Vrouwtje misschien toch mannetje?


J

julianaquaria

Guest
Hi allemaal, sinds 2 weken heb ik apistogramma double red in mijn aquarium.
Ik begin echter steeds meer te denken dat 1 'vrouwtje' eigenlijk een mannetje is. In de bovenvin zie je al iets van oranje als je goed kijkt. Wat denken jullie?
 

Bijlagen

  • IMG_20200428_174817.jpg
    IMG_20200428_174817.jpg
    425.7 KB · Weergaven: 134
Bij nakweek is vaak ook bij vrouwen oranje / rood in de vinnen te zien, op jouw foto zie ik niet echt mannelijke kenmerken.
Ik denk dus dat het een vrouw is.
 
Hij/zij heeft wel rondingen. Ik neig naar dame. Al blijft t super lastig van een foto
 
Afgaand op de foto zou ik zeggen een vrouw.

Het komt echter voor dat een ondergeschikt mannetje zich "vermomd" als vrouw.
Meestal als zo'n mannetje in een wat kleiner bakje zit en wordt lastig gevallen door de dominante man.
Of dat hier ook zo is weet jij het beste.
 
Gelet op de kleur in de buikvinnen (niet zwart) denk ik heel sterk dat het een mannetje is, maar het is en blijft lastig, dus soms is het tijd geven wel de beste optie.
 
Dit is volgens mij nog een vrij jonge vis, wat het er niet makkelijker op maakt, maar in de buikvinnen zie ik toch - als ik de foto vergroot - echt wel wat zwart.
Ik blijf het dus voorzichtig op een vrouw houden.

Maar sowieso zou ik gewoon deze twee vissen laten rondzwemmen, zolang ze elkaar niet ècht het leven zuur maken. Als de bak groot genoeg is en er genoeg schuilplekken en gebroken zichtlijnen zijn kan het ook met 2 mannen (in elk geval best lang) goed gaan.
En àls er op een gegeven moment toch strubbelingen ontstaan zullen de vissen al weer wat ouder zijn en kunnen we dus met z'n allen wat beter het geslacht vaststellen.
Want strubbelingen kunnen er ook gewoon tussen een man en een vrouw zijn, beiden verdedigen namelijk een territorium. A. cacatuoides is gewoon best een pittig visje.

Dus mijn advies: lekker laten zwemmen, het onderlinge gedrag goed volgen en natuurlijk vooral weer vragen aan ons allemaal stellen als daar een reden voor is!
 
Bedankt voor de adviezen. Ik wacht het gewoon nog eventjes af. Ik weet in ieder geval zeker dat 1 van mijn 2 vrouwtjes echt een vrouwtje is, want ze heeft eitjes gelegd. Beetje jammer dat het mannetje ze gelijk weer op at.. Maar ze zijn ook nog wel heel jong inderdaad.

Qua gedrag zijn de vissen relatief vriendelijk tegen elkaar, de corydoras mogen door het territorium heen zwemmen. Alleen bij het voeren zitten de apisto's elkaar soms eventjes achterna. Ik blijf het gewoon in de gaten houden, vind het wel een prachtige vis ook qua gedrag, superleuk!
 
Want strubbelingen kunnen er ook gewoon tussen een man en een vrouw zijn, beiden verdedigen namelijk een territorium. A. cacatuoides is gewoon best een pittig visje.

Het Disney's sprookjes idee van een "koppel' wordt inderdaad veelal aangeprezen bij LFS/internet. De werkelijkheid ligt inderdaad meestal heel anders :)
 

Terug
Bovenaan