Wat is er nieuw

Vuur- & citroengarnaal bij elkaar?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Romee Moehring
  • Startdatum Startdatum
R

Romee Moehring

Guest
hallo allemaal!

Dit is een topic puur uit intresse hoor!
Ik ben rustig aan het kijken om mijn kleine aquarium om te bouwen voor garnalen.

Nu lees ik van alles over kruisen van soorten, en welke wel en niet kunnen kruisen.

Zouden vuurgarnalen en citroengarnalen bij elkaar kunnen? En als ze kruisen, wat voor combi aan kleuren krijg je dan?

Nogmaals, dit is puur uit intresse. Alle kriosschema's op internet moet ik nog even goed bestuderen wil ik dit zelf snappen:br:

Ik zit er aan te denken om zelf vuurgarnalen te halen in de toekomst, maar ik vind citroengarnaaltjes ook wel leuk. En voor een beginner schijnen ze wel goed te zijn🙂

Dan krijg je wildkleur garnalen ofwel blank/bruin.
Niet doen dus als je kleurtjes mooi vind😀

Klopt, ze kruisen en dan krijg je ''lelijke'' garnalen dus zonder echt veel kleur. Beter pak je één soort en selecteer je die op kleurintensiteit zodat anderen er later ook nog wat mee kunnen! 😉

Ik zou dit ook afraden om te doen hoor want dat is zonde denk ik.

De Citroenen zijn ook erg mooi om te zien maar bij al deze Davidi varianten moet je wel rekening houden met selecteren. De nakomelingen kunnen een stuk minder mooi gekleurd zijn en deze kun je dan het beste eruit selecteren. dat is bij de Vuurtjes dus net zo. De red Sakura is ook een mooie kleurvariant van het Vuurtje en is nog mooier rood gedekt.

Of de garnalen wel of niet kunnen kruisen kun je zien aan hun wetenschappelijke naam.

Zo heb je de neocaridina davidi var. red fire.
Dat is het oorspronkelijke 'vuurtje'.

Alle neocaridina garnalen kunnen met elkaar kruisen.

Stop je verschillende kleuren bij elkaar dan houdt je uiteindelijk alleen nog maar wildkleur over.

Dat ligt een beetje anders bij de caridina garnalen.
Hieronder vallen de crystal red/black garnalen en taiwan bee garnalen bijvoorbeeld.
Maar deze zijn over het algemeen wat moeilijker te houden.

Maar deze zijn over het algemeen wat moeilijker te houden.

Klopt al valt dat met de lage gradaties cr/cb wel mee denk ik en deze kunnen vaak ook op leidingwater gehouden worden. Altijd even vragen aan de verkoper op welke waarden ze zaten of zijn gekweekt.

Dank allemaal voor de antwoorden!!

Ik denk dat ik uiteindelijk voor de vuurgarnaal ga, die rode kleur is echt heel mooi:smitten:

Heb je al gekeken naar de red Sakura?

Ze zijn in de regel wel duurder maar het is normaal ook een betere kleurdekking dan de gewone Vuurtjes. Ik zou eens via Google hoe het met de prijzen staat zo her en der.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan