MaestroCygni
Well-known member
Voeg je co2 toe?
Nope, erg lowtech bakje.Voeg je co2 toe?
Nope, erg lowtech bakje.
Ja ga ik morgen even doen, komt mijn PH pen goed van pas 🙂Je zou het misschien eens kunnen meten Ben.
Soort gelijke ervaringen met JBL. Eerst ontkennen en dan toegeven maar niet met oplossing komen.Hier wat info wat ik vond over deze bodem:
http://www.aquaplantexchange.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=27&t=4476
Nouja, die bodem is er in ieder geval uit nu, wat kan filterzand met de waarden doen? 😉
Mijn kraanwater heb ik vandaag gemeten en kwam met de Sera druppeltest als pH 7.5 uit de kraan. In de Fusion is de pH tussen de 8 en 8,5. Raar maar waar. Ik heb buiten planten, een stuk hout en het filterzand in de bak (en visjes natuurlijk). Ik heb me dus vandaag een soortgelijke vraag gesteld. Kan filterzand de pH verhogen?
PS waterwissels 25% wekelijks.
kH en gH van kraanwater heb ik niet gemeten, kan ik evt. morgen overdag nog even voor je doen.
Dankjewel voor je uitleg, klinkt heel aannemelijk dat dit hier aan de hand is.Filterzand verhoogt de pH niet. Wel kan de pH oplopen in de bak. Dit komt omdat de planten CO2 opnemen. Als er meer CO2 gebruikt wordt door planten, dan wat erin komt. Dan stijgt de pH.
Heb de afgelopen 24 uur zo'n 6 keer gemeten, en iedere keer ligt de PH tussen de 7,9 en 8.0 Kleine schommelingen dus, lijkt me niet dat dat zo'n grote invloed heeft op de dieren, de meeste bakken zullen wel zo'n schommeling hebben lijkt me. Wel wil ik gaan kijken of ik de PH wat omlaag wil hebben, maar dat gaat wel langzaam aan.Filterzand verhoogt de pH niet. Wel kan de pH oplopen in de bak. Dit komt omdat de planten CO2 opnemen. Als er meer CO2 gebruikt wordt door planten, dan wat erin komt. Dan stijgt de pH.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.