Vreemd gedrag na bodemwissel, geen meetbare gifstoffen


Ik moest het toch vragen. Gisteren op reddit iemand gezien die 6 discusvissen had verloren die ook op een tijdje raar deden. Bleek het co2 vergiftiging te zijn...
Maar als je geen co2 toevoegt kan het niet uiteraard.
 
Nope, erg lowtech bakje.

Ben, je pH is al best hoog. De kegelvlek houd van ligtzuur.

Zou je pH erg oplopen vanaf een uur of 3, als de fotosynthese flink aantrekt.

Ik weet niet wat de pH rond 1 uur is. Maar dat zou ook nog kunnen.

Heeft deels met de bodem te maken. Omdat een oude bodem, ook een verzurende werking heeft.
Dit komt door de stikstof kringloop in de bodem.
 
Hmm.. dat zou inderdaad nog wel eens kunnen.... Misschien een paar eikenbladeren erin gooien?
Nooit aan gedacht, PH heeft altijd boven de 7,5 gelegen, nog nooit problemen gehad dus niet mee bezig gehouden.
 
Ik vermoed dat de Manado bodem een PH verlagende werking heeft gehad, niet heel sterk maar toch wel zeker.
Vanmorgen was de PH al 7,9/8,0 (hij sprong elke paar seconde heen en weer, zullen we het maar 7,95 noemen?)
De PH was in het verleden met de oude bodem 7,6 tot 7,7, geen megaverschil dus maar misschien dat de kegels er last van hebben. Ik ga het straks weer meten als de vissen gek gaan doen, zien of het dan nog anders is.
 
Hmm... zou dus iets KH kunnen verhogen. Maar heb er weinig van gemerkt eerlijk gezegd.
 
Nouja, die bodem is er in ieder geval uit nu, wat kan filterzand met de waarden doen? ;)

Nee, ik denk niet dat het aan de bodem op zich ligt, het zal eerder een verandering in de waarden zijn waar de kegels een paar uur per dag last van hebben...
 
Nouja, die bodem is er in ieder geval uit nu, wat kan filterzand met de waarden doen? ;)

Mijn kraanwater heb ik vandaag gemeten en kwam met de Sera druppeltest als pH 7.5 uit de kraan. In de Fusion is de pH tussen de 8 en 8,5. Raar maar waar. Ik heb buiten planten, een stuk hout en het filterzand in de bak (en visjes natuurlijk). Ik heb me dus vandaag een soortgelijke vraag gesteld. Kan filterzand de pH verhogen?

PS waterwissels 25% wekelijks.
kH en gH van kraanwater heb ik niet gemeten, kan ik evt. morgen overdag nog even voor je doen.
 
Vandaag geen gek gedrag, ze zwemmen gewoon normaal rond.
Heb wel in de middag de PH nog een keer gemeten, stabiel op 8.0
Hoog dus... Ga eens even bedenken wat ik daar aan ga doen, ik zou een kwartje osmose kunnen gaan toevoegen per week, wat eikenblad toevoegen om het wat te verlagen.
Met deze waarden weet ik zeker dat er niets zal kweken, behalve misschien de vuurgarnalen.

Omdat ik nog altijd niets meet ben ik vandaag weer begonnen met normaal voeren, al zijn de porties nog wel kleiner dan normaal. Ik zie dat de kleine garnalen opgegeten worden, dus dat is ook niet zo leuk.
 
Goed om te horen dat het gekke gedrag vandaag achterweg is gebleven. Je visjes zullen blij zijn dat ze wat meer te eten krijgen :)
 
Mijn kraanwater heb ik vandaag gemeten en kwam met de Sera druppeltest als pH 7.5 uit de kraan. In de Fusion is de pH tussen de 8 en 8,5. Raar maar waar. Ik heb buiten planten, een stuk hout en het filterzand in de bak (en visjes natuurlijk). Ik heb me dus vandaag een soortgelijke vraag gesteld. Kan filterzand de pH verhogen?

PS waterwissels 25% wekelijks.
kH en gH van kraanwater heb ik niet gemeten, kan ik evt. morgen overdag nog even voor je doen.

Filterzand verhoogt de pH niet. Wel kan de pH oplopen in de bak. Dit komt omdat de planten CO2 opnemen. Als er meer CO2 gebruikt wordt door planten, dan wat erin komt. Dan stijgt de pH.
 
Filterzand verhoogt de pH niet. Wel kan de pH oplopen in de bak. Dit komt omdat de planten CO2 opnemen. Als er meer CO2 gebruikt wordt door planten, dan wat erin komt. Dan stijgt de pH.
Dankjewel voor je uitleg, klinkt heel aannemelijk dat dit hier aan de hand is.
 
Filterzand verhoogt de pH niet. Wel kan de pH oplopen in de bak. Dit komt omdat de planten CO2 opnemen. Als er meer CO2 gebruikt wordt door planten, dan wat erin komt. Dan stijgt de pH.
Heb de afgelopen 24 uur zo'n 6 keer gemeten, en iedere keer ligt de PH tussen de 7,9 en 8.0 Kleine schommelingen dus, lijkt me niet dat dat zo'n grote invloed heeft op de dieren, de meeste bakken zullen wel zo'n schommeling hebben lijkt me. Wel wil ik gaan kijken of ik de PH wat omlaag wil hebben, maar dat gaat wel langzaam aan.
 
Ja, vond ik ook. Ga nu het normale ritme maar weer oppakken, blijf nog wel even meten, maar geen 2 keer per dag meer. 1 maal lijkt me genoeg na een week.
Alles doet het prima, de rust is terug gekeerd, er word weer goed gegeten, dus ik vertrouw het allemaal wel.
Nog wat drijvers erbij en dan kan de bak weer met rust gelaten worden.
Ben tevreden met het bestand wat ik nu heb, als er niets dood gaat ga ik er ook niets aan veranderen :)
 

Terug
Bovenaan