Wat is er nieuw

Vuurgarnalen dood door nieuwe planten

• Onderwerp starter Onderwerp starter PriemGirl
  • Startdatum Startdatum
P

PriemGirl

Guest
Paar weken geleden hadden we nieuwe planten gehaald voor in onze aquarium (60 cm bakje). De volgende dag kwamen we thuis van het werk en ontdekten we dat zowat 90% van onze vuurgarnalen allemaal de geest hadden gegeven... Nog een aantal leefden er die helemaal bovenin in de bak zaten. Hierop meteen gaan googlen; waaruit bleek dat aquariumplanten uit de winkel meestal worden behandeld met een anti-slakkenmiddel. Iets waar de vissen goed tegen kunnen; maar helaas dodelijk lijken te zijn voor garnalen. Meteen 50% van het water ververst en de garnalen gingen weer wat naar beneden; maar er stierven er toch nog een paar meer.

Ik baal als een stekker... Want het ergste is: 1 van de planten die we bij hebben gehaald lijkt het helemaal niet goed te doen en rot/sterft helemaal af. De andere planten doen het prima.
Ik wil dus voor deze plant graag een vervanging halen; maar ik durf eigenlijk helemaal geen planten meer uit de winkel of van internet te kopen. Ik wil die paar garnalen; die we nu nog over hebben; niet ook nog kwijt.

Wat kan ik het beste doen? Ik lees namelijk ook dat afspoelen van die planten niet afdoende lijkt en garnalen alsnog kunnen sneuvelen.. Ergens op zoek naar nog een aqua-liefhebber voor een stekje?
Of toch de gok wagen? Zijn er aqau-planten-webshops waar jullie goeie ervaring mee hebben? Of hebben jullie ideeën hoe ik de planten alsnog goed in mijn bakje kan zetten; zonder dat de garnalen het begeven?

(Wat details over de bak: 60 cm; gevuld met vuurgarnalen; een schooltje boraras brigittae; een 3-tal otocinclussen en een koppeltje dwerggoerami's)

waaruit bleek dat aquariumplanten uit de winkel meestal worden behandeld met een anti-slakkenmiddel
Meestal is wat ruim gezegd, maar het kan.
Bij garnalen is het beter om de planten te spoelen voor een dag of 4 en regelmatig het water te verversen in een emmer o.i.d.

Welke plant(en) is/ waren het?

Meestal is wat ruim gezegd, maar het kan.
Bij garnalen is het beter om de planten te spoelen voor een dag of 4 en regelmatig het water te verversen in een emmer o.i.d.

Welke plant(en) is/ waren het?
Geen idee meer hoe de plant heet helaas... Het gaat om de middelste plant: *edit: De middelste hoge plant; met rode onderkant.. Die is nu bijna helemaal 'verpulverd'. De rest van de planten groeien momenteel goed.
R0Kn_vJnP5EXCkoXMPIflaq32an4KGTI.jpeg

Laatst bewerkt door een moderator:
Je zou normaliter iedere plant kunnen gebruiken. Cabomba slaat gis op in de stengel dus die zou ik dan niet nemen. Zoals Ton al aangeeft ze eerst uit voorzorg weken in een emmer.

Ik kan het niet precies zeggen, maar het lijkt een jong Echinodorus tennelus soort, waar normaliter geen probleem mee is.
Je kan elke plant nemen welke je wil, zoals John aangeeft dat er bij Cobomba we regelmatig problemen zijn gemerkt, dus deze zou ik dan ook zeker bij garnalen niet aanraden.

Je zou normaliter iedere plant kunnen gebruiken. Cabomba slaat gis op in de stengel dus die zou ik dan niet nemen. Zoals Ton al aangeeft ze eerst uit voorzorg weken in een emmer.

Het gif opslaan verhaal is een verzinsel. Je kan het met alle planten hebben.
Maar cabomba is veel gebruikt in garnalenbakken dus gebeurt het ook meer.
Was beter gezegd, gezien het niet meer mag verkocht worden....

Komt idd door het gif dat gebruikt wordt in kwekerijen en de LFS. De planten zijn doordrenkt met dat gif en je houd de planten beter een paar dagen in quarantaine om het gif uit te weken. Tenzij je van de lfs de garantie hebt dat zij geen gif gebruiken. Dan is dat daar al gebeurd. 🙂

Dus van nature zit er in Cabomba geen gif begrijp ik hieruit Jurgen? Dat hoor je ook wel over de wortel van de Anubia s namelijk.

Volgens mij zijn er nog wel bepaalde Cabomba soorten te koop toch?

Geen idee meer hoe de plant heet helaas... Het gaat om de middelste plant: *edit: De middelste hoge plant; met rode onderkant.. Die is nu bijna helemaal 'verpulverd'.

Dat is ook helemaal geen aquariumplant al verkopen ze deze regelmatig wel onder die naam.
Flink balen van je garnalen iig!

Staat als 7de plant in onderstaande link,Hemiographis

http://www.aquaforum.nl/threads/kamerplanten-zijn-geen-aquariumplanten.9816/

Zijn die planten links van de middelste ook nieuw? want dan is de kans groter dat die de boosdoener zijn namelijk.

Laatst bewerkt:
Vrijwel elke kweker die planten voor het Aquarium kweekt gebruikt slakkengif en middel tegen schimmel en bladrot.

Nieuwe planten altijd eerst goed afspoelen, zeker als ze net binnen zijn gekomen van de kweker en staan ze een paar dagen al in de winkel bakken is het gif er wel uit.
met name snel groeiers nemen veel gif op zoals waterpest en Cabomba Hoornblad , Belgische groen, Vaantjesplant staan er bekent om.
Met vissen is het vaak geen probleem maar Garnalen oppassen geblazen als je nieuwe planten of nieuwe bewoner toevoegt aan het Aquarium.
Geld ook voor decoratie matrialen die gekleurd zijn of geverfd zoals achterwanden leuke poppetjes van sponsbob en het beruchte schatkistje en piratenschip etc etc.

maar zonde hoor dat er garnalen dood zijn gegaan.

Dat is ook helemaal geen aquariumplant al verkopen ze deze regelmatig wel onder die naam.
Flink balen van je garnalen iig!

Staat als 7de plant in onderstaande link,Hemiographis

http://www.aquaforum.nl/threads/kamerplanten-zijn-geen-aquariumplanten.9816/

Zijn die planten links van de middelste ook nieuw? want dan is de kans groter dat die de boosdoener zijn namelijk.
Jeetje wat stom zeg.... duidelijk waarom die dood zijn gegaan dan en inderdaad die waren ook nieuw! Lesje wel geleerd; voortaan of stekjes of enorm goed spoelen... heb er vandaag nog 6 geteld ofzo... van de zowat 60 a 70 die er in zaten :'-(

Ja is niet leuk,heb het zelf ook weleens gehad met crs.
Gewoon stekjes via leden hier regelen want dan weet je zeker dat het goed is.

Jammer van zoveel uitval maar al doende leert men hoor😉.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan