat is ook ADA aquasoil, dat geeft in het begin enorm veel ammonium af waarna het gedurende de weken afneemt. Dat helpt met opstarten. Na een week zat ik al op 0 nitriet en een mooie hoeveelheid nitraat. Indraaien lijkt me dus niet het probleem; 6 tetra's en een oto geven lang niet zoveel ammonium als 28L aquasoil.
 
Eens met John, ook ik denk blauwalg te zien. Ben je ijverig aan het schoonmaken geweest, je filter bijvoorbeeld? Dat zou de kaamlaag verklaren. Dat zijn afgestorven bacteriën. Ik zou de laag wel regelmatig weghalen.
 
Het substraat is ook ADA aquasoil, dat geeft in het begin enorm veel ammonium af waarna het gedurende de weken afneemt. Dat helpt met opstarten.


Ammonium is ook een boost voor algen namelijk;)

Ik las dat de light itt de gewone ADA juist veel minder organische stoffen bevat.
 
Dit lees ik bij onlineaquariumspullen namelijk en volgens mij hoef je bij deze bodem ook niet zoveel te verversen bij de opstart:

Toch is de ada Amazonia light een beetje anders dan de standaard ada Amazonia soil. Aan de light variant is minder organische stoffen en stikstof toegevoegd waardoor de kans op problemen gedurende de opstartperiode van het aquarium worden vermindert. Plantengroei zal trager van start gaan, maar de kans op algengroei zal ook sterk worden verminderd (zie afbeelding). Dit maakt Amazonia light de ideale pH velagende bodem voor een beginnend aquariuaan.

Door de actieve bestanddelen van deze Amazonia light soil wordt kH effectief uit het water gebonden wat er voor zorgt dat de pH kan stabiliseren op een waarde van +- 6,0 (afhankelijk van het gebruikte water). Dit is de ideale pH waarde om garnalen op te kweken die van een lagere pH houden. Tevens is dit de beste pH waarde voor aquariumplanten omdat deze dan het gemakkelijkste voedinsstoffen kunnen opnemen. De korrelgrootte is tussen de 2 en 5 milimeter wat er voor zorgt dat er veel bacteriën kunnen huizen in de bodem en dat planten optimaal in de bodem kunnen wortelen.

Deze korrels dragen dus bij aan een optimaal biologisch evenwicht in het aquarium. Ook ideaal te gebruiken in combinatie met een bodemfilter! Dit is een harde korrel die in het aquarium zeer lang de ronde vorm behoud.
 
Eens met John, ook ik denk blauwalg te zien. Ben je ijverig aan het schoonmaken geweest, je filter bijvoorbeeld? Dat zou de kaamlaag verklaren. Dat zijn afgestorven bacteriën. Ik zou de laag wel regelmatig weghalen.
Nee ik heb juist expers nergens aan gezeten. Eergisteren heb ik 3 stekjes valisnaria geplant. Meer is er eigenlijk niet gebeurd. Ik snoei wel 2x per week het dode spul weg maar hierbij raak ik de bodem nauwelijks.

Ik voeg wel gewoon de easystart bacteriën toe volgens de gebruiksaanwijzing. Wellicht is dat nutteloos en veroorzaakt het de kaamlaag wel..

Ammonium is ook een boost voor algen namelijk;)

Ik las dat de light itt de gewone ADA juist veel minder organische stoffen bevat.
Correct maar waterwissels blijven even noodzakelijk in het begin. Maar die fase ben ik al grotendeels gepasseerd hoor. Het zou nu nog amper ammonium moeten afgeven (vergeleken bij het begin). Als er ammoniumproblemen zouden zijn dan zou ik overigens ook aan de vissen moeten merken dat het loos is. Dit is geenszins het geval.
 
Toch blijf ik erbij dat je snel bent geweest met het toevoegen van vissen. een nitrietpiek komt vaak in week 2 of 3 en de nh3/4 hoeft niet altijd meetbaar te zijn om toch een boost voor de algen te zijn.
Ik denk dat je nu even geduld moet hebben om alles in balans te krijgen en de blauwalg zoveel mogelijk met de hand moet verwijderen. Verder even zuinig voeren.
 
Zorgrn voor voldoende macro en micro voeding stoffen en niet meer licht als kan bij gebruik van carbo dan komt het helemaal goed.
 
Dank voor het meedenken. Waar denken jullie blauwalg te zien? Dan haal ik het direct weg.
 
Op verschillende foto s in het mos;)
 
Terug
Bovenaan