Wat is er nieuw

Vuil tussen de wortels van drijfplanten

Markvk

Well-known member
Lid geworden
27 december 2012
Hallo forumleden,

Ik heb in mij 120 cm aquarium (120x40x45 waterhoogte) heel veel Pistia stratiotes, ongeveer 2/3 van het oppervlakte is bedekt. Tussen de wortels blijft heel veel fijn vuil zitten, dit ziet er niet bepaald mooi uit en als er een vis langs zwemt of als je het aanraakt zweeft er door heel de bak vuil. Verder heb ik geen last van alg of zweefvuil, maar ik zou het graag weg hebben omdat het niet mooi is. Het komt het door de stroming vermoed ik, maar hoe zou ik dit kunnen oplossen? De in- en/of uitstroom veranderen? De filter die erop staat is een JBL e901, goed voor 900 l/h. Rechtsonder zit de instroom en de uitstroom zit rechts net onder het oppervlak. Vooral de drijfplanten die in de volle stroming staan zitten helemaal onder.

Als er meer info nodig is hoor ik het wel.

Alvast bedankt,
Mark.

Schepnet eruit halen.omspoelen,en weer terug/

Of extra binnenfilter laten blazen.

Ja denk dat dat de beste optie is, wat ik wel eens deed als de wortels te vuil waren met algen enzo was ze even afknippen, groeien zo weer aan. Maar als het puur zweefvuil is dan kan je ze gewoon even spoelen. Is het anders misschien een optie om de uitstroom op je ruit te richten zodat je drijfplanten niet de volle laag krijgen?

Dan zal ik dat eens proberen, even afspoelen. Alhoewel ik denk dat het dan vrij snel weer terug is.
Als het niet werkt kan ik inderdaad wat met de uitstroom klooien.

Heb jij witte watten in jou potfilter? Bij mij zat die er standaard niet in.. en daardoor had ik ook heel veel zweefvuil. Sinds in de zwarte spons heb vervangen met witte watten (gewoon bij de tuincentra op de vijverafdeling) pakken deze al het zweefvuil uit de bak...

Ik heb alle drijfplanten in een emmer water uitgespoeld en ook de stroming aangepast. Ik moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben, geen vuil meer tussen de wortels.
Bedankt voor de hulp.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan