Wat is er nieuw

Vreemd gedrag en sterfte

Xarvios

Well-known member
Lid geworden
14 juni 2014
Ik zit nu al een aantal weken te puzzelen met wat er aan de hand kan zijn met mijn bakje.

Hij is 60 cm lang en draait nu een half jaar. In het begin waren er geen problemen. Er zaten 8 Rasbora Galaxy, 3 guppen en een Dario Dario in. Alles ging prima.

Een maand geleden kocht ik twee nieuwe guppen, een man en een vrouw en twee kleine algeneters. Na ze geintroduceerd te hebben, bleven ze allemaal niet lang leven. Ze leken gestressed, zwommen niet vrolijk rond. Kan gebeuren. Nieuwe vissen sterven wel vaker.

Maar de guppen die al aanwezig waren stierven daarna ook. Ze lagen op de bodem of hingen onder het wateroppervlak. Ik zat te denken aan nitriet vergiftiging. Er lag wel wat plantenmateriaal, dus ik ging flink verversen. Nu alles weer schoon is, en een aantal weken later, probeerde ik het weer.

Gisteren 3 guppen gekocht. Maar...Ze vertonen hetzelfde gedrag. Ze lijken gestressed zonder gestressed rond te zwemmen. Ze hangen onder het wateroppervlak en zwemmen niet, de vinnen overeind. Als ik ze voer hebben ze wel interesse. Ik heb geen idee wat er aan de hand kan zijn.

De waterwaarden heb ik getest, en die zijn prima. In ieder geval de PH, chloor, Nitriet en nitraat. Temperatuur is 25 a 26 graden, dus dat kan het ook niet zijn.

Ik ben bang dat ook deze guppen het niet gaan halen omdat ze precies hetzelde gedrag vertonen als de overleden guppen. Ze komen uit een andere winkel dan de vorige gekochte guppen. Wat kan er in vredesnaam mis zijn?

De Rasbora's zwemmen trouwens vrolijk rond om het nog even wat ingewikkelder te maken...

Kruisbesmetting gok ik.

~ Ivo

Hoe is het gedrag van de Dario Dario tegen over de Guppen. Ik weet dat ze in mijn 60cm ook flink bazig en fel kunnen zijn namelijk.
Kun je verder de waarden van je bak ook posten want wat versta jij onder goed??

Om welke nieuwe "algeneters" ging het? otocinclus?

~ Ivo

Dank jullie wel voor de antwoorden.

De waarden waren:

Nitriet: Praktisch 0
Nitraat: 10-25
KH: 6
PH: 7.6
GH: 8
Chloor: praktisch 0

Algeneter namen ben ik zo even kwijt, maar het was niet otocinclus. Volgens mij stond er alleen een nederlands naam en was het iets met gele stippen. Ze hadden in ieder geval gele stippen en stonden bekend als kleinblijvende algeneters.

De Dario doet gewoon z'n eigen ding. Lijkt de guppen niet op te merken.

Bedoelen jullie met kruismetting dat de geintroduceerde guppen de rest hebben ziek gemaakt? Waarom zijn de andere vissen dan niet besmet?

Niet iedere soort hoeft vatbaar of even vatbaar te zijn voor een eventuele ziekte.
Je ph is ook wat laag voor de Gup dacht ik, maar ben niet zeker.

Het lijkt er op dat guppen een ph tussen de 7 en 8 prima vinden, dus dat kan het ook niet zijn.

Ook lijkt mij een ziekte erg raar. Die zou dan wel heel snel toeslaan. De guppen zijn sinds gisteren in de bak en vertoonden het gedrag vrij snel. Ik snap dat ze gestressed kunnen zijn van het vervoer en dergelijke, maar mijn ervaring met guppen is dat ze al snel gaan verkennen. Deze dus niet.

Kruisbesmetting kan snel toeslaan of zichtbaar worden na bijplaatsing van nieuwe vis.

Ik kopieer even een paar berichten van iemand:
Marcje1968 zei:
Alle vissen hebben hun eigen bacie's bij zich.
Komen ze van dezelfde kweker, dan heb je geen problemen, maar zodra de vissen van verschillende kwekers komen loop je een risico.
Er zijn gewoon bepaalde bacterie stammen die niet goed op elkaar reageren.
Het zelfde vroeger met de inca's, die konden slecht tegen de pest 🙂 die de spanjaarden mee namen.

Marcje1968 zei:
Mooi voorbeeld,

Bij vele groothandels staat op de stocklist dat men kleuren guppen niet mag mengen, dus in aparte bakken.
Dit word dan netjes gedaan, vervolgens komt moeders met kid's en zoekt uit iedere bak een paar guppen uit en zet ze in hun bakje bij elkaar.
Wedden dat het een slachting word.
Marcje1968 zei:
Dikke vette kruisbesmetting.

Dit is een bacteri�le aandoening die heel vaak plaats vind na het bijplaatsen van vis.
Kenmerken zijn:
Hangen met geknepen vinnen
Grauwe waas over de slijmhuid
In erge gevallen hele stukken huid die los laten.
Moeite met ademen kan ook optreden, omdat de vis zwaar ziek is.

In lichte gevallen kan de vis zelf herstellen, in de zwaarste gevallen zijn de vissen binnen 8 uur dood.

Treed op als soorten bijgeplaatst worden bij soorten die nauw verwant zijn aan elkaar.
Komt heel veel voor bij guppen en discus, maar ook andere soorten zijn er niet van gevrijwaard

Kuur: antibiotica i.c.m. met 2 gram zout of FMC ( dosis zoals voorgeschreven in de bijsluiter)
~ Ivo

Kruisbesmetting zou kunnen ja. Maar de symptomen die gelist zijn passen niet echt. Geen hangende vinnen, geen uiterlijke kenmerken van de huid etc. Ze zwemmen gewoon niet en hangen
onder het wateroppervlak, alsof ze lui zijn.

Ook zou het niet verklaren waarom de twee algeneters zijn gestorven. Tenzij het natuurlijk een besmetting waar ook de algeneters vatbaar voor waren. Het blijft vreemd.

Heel erg bedankt voor het antwoord. Het is wel iets waar ik rekening mee kan houden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan