vuur/red rili garnalen en warmte


Kikkervis

Well-known member
Lid geworden
21 september 2014
Berichten
1,361
Leeftijd
26
Locatie
Groningen
Beste Forummers,

Ik heb een vraag met betrekking tot de maximale temperatuur die een vuur garnaal of red rili garnaal aan kan. Ik ben van plan om een 30 liter bakje om te toveren tot een low budget garnalen bakje. Echter loopt de temperatuur op de plek van bestemming zomers aardig hoog op. Mijn 60cm staat hier ook en die kan zomers wel 32 graden celsius worden. Dit is voor mijn visjes nog nooit een probleem geweest, omdat het altijd geleidelijk gaat en nooit voor lange duur is. Dit jaar hebben voor het eerst ook japonica garnalen deze temperatuur bereikt en ook deze vertoonden geen gek gedrag.

Ik weet dat de dwerggarnaaltjes iets gevoeliger zijn qua warmte en vandaar de vraag zouden vuurtjes/ red rili deze tropische temperaturen aan kunnen? of kan ik dan massale sterfte verwachten?

Ik ben benieuwd of er mensen zijn met ervaringen hierover!

mvg,

Kikkervis
 
Zo n temp gaat denk ik niet goed zoals John ook al aangeeft. Op Aliexpres heb je een cooler voor rond de 8-9 euro.
 
Als we over sterfte spreke, spreken we dan over 10% sterfte of 10% overlevenden?

cooler is een goed voorstel John! ik zal er naar kijken! heb je er al positieve verhalen over?
 
Dat is fors helaas. Een cooler erop werkt dus helaas niet heel goed. Welke temperatuur kun je als "veilig" maximum beschouwen voor dwerggarnalen?
 
DAt is wel erg laag. Hoe houden jullie dan de bakken koel in de zomer? Met afgelopen zomer is dat toch niet te doen?
 
Is ook aardig wat doodgegaan hier en ben bezig om voor aankomende zomers iets met bierkoelers te fabrieken.
Er zijn ook kant en klare aquariumkoelers die echt het water op elke gewenste temperatuur kunnen koelen maar wordt een duur grapje voor 10 aparte bakken in de stelling.
 
Mijn 20l Nano cube heeft ook temperaturen van +- 30 graden bereikt in de zomer. Ik heb gelukkig geen sterfte gehad maar dat verbaasde me eigenlijk behoorlijk. De 30 graden was natuurlijk wel een piek en dit was niet 24/7 en dan 2 weken lang. In de avond en ochtend was de temperatur rond de 26 graden.
 
Ik houd wel van knutselen, dus een koel installatie (ventilatoren..) maken in een de kap van een aqua 40 is een leuk klusje. Maar ik wil het liefst wel op vakantie kunnen zonder zorgen te maken over de garnaaltjes. De maximale temperatuur is ook erg verschillend op internet voor garnalen..

25 graden celsius als max is dus wel een reëel getal? Daarboven heb je dus risico op sterfte?
 
25 wordt over het algemeen als veilig gezien/ervaren maar er zijn dus ook voorbeelden dat ze het redden met hogere temperaturen.
 
en wat is dan de optimale temperatuur? voor zomers en in de winter, ik leef zelf graag de seizoenen na.
 
Ik heb de garnalen nu sinds april en heb ze sinds die tijd altijd op 24 graden gehouden. Ik heb nog geen sterfte gehad. Is dit juist? Geen idee maar het werkt voor mij prima.
 
Is met garnalen zo dat hoe warmer het water hoe sneller ze kweken hoe sneller ze doodgaan.
Zelf vind ik 22-23 graden perfect,zo kweken ze lekker en houden ze het wat langer vol.
Zijn ook mensen die ze gewoon op kamertemperatuur houden dus geen verwarming in het bakje hebben bv.
 
Is met garnalen zo dat hoe warmer het water hoe sneller ze kweken hoe sneller ze doodgaan.
Zelf vind ik 22-23 graden perfect,zo kweken ze lekker en houden ze het wat langer vol.
Zijn ook mensen die ze gewoon op kamertemperatuur houden dus geen verwarming in het bakje hebben bv.

Het gekke is dat het GEK-database weer compleet andere informatie verstrekt...

Quote"Deze garnalen zijn uitermate sterk. Ze overleven Nederlandse winters in de vijver en kunnen ook nog goed gedijen in een discusbak bij 30°C. Ze zijn al in meerdere landen verwilderd." door http://database.gek.nu/?genus=Neocaridina&id=360

Dit maakt het wel lastiger om de "correcte" informatie te komen. Seabait, wat vind jij van bovenstaande informatie?
 
Gaat in dat stuk over de wildvorm,staat ook dit bij:Van deze soort zijn veel kleurvarianten gekweekt, zoals de vuurtjes, citroentjes, regenbogen en blauwe garnalen.
Misschien dat de varianten toch wat gevoeliger zijn of bepaalde kweeklijnen,ben ook geen expert! ;)
 
Wij koelen de ruimte waar de bakken instaan door een mobiele airco, zo'n coolingfan is leuk als het buiten max 28-29 graden word maar loopt d etemperatuur verder op of staan je bakken op zolder, forget it, die coolingfans gaan dat niet bolwerken.

Overigens klopt het dat de wildkleur neocaredina sterker is dan de doorgekweekte kleurtjes, hoemeer doorgekweekt, hoe zwakker de garnaal
 
Is een niet geselecteerde vorm van de vuurgarnaal en dus weer terug naar wildkleur ge-evolueerde garnaal gelijk qua sterkte als een wilde-garnaal? Of zijn de genen die zorgen voor de wildkleur niet gekoppeld aan de sterkte van de garnaal?
 
Dat is een goede vraag en hoe dat zit durf ik niet te zeggen. Het staat als een paal boven water dat de hoge gradaties garnalen minder sterk zijn.
 
Is een niet geselecteerde vorm van de vuurgarnaal en dus weer terug naar wildkleur ge-evolueerde garnaal gelijk qua sterkte als een wilde-garnaal? Of zijn de genen die zorgen voor de wildkleur niet gekoppeld aan de sterkte van de garnaal?

Nee dat is niet gelijk aan de echte wilde wildkleur, om het simpele feit datie uit een ver doorgekweekte garnaal gekomen is en dus zoiezo al zwakker is.
 
Volgens Flip Aquatics https://www.youtube.com/channel/UCwqXcfzaWIkNPtvlYuLb1Dg (garnalen kweker) beginnen ze te sterven bij 90 Fahrenheit. Oftuwel 32c.
Ik heb de afgelopen zomer toch met redelijk succes de bak op max 30 graden kunnen houden. En dat waren de extremere dagen. Dus zover ik heb vernomen zou het met wat koeling 'safe' moeten zijn. Uiteraard verre van ideaal.
 
Ik denk dat ik het wel aan durf met een ventilator er in. ik heb een aqua 40, daar past met gemak een(meerdere) fan('s) in. Dan denk ik dat het wel goed zal komen. Allen bedankt voor jullie advies!
 

Terug
Bovenaan