Vreemd gedrag vis.


V

Vlammetje89

Guest
Deze vis hebben wij nu sinds ons aquarium ca 4 weken in een vak van 40 liter zitten. Wij hadden geen ervaring en hebben wat visjes bij de dierenwinkel gekozen die na hun zegge bij ellaar konden. Nu hebben we een botia(gok ik) maar die valt de laatste dagen iedereen in de vak aan met gevolg al 2 dode visjes.. Ik wil hem eigg uit de bak hebben maar vermoed dat ik gewoon niet goed geinformeerd ben en het beestje erg ongelukkig is.. Kan iemand mij informeren?
 

Bijlagen

  • IMG-20200120-WA0010.jpeg
    IMG-20200120-WA0010.jpeg
    96.5 KB · Weergaven: 100
vak van 40 liter? hoe bedoel je, heb je schotten in je aquarium of is het gewoon een aquarium van 40 liter.
Veel te klein iig voor deze vis.
 
Dat niet alleen maar heeft soortgenoten nodig geen wonder dat het fout gaat
Niet om het 1 of ander maar zou me 2 keer bedenken als ik bij die dieren winkel nog maar iets van levende have vandaan zou halen
 
En hoe zit dit met zwaarddragers? Ik heb sterk het gevoel dat ook die niet thuis horen in deze bak. Of heb ik dit mis?
 
Do yoyo loach eat snails?
The yoyo loach will eat smaller snails in the aquarium; as such, a pack of yoyo loaches can be a perfect means to control snail infestations.
Yoyo loach - Wikipedia
https://en.wikipedia.org › wiki › Yoyo_loach

Zoeken naar: Do yoyo loach eat snails?
Is the Yoyo Loach aggressive?
They are highly active and can frighten the other fish though. YoYo and other loaches can be aggressive and nippy at times.1 jan. 2007
How aggressive are YoYo Loaches? - Aquarium Advice - Aquarium ...
www.aquariumadvice.com › forums › how-aggressive-are-yoyo-loaches-89...

Zoeken naar: Is the Yoyo Loach aggressive?
How do you tell the difference between a male and female Yoyo Loach?
Sexing Yoyo Loach
Males exhibit more reddish pigment on and around their mouth and barbells. It is said that females exhibit three irregular Y-shaped bands on their body while the head of the males are reticulated gray. The snout of the female is generally longer than males.
Yoyo Loach Information | Aquatic Mag
https://aquaticmag.com › freshwater › yoyo-loach-information

Zoeken naar: How do you tell the difference between a male and female Yoyo Loach?
What fish can live with Yoyo loaches?

Zijn slakkeneters. geen slakken, pake ze visjes
 
Informatieve pagina. Elk visje kun je hier bekijken en staat vaak het vereiste maat aquarium bij.

De zwaard drager is ook niet voor een 40 liter aquarium.

Als je visjes wil halen. In LFS naam opschrijven en eerst op internet kijken of dit bij jou kan voor komt teleurstelling, zieke, dode vissen.

LFS moet winst maken en denk vaak meer aan welzijn kassa dan aan welzijn visje

 
In 40 liter past vrij weinig
Dat is een antw waar ik wat mee kan, niet echt dus. Krijg het gevoel een beetje aangevallen te worden door datwij verkeerd
Informatieve pagina. Elk visje kun je hier bekijken en staat vaak het vereiste maat aquarium bij.

De zwaard drager is ook niet voor een 40 liter aquarium.

Als je visjes wil halen. In LFS naam opschrijven en eerst op internet kijken of dit bij jou kan voor komt teleurstelling, zieke, dode vissen.

LFS moet winst maken en denk vaak meer aan welzijn kassa dan aan welzijn visje


Dank je wel hiervoor. Net even contact met de dierenwinkel gehad en ga de zwaardragers(setje) en de botia zo terug brengen.

Twijfel alleen even of ik er dan iets voor terug moet nemen, we hebben nu nog een klein bij visje, 2 guppies, een algeter en een scholletje erin zitten. Wordt anders wel erg leeg, u wellicht nog advies?
 
Dat is een antw waar ik wat mee kan, niet echt dus. Krijg het gevoel een beetje aangevallen te worden door datwij verkeerd


Dank je wel hiervoor. Net even contact met de dierenwinkel gehad en ga de zwaardragers(setje) en de botia zo terug brengen.

Twijfel alleen even of ik er dan iets voor terug moet nemen, we hebben nu nog een klein bij visje, 2 guppies, een algeter en een scholletje erin zitten. Wordt anders wel erg leeg, u wellicht nog advies?

Ik denk dat er even niets bij past. De guppies en algen eter zullen misschien ook niet in passen.

Ik moet nu werken dus kan je nu niet verder helpen. Vraag anders tegoed bon en check of de guupies en algen eter in je aquarium passen. Zet even foto s en zullen wel andere reageren. Niets overhaast kopen!!!!

Aquarium denk ook niet ingedraait dan krijg je ook problemen met water waardens.. Niet aangevallen voelen mensen proberen te helpen sommige beetje korter van stof. Wacht gewoon even meer adviezen.
 
Wat Michelle zegt klopt helaas, je algeneter zit helaas ook verkeerd, je scholletje ook waarschijnlijk, en guppen zijn ware adhders dus die ga je geen plezier doen in 40 liter, daar zullen ze zich erg ongelukkig in gaan voelen.

Ik snap dat je je aangevallen voelt maar dat is nergens voor nodig, je wist het niet en ging ervanuit dat de winkel een deskundig advies had gegeven, maarja winkels kijken alleen naar omzet en praten de klant naar de mond.

Wat past er wel in je bak vraag je, het antwoord is simpel: ene leuke bettaman en dan een groepje garnalen.
Of een koppeltje dwergkreeftjes en wat garnalen.

Kijk, je bakje heeft geen zwemlengte en dat is het probleem waar je tegenaan loopt, visjes zwemmen graag en nu kunnen ze niks anders dan wat rondhangen.

Overigens zouden wat foto's helpen om te kijken welke vissen je nu nog heb zitten
 
Wat Michelle zegt klopt helaas, je algeneter zit helaas ook verkeerd, je scholletje ook waarschijnlijk, en guppen zijn ware adhders dus die ga je geen plezier doen in 40 liter, daar zullen ze zich erg ongelukkig in gaan voelen.

Ik snap dat je je aangevallen voelt maar dat is nergens voor nodig, je wist het niet en ging ervanuit dat de winkel een deskundig advies had gegeven, maarja winkels kijken alleen naar omzet en praten de klant naar de mond.

Wat past er wel in je bak vraag je, het antwoord is simpel: ene leuke bettaman en dan een groepje garnalen.
Of een koppeltje dwergkreeftjes en wat garnalen.

Kijk, je bakje heeft geen zwemlengte en dat is het probleem waar je tegenaan loopt, visjes zwemmen graag en nu kunnen ze niks anders dan wat rondhangen.

Overigens zouden wat foto's helpen om te kijken welke vissen je nu nog heb zitten

Dit zijn de visjes die er nog in zitten.
De algen eter heeft zich verstopt in zijn holletje, die zien we vaak alleen in de avond of heel snel langs vliegen.

Garnalen hebben we toen gevraagd maar die zouden de plantjes opvreten net als evt een leuk kreeftje.

Baal er behoorlijk van dat we zo slecht zijn i ngelicht, je denkt goed te doen maar helaas. Ook heeft het water maar eem paar uur gestaan alvoor de vissen erin gingen en moesten we er een waterontharder in doen.
 

Bijlagen

  • 20200121_104837.jpg
    20200121_104837.jpg
    173.1 KB · Weergaven: 85
  • 20200121_104844.jpg
    20200121_104844.jpg
    132 KB · Weergaven: 93
Oke, die met dat rode hoofdje is een roodkopzalm, een echte zwemmer en scholenvis dus die kun je beter een groter huisje geven. Die andere blauwrode is een neontetra en daar geld hetzelfde voor.

Ik ben blij dta je zo open en eerlijk bent want dat gaat een hoop ellende voorkomen, je zegt dat je bak niet is ingedraaid en dat je de vissen vrij snel na aanschaf van de bak, erin heb gedaan met dat flesje waterontharder.
Helaas is dat niet de goede manier en als je de vissen laat zitten of nu nieuwe haalt ga je enorme ellende krijgen met zieke en gestresste vissen door verkeerde wateromstandigheden.

Mijn advies: alles terug brengen qua bewoners, je bak verder niks aan doen en lekker laten draaien (je gaat schimmel krijgen, bruinalg en andere narigheid) maar dat hoort allemaal bij de opstart, en dan over 3 weken zou ik eens nadenken wat erin kan (die 3 weken zijn nodig voor het aquarium om te rijpen zodat het een geschikt onderkomen word)
 
Oke, die met dat rode hoofdje is een roodkopzalm, een echte zwemmer en scholenvis dus die kun je beter een groter huisje geven. Die andere blauwrode is een neontetra en daar geld hetzelfde voor.

Ik ben blij dta je zo open en eerlijk bent want dat gaat een hoop ellende voorkomen, je zegt dat je bak niet is ingedraaid en dat je de vissen vrij snel na aanschaf van de bak, erin heb gedaan met dat flesje waterontharder.
Helaas is dat niet de goede manier en als je de vissen laat zitten of nu nieuwe haalt ga je enorme ellende krijgen met zieke en gestresste vissen door verkeerde wateromstandigheden.

Mijn advies: alles terug brengen qua bewoners, je bak verder niks aan doen en lekker laten draaien (je gaat schimmel krijgen, bruinalg en andere narigheid) maar dat hoort allemaal bij de opstart, en dan over 3 weken zou ik eens nadenken wat erin kan (die 3 weken zijn nodig voor het aquarium om te rijpen zodat het een geschikt onderkomen word)

Jemig wat een waardeloze dierenwinkel is dit dat zeg, beetje goede info zou heel fijn zijn geweest als je zegt dat je 0 ervaring hebt.
Mijn man wilde het graag als cadeau en had deze ellende niet verwacht bij aanschaf anders had ik het wel anders gedaan.

Ik ga zo de eerste 3 terug brengen en dan inderdaad maar eens vragen of ik de rest ook mag terug brengen zodat we even een nieuwe opstart kunnen maken. Klinkt heel naar maar lijkt me beter voor de beestjes.
En dan zegt u niet eerst schoonmaken maar gewoon even lekker laten gaan de komende 3 weken?

Heel erg bedankt voor de info!
 
Garnalen hebben we toen gevraagd maar die zouden de plantjes opvreten
Garnalen eten je planten niet op. Ze eten eventueel alleen de slechte bladeren die al doodgaan of in het uiterste geval een paar goede stukjes blad als ze een voedingstekort hebben maar dan nog is je bak echt niet ineens kaal.
 
Jemig wat een waardeloze dierenwinkel is dit dat zeg, beetje goede info zou heel fijn zijn geweest als je zegt dat je 0 ervaring hebt.
Mijn man wilde het graag als cadeau en had deze ellende niet verwacht bij aanschaf anders had ik het wel anders gedaan.

Ik ga zo de eerste 3 terug brengen en dan inderdaad maar eens vragen of ik de rest ook mag terug brengen zodat we even een nieuwe opstart kunnen maken. Klinkt heel naar maar lijkt me beter voor de beestjes.
En dan zegt u niet eerst schoonmaken maar gewoon even lekker laten gaan de komende 3 weken?

Heel erg bedankt voor de info!
Ik zou inderdaad niks aan je bak doen d ekomende drie weken als alle bewoners eruit zijn, en gewoon lekker d enatuur zijn werk laten doen zodatie straks rijp is voor nieuwe bewoners
 
Jemig wat een waardeloze dierenwinkel is dit dat zeg, beetje goede info zou heel fijn zijn geweest als je zegt dat je 0 ervaring hebt.
Mijn man wilde het graag als cadeau en had deze ellende niet verwacht bij aanschaf anders had ik het wel anders gedaan.

Ik ga zo de eerste 3 terug brengen en dan inderdaad maar eens vragen of ik de rest ook mag terug brengen zodat we even een nieuwe opstart kunnen maken. Klinkt heel naar maar lijkt me beter voor de beestjes.
En dan zegt u niet eerst schoonmaken maar gewoon even lekker laten gaan de komende 3 weken?

Heel erg bedankt voor de info!


En wat met je eeerst orienteren> en eerst inlezen?
Of ging het van, geef die maar. is groot genoeg.
Dat is ook een leuk visje, doe die maar.
Winkelier wilt verkopen. moet ook leven.
Als je vissen wilt, neem je een grotere bak. 60 cm of 80 cm. daar kan je wat mee.

Anders toch garnalen. . zijn ook in verschillende kleuren, kijk op marktplaats, waar e alles vind.
 
hoop dat je allr vissen heb terug kunnen brengen.

Belangrijk!! als je wat voor vis erin hou zul je 2 keer per week minimaal 50% moeten verversen.. Van het filter afblijven, niet schoon maken of watten vervangen helemaal niets. Beter teveel en te vaak oud water eruit en vers erin (niet ijskoud) dan te weinig. Je waardens zullen nu al flink naar zijn voor de vissen.

Lees info waterwaardens en filter onderhoud en aquarium indraaien Zodat je bacterie verhaal NH3, NO2 en NO3 snap.
 
hoop dat je allr vissen heb terug kunnen brengen.

Belangrijk!! als je wat voor vis erin hou zul je 2 keer per week minimaal 50% moeten verversen.. Van het filter afblijven, niet schoon maken of watten vervangen helemaal niets. Beter teveel en te vaak oud water eruit en vers erin (niet ijskoud) dan te weinig. Je waardens zullen nu al flink naar zijn voor de vissen.

Lees info waterwaardens en filter onderhoud en aquarium indraaien Zodat je bacterie verhaal NH3, NO2 en NO3 snap.

Helaas hebben ze buiten die 3 niets terug willen nemen. Ik ververs inderdaad wekelijks 1/3. Ik zal dat nu naar 1/2 brengen op jou advies. Ik doe het water met een thermometer meteb zodat de tenp verschillen zo weinig mogelijk zijn. Het filter zal ik ook vanaf blijven dan. Al oogt die behoorlijk vies. Waardes zijn volgens de staafjes die we online hebben aangeschaft oke. De nitriet en nitraat zijn wit(wat zou zeggen dat het 0 is) ph en kh zouden ook goed zijn.
 
En wat met je eeerst orienteren> en eerst inlezen?
Of ging het van, geef die maar. is groot genoeg.
Dat is ook een leuk visje, doe die maar.
Winkelier wilt verkopen. moet ook leven.
Als je vissen wilt, neem je een grotere bak. 60 cm of 80 cm. daar kan je wat mee.

Anders toch garnalen. . zijn ook in verschillende kleuren, kijk op marktplaats, waar e alles vind.

Dat had mijn man gedaan zei hij, ik ben er pas mee bezig gegaan toen het ding er stond en het na mijn gevoel niet ging zoals het moest.

De bak die we nu hebben vonden wij groot zat, en als je dan niet de juiste info krijgt dat daar eigenlijk weinig in kan kan je er soms niet heel veel aan doen. Niet iets wat ik bewust doe..
 
Helaas hebben ze buiten die 3 niets terug willen nemen. Ik ververs inderdaad wekelijks 1/3. Ik zal dat nu naar 1/2 brengen op jou advies. Ik doe het water met een thermometer meteb zodat de tenp verschillen zo weinig mogelijk zijn. Het filter zal ik ook vanaf blijven dan. Al oogt die behoorlijk vies. Waardes zijn volgens de staafjes die we online hebben aangeschaft oke. De nitriet en nitraat zijn wit(wat zou zeggen dat het 0 is) ph en kh zouden ook goed zijn.

Nou maar niet meer naar die LFS gaan. Hoe dit allemaal is gegaan is niet zo fraai. Hoop niet dat je nog een of ander wonder flesje gekocht heb op advies van hun.

Helaas weer een teleurstelling maar die test strips zijn niet erg betrouwbaar gebleken.

Hoelang staat je aquarium nu? Hoeveel dagen? Hoe lang geleden heb je het filter schoon gemaakt, de laatste keer en hoe heb je dit gedaan.
 
@Vlammetje89 ik zie dat je aardig wat planten in je bak hebt. Dit is alleen maar goed! :) Die zijn eigenlijk ook filters en helpen nu de waterkwaliteit goed te houden. Dus als je het even zo laat rusten (en af en toe blijft verversen) zal het met de huidige bezetting niet zo snel verkeerd gaan.

De inrichting heb je leuk gedaan trouwens. ^^ Weer eens wat anders die blauwe bodem, het staat goed.
 
Zomaar een ingeving, er zijn verschillende rasbora’s in de handel, dit zijn over het algemeen zeer kleine kleurrijke visjes welke in zo’n nano bakje kunnen.
Misschien een idee.
 
Rasboras is wellicht een idee maar je hoort vaak dat die in een wat grotere bak beter tot hun recht komen. Toch wel een lastig maatje met 40 liter.
 
Nou maar niet meer naar die LFS gaan. Hoe dit allemaal is gegaan is niet zo fraai. Hoop niet dat je nog een of ander wonder flesje gekocht heb op advies van hun.

Helaas weer een teleurstelling maar die test strips zijn niet erg betrouwbaar gebleken.

Hoelang staat je aquarium nu? Hoeveel dagen? Hoe lang geleden heb je het filter schoon gemaakt, de laatste keer en hoe heb je dit gedaan.

Aquarium staat nu een week of 5 dacht ik zo. En teleurstellend is het zeker, geldt krijgen we niet terug mogen alleen nieuwe visjes. Ik zal thuis straks even fotos makem van de 2 flesjes die ik voor activatie filter en ontharder water heb gekocht.

2 dagen geleden alles schoongemaakt, zat allemaal bruine troep op dat filter.
 
Ja foto hele aquarium en flesjes handig. Kunnen mensen mee kijken en je nog tips geven

Heb je hele filter schoon gemaakt? Wellicht kun je even aan geven wat en hoe je dit heb gedaan. Wat zit er in dat filter? Sponsen/cartride ofzo?

Ben je op de hoogte van info kringloop aquarium en filter onderhoud? NH3/4, NO2 en NO3?
 
Ja foto hele aquarium en flesjes handig. Kunnen mensen mee kijken en je nog tips geven

Heb je hele filter schoon gemaakt? Wellicht kun je even aan geven wat en hoe je dit heb gedaan. Wat zit er in dat filter? Sponsen/cartride ofzo?

Ben je op de hoogte van info kringloop aquarium en filter onderhoud? NH3/4, NO2 en NO3?

We hebben een superfish 40 aquarium, met een filtertje met zo een sponsje en koolstof erin. Ik had gelezen op internet dat je een beetje water uit het aquarium moest halen en daarin de spons een beetje moest schoonmaken en uitknijpen. (Na verloop van tijd zouden we dan een noeuwr cardridge(waar dat sponsje in zit) moeten kopen. Als ik het aquarium schoonmaak hebben ee zo een soort stofzuigertje voor de bodem en verder doe ik het met een doekje die ik alleen gebruik daarvoor. Water haal ik er ook uit met een speciaal bakje voor het aquarium. Na afloop spoel ik die om met lauw water.

Waterontkalker is van tetra, aquasafe en voor het filter easy life filter medium
 
Nou om maar weer even wat wat fabeltjes de wereld uit te helpen:
Koolstof hoort niet standaard in ene filter, het filtert ook je goede stofjes eruit. Koolstof word enkel gebruikt als je de bak heb gekuur d met medicatie om de medicatieresten eruit te filteren.
Een filterspons gaat ettelijke jaren mee, dat je ze moet vervangen is den ook je reinste onzin en je gooit juist miljarden goede bacterien weg die juist je bak stabiel houden, niet doen dus.
Nederland heeft het schoonste water van de hele EU, dus al die flesjes meuk kunnen zo de kliko in want ze zullen niks toevoegen en juist vaak de boel verergeren.
 

Terug
Bovenaan