Vuil tussen de stenen


Johann1466

Member
AquaForum Donateur
Lid geworden
24 juni 2023
Berichten
15
Leeftijd
57
Hallo allemaal,

Hoe verwijderen jullie het vuil tussen de stenen van een mbunabak?

Groet,

Johann
 
Je kan bv een stromingspompje gebruiken om tussen de stenen te blazen. Of met een tuinslang die op de kraan zit en dan met niet teveel kracht tussen de stenen spuiten.
Bij de laatste optie wel rekening houden met de hoeveelheid water.
 
Misschien kan je een slangetje verbinden aan je filter, als je daarmee langs de randen gaat op een gepaste afstand dan word het volgens mij heel mooi schoon. Ik zou alleen de randen doen. De molm en biologische massa heeft jd bodem nodig om zich voedingsrijk te houden
 
Misschien kan je een slangetje verbinden aan je filter, als je daarmee langs de randen gaat op een gepaste afstand dan word het volgens mij heel mooi schoon. Ik zou alleen de randen doen. De molm en biologische massa heeft jd bodem nodig om zich voedingsrijk te houden
Ik denk gezien het bestand een zandbodem en daar blijft vuil doorgaans op liggen.
 
Ik "wapper"met mijn hand en dan komt het vuil te voorschijn
Dat doe ik vaak ook maar met flink wat stenen heeft dat minder effect en dat merk ik heel erg in de zeewaterbak met veel steen en dan moet ik echt even blazen met het stromingspompje.
 
Het vuil achter en tussen de stenen ga ik te lijf met een stromingspomp vlak boven de bodem. Stroming van links naar rechts. Bij de oppervlakte eveneens een stromingspompje van links naar rechts. Andere kant van de bak een luchtpompje die ik af en toe aanzet waardoor het eventuele vuil naar boven dwarrelt. Tevens aan de rechterkant bovenin instroom van achter naar voren. Zo is er een flinke kolk door de bak die het vuil op de bodem weinig kans geeft.
 

Terug
Bovenaan