Wat is er nieuw

Vroeger was alles beter?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 22453
  • Startdatum Startdatum
D

Deleted member 22453

Guest
Ik zat gisteren op een oud forum te kijken waar ik 10 jaar terug actief was als groentje.
Ik had toen een Rekord 80 en ik kwam ook de foto's van destijds tegen. Als je ziet hoe mijn bakkie er toen bijstond met slechts 1 lamp, een flinke voedingsbodem en zonder verdere toevoegingen, dan denk ik; Zo gek was dat nog niet. CO2, Profito, Nitraat, Fosfaat etc. Ik had er nog nooit van gehoord.

615322_0_82_20160605_12.jpg

139976_0_82_20160605_12.jpg

983444_0_82_20160605_12.jpg

Blijkt maar weer dat het niet hich-techie hoeft te zijn, om een mooie verzorgde bak te krijgen! :deal:

Mooie bak idd!
Eerlijk gezegd heb ik in mijn plantenbak ook geen high tech. Alleen kleibolletjes, vloeibare voeding en Easy Carbo. Mogelijk dat ik daardoor bepaalde moeilijkere planten niet kan houden. Maar dat is een keuze.

High tech kan zeker wel een toevoeging zijn, maar als je er niet veel verstand van hebt ook negatieve gevolgen hebben. Al is dat natuurlijk met meer dingen.

Ik heb aquariumbladen uit de jaren 60/70 waar foto's instaan van bakken die vaak mooier zijn dan de meeste bakken die je op dit forum voorbij ziet komen. En ook met erg weinig middelen.

Ik denk dat bij de meeste nieuwe bakken er meer licht boven zit dan vroeger en er destijds meer "voeding" in het leidingwater zat. Tegenwoordig is het water vrij schoon in ons land.
Ook heb je denk ik nu meer soorten planten te koop en zul je sneller een plant kopen die wat meer eist dan een ander. De planten zoals Crypto s en Javavarens die zag je vroeger veel en die eisen juist weinig. Mijn vader had ook in de jaren 70 een bak met veel van deze planten en die deden het prima met wat minder licht en voeding.

't is de nagel op de kop!

Vroeger was 4x T8 al v��l licht.
Nu gebruiken ze 4x T5 wat evenveel is als 6x T8 standaard!
Dat terwijl de meesten ruim genoeg zouden hebben met 2X T5 op een bak van pakweg 50-60cm hoog en 50cm diep.

Hoe meer licht, des te meer vraag naar voeding.

jessicapilon zei:
Ik denk dat bij de meeste nieuwe bakken er meer licht boven zit dan vroeger en er destijds meer "voeding" in het leidingwater zat.

Dat komt terug goed.
Gezien veel nieuwe bakken op led gaan met v��l minder watt en dus ook veel minder licht krijg je weer situaties als vroeger. 🙂

Voor veel mensen zou dat een uitkomst zijn Jurgen. Maar al te vaak zie je heden ten dage problemen door veel licht.

idd. Zo lees je vaak dat mensen het niet begrijpen dat je sowieso CO2 moet bemesten terwijl het vroeger prima zonder lukte.
Wel, dat is de hoofdreden. 🙂

Botia zei:
Ik heb aquariumbladen uit de jaren 60/70 waar foto's instaan van bakken die vaak mooier zijn dan de meeste bakken die je op dit forum voorbij ziet komen. En ook met erg weinig middelen.

Dat waren dan de topbakken , die in de bladen terechtkwamen. Heb ook bijzonder veel "rampbakken" gezien in die tijd 😉
Was toen lid van AV Leeri in Den Haag en ook toen waren er veel leden die hun bakken niet op orde kregen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan