Wat is er nieuw

vreemde substantie in water

• Onderwerp starter Onderwerp starter dries
  • Startdatum Startdatum
Naja denk dat je een ander bril moet hebben ik zie dergelijk wel wat stof door het water gaan. wel minimaal maar ik zie het wel.
Hoe dries het noemt is irrelevant, het gaat erom wat je ziet.
in PM vroeg ik Dries of hij zijn zand heeft gespoeld. hij geeft aan Nee.

Dus dan trek ik mijn conclusie? dat het stof vanuit zijn zand is. anders weet ik het niet,.
Als je goed kijkt van zijkant naar zijkant van het aquarium zie je zo de dingen in mijn kamer op de achtergrond een beetje golven alsof er een soort doorschijnend olie of gas door de bak stroomt. Bedoel je dit? Gr

Als je goed kijkt van zijkant naar zijkant van het aquarium zie je zo de dingen in mijn kamer op de achtergrond een beetje golven alsof er een soort doorschijnend olie of gas door de bak stroomt. Bedoel je dit? Gr
Kan het zeker niets met bacteriesterfte of bloei te maken hebben? Stenen etc zonet getest en hier ligt het niet aan...

Het zou stof van het zand kunnen zijn maar dat zou vrij snel moeten neerslaan denk ik of in het filter worden afgevangen.

Het is al zo'n 2 weken aan de gang, mindert niet echt en lijkt ook niet echt op stof, ik denk dat het eerder inderdaad iets met de bacterieen heeft te maken. Waarschijnlijk te veel denitrol gebruikt. filter ziet er ook al vrij smerig uit voor na 3 weekjes.

Gr
IMG_20210210_114615_resized_20210210_114824139.jpg

Dag iedereen, heb vandaag water ververst en de substantie is er nog steeds. Ik heb deze keer een filmpje gemaakt, op het einde van het filmpje is het goed duidelijk waarover ik het heb.

Filmpje: https://en.files.fm/u/ygm9txxy2

Ben toch wel bang om mijn vissen hier in neer te zetten, wat moet ik doen?

Gr, Dries
Misschien duidelijk voor jou, in het filmpje is niets te zien?

er zijn al anderen die het hebben kunnen zien, de truk is om te kijken naar wat er achter de bak staat ipv naar dingen in de aquarium zelf, dan merk je dat die dingen op de achtergrond golven alsof er een soort gas ofzo door het water gaat. kan het echt niet beter filmen met mijn slechte camera, mijn excuses

Nou als je goed kijkt zie je achterin bij het filterhuis een soort van waasje door het water. Vermoed dat het meer met de opstart te maken heeft. Ik heb bij de zeewaterbak een tijdje een koolstofbron toegevoegd en zag dit ook door de led verlichting op bepaalde plaatsen en dat waren volgens de kenners heterotrofe bacterien door een overschot aan koolstof. Toen ik stopte met toedienen was dit snel weg weer dus ik denk dat je deze waas meer ziet door de opstart en het led licht.
Ik had dit in zoet ook nog nooit opgemerkt maar ik denk door het led licht dat het toch vanuit een bepaalde hoek zichtbaar wordt.

er zijn al anderen die het hebben kunnen zien, de truk is om te kijken naar wat er achter de bak staat ipv naar dingen in de aquarium zelf, dan merk je dat die dingen op de achtergrond golven alsof er een soort gas ofzo door het water gaat. kan het echt niet beter filmen met mijn slechte camera, mijn excuses
oke, dus nitriet is onder controle, de filterfleece even uitgespoeld en morgen voor de vissen aankomen vervang ik nog de helft van het water, voeg ik de valisneria toe en dan hou ik de nitriet goed in de gaten.

In het filter moet zich een bruinachtige substantie gaan vormen. Dat is de biofilm, die bestaat uit nitrificerende bacterien. Deze zetten ammoniak via ammonium en nitriet om naar nitraat. Een filter moet daarom niet te schoon zijn. Ik knijp alleen filterwatten en sponzen voorzichtig uit in een beetje oud aquariumwater als mijn filter niet meer goed loopt. Biofilm zet zich ook af in je bodem en op stenen/slakkenhuizen en planten. Als alles goed van stof en gruis ontdaan is zou ik de bak nu even met rust laten zodat de bacteriekolonien zich rustig kunnen vestigen.

Zat er geen soort wax laagje op de slakkenhuizen?

Misschien dat het door het koken los is gekomen

de siliconen van mijn achterwand kunnen het zeker niet zijn he? misschien dat ik te vroeg het water heb gevuld ofzo?

de lijm is wel nog steenhard als ik er aan voel

ik heb ook een luchtverfrisser in mijn kamer en ik rook wel eens, maar niet als een kettingroker, kan dit ook misschien de oorzaak zijn?

Had even gezocht op internet maar kan het zou gauw niet vinden. Wat je kan proberen om de slakkenhuizen eruit te halen en dan nog een keer verversen en dan kijken of het er dan nog inzit. Als die het niet is dan stenen en zo steeds een stap verder.

Als al de schelpen dat hebben zou ik die niet meer gebruiken, je moet schelpen zoeken die geschikt zijn voor consumptie daar heb je dat zeker niet voor 😉

Laatst bewerkt:
Wat heb je eigenlijk in je filter zitten?

De vissen kunnen niet ergens a nders verblijven toch?

ik haal de slakkenhuisjes eruit en wissel nog eens al het water dan, kan ik de slakkenhuisjes zonder lijm dan terugsteken, want de multi's komen morgen aan en hebben toch wel behuizing nodig?

zonet slakkenhuizen eruit gehaald, water stilgezet en bodem wat omgewoeld en er valt niets te zien, tot ik er weer een klein bakje water bijkap en dan weer een walm overal, volgens mij ligt het gewoon aan het leidingwater, kan dat?

Gr

want als ik water toevoeg voorzichtig bovenaan, zie ik de walm daar bovenaan, als ik water bijvoeg onderaan zie ik de walm onderaan, slakkenhuizen net getest en daar komt niets af, maar kan natuurlijk dat de stoffen al waren afgegeven en de slakkenhuizen nu stabiel zijn?

Lijkt me sterk dat dit uit je leidingkomt. Wat zijn je waarden daar dan van?

Enige wat ik kan bedenken zolang er geen vissen inzitten is alles leegmaken en dan opnieuw vullen

ik heb hier een beter filmpje waar ik water toevoeg en waarop duidelijk te zien is dat de walm uit het nieuwe koude (kraan) water komt

https://files.fm/u/xv44rum77

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je denkt dat het je leidingwater zelf is, is vrij simpel te ontdekken door een doorzichtige maatbeker te vullen met leidingwater

Lijkt me sterk dat dit uit je leidingkomt. Wat zijn je waarden daar dan van?
Mij zou dat niks verbazen, de kwaliteit van het leidingwater in BE is op veel plekken om te huilen. Zo was er een aantal jaar terug een vrachtschip lek geraakt in het Albertkanaal en lekte een stinkende chemische stof, in de wijde omtrek stonk het leidingwater net zo hard daarnaar

in een glas is niet echt iets te zien, ook niet als ik een glas van het aquariumwater neem, als ik door het water van de bak ga met mijn hand en stroming veroorzaak -> niks te zien, enkel als ik nieuw water bij het oude in de bak kap valt het mij op. Gr
Mij zou dat niks verbazen, de kwaliteit van het leidingwater in BE is op veel plekken om te huilen. Zo was er een aantal jaar terug een vrachtschip lek geraakt in het Albertkanaal en lekte een stinkende chemische stof, in de wijde omtrek stonk het leidingwater net zo hard daarnaar

in een glas is niet echt iets te zien, ook niet als ik een glas van het aquariumwater neem, als ik door het water van de bak ga met mijn hand en stroming veroorzaak -> niks te zien, enkel als ik nieuw water bij het oude in de bak kap valt het mij op. Gr
En een skimmer erin hangen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan