Wat is er nieuw

Vuurgarnalen dood

• Onderwerp starter Onderwerp starter ManonAmy
  • Startdatum Startdatum
M

ManonAmy

Guest
Dag allen,

Gister hebben we vijf vuurgarnalen gehaald (geen nood, we wilden de groep uitbreiden met nog 5 bij een winkel waar we nog een cadeaubon van hebben). Helaas hebben we nu twee dode exemplaren gevonden. We hebben wat rondgeneust op het forum naar mogelijke oorzaken, maar komen er nog niet uit wat we op dit moment vast kunnen doen.

Rekord 600, 60x40x30
5 corydoras panda
9 neon tetra (helaas is er met het koelen van het aquarium in de vorige hittegolf een kamikaze-neon uitgesprongen)

Veel verschillende planten, waaronder cabomba die er vanaf het indraaien in staat.
Waterwaarden gaat Robin morgen voor naar de winkel. Vorige meting waren de nitriet en nitraat goedgekeurd en pH 7.
Temp gaat met het warme weer naar de 27, anders rond de 23.
1x/week 25% waterwissel.

Heeft het zin om de cabomba er direct uit te halen?
Is het handiger om te wachten op de waterwaarden? (Robin gaat morgen terug met de twee overleden shrimpies en om het water te laten controleren.)
Zijn er andere acties die we direct kunnen doen?

Groeten een beetje verdrietige Robin en Manon

Laatst bewerkt door een moderator:
hoe lang draait de bak al?

het kan de waterkwaliteit zijn maar mits goed ingedraaid lijkt me dat niet het geval.

je bent bekend met het slakkengif verhaal? onlangs niet nog nieuwe planten toegevoegd in de bak?

hoe doen de 3 overgebleven garnalen het? druk? lusteloos? kan je ze uberhaupt wel vinden?

wat ook met regelmaat gebeurd, is dat in een nieuwe groep garnalen die je toevoegt, er altijd een paar uitvallen zonder enige merkbare reden.

gemiddeld zit dit zo rond de 10% uitval. kan ook meer zijn, kan ook niks zijn.

en nog even iets wat ik persoonlijk vind zonder enige onderbouwing maar puur uit het beetje ervaring wat ik ermee heb. is dat je garnalen het beste kan overwennen aan een nieuwe bak dmv de druppelmethode.

Deze 5 heb je dus net gehaald en je wilde er nog 5 bijhalen begrijp ik.
Zou aan de Cabomba kunnen liggen maar dat hangt ook af van hoe lang de bak draait en hoeveel er al is ververst.

hoe lang draait de bak al?

het kan de waterkwaliteit zijn maar mits goed ingedraaid lijkt me dat niet het geval.

je bent bekend met het slakkengif verhaal? onlangs niet nog nieuwe planten toegevoegd in de bak?

hoe doen de 3 overgebleven garnalen het? druk? lusteloos? kan je ze uberhaupt wel vinden?

wat ook met regelmaat gebeurd, is dat in een nieuwe groep garnalen die je toevoegt, er altijd een paar uitvallen zonder enige merkbare reden.

gemiddeld zit dit zo rond de 10% uitval. kan ook meer zijn, kan ook niks zijn.

en nog even iets wat ik persoonlijk vind zonder enige onderbouwing maar puur uit het beetje ervaring wat ik ermee heb. is dat je garnalen het beste kan overwennen aan een nieuwe bak dmv de druppelmethode.

De bak draait vanaf 18 juli, na een week planten erin en eerste vissen 13 augustus.

Tegelijk met de garnalen is er een garnalenhotel bekleed met javamos erin gegaan (inclusief mee-lift slakken haha, die zijn er nu uit gevist).

Één garnaal laat zich wel zien, andere twee amper te signaleren. Zelf nog niet gezien, Robin heeft ze wel een keer gespot. Wie weet zijn die ook al naar het hiernamaals 🙁

Met de volgende lichting garnaaltjes gaan we maar ons maar eens inlezen op de druppelmethode. Nu ook al heel rustig aan gedaan, steeds kleine beetjes water in het zakje gedaan met een tijd ertussen.

Groetjes

Wat zijn de waterwaarden van je?? Normaliter moet het na weken best kunnen om de garnalen te plaatsen en ze zijn vrij sterk ook. Heb je in de opstartperiode veel water ververst tot nu toe??
Zou kunnen dat als je niet veel hebt ververst dat er toch nog gif aanwezig is van de Cabomba. Tip: als je garnalen hebt of neemt altijd je planten in een emmer eerst 5 dagen weken en dagelijks het water verversen in de emmer. Zo spoel je het gif eraf namelijk.

Wat zijn de waterwaarden van je?? Normaliter moet het na weken best kunnen om de garnalen te plaatsen en ze zijn vrij sterk ook. Heb je in de opstartperiode veel water ververst tot nu toe??
Zou kunnen dat als je niet veel hebt ververst dat er toch nog gif aanwezig is van de Cabomba. Tip: als je garnalen hebt of neemt altijd je planten in een emmer eerst 5 dagen weken en dagelijks het water verversen in de emmer. Zo spoel je het gif eraf namelijk.

Waterplaatsen gaat Robin vandaag achteraan, we hebben zelf geen teststrips. Hij zal deze later vandaag posten.

Als ik het terug tel dan hebben we 7 keer het water ververst (25%). Exclusief de kleinere verversingen (+/- 10%) met de warmte en bij het toevoegen van planten/vissen.

De tip van het planten spoelen nemen we mee! Heb dit eerder nooit gedaan en nooit problemen mee gehad, maar wie weet toen steeds de dans ontsprongen (en de spullen bij een andere zaak gehaald).

-Manon

Strips zijn ook vrij onbetrouwbaar en je kan dat beter meten met druppels. Nu gaf ik al aan dat Vuurtjes vrij sterk zijn en op het meeste leidingwater doen ze het prima. Met 7 verversingen van 25% zou het gif al wel eruit moeten zijn lijkt mij zo. Heb je ook een foto van je bak? Het kan ook zijn dat die 2 pech zijn geweest en dat je ze minder ziet omdat ze angstig zijn voor de vissen. Veel schuilplekken is dan wel aan te raden.

Strips zijn ook vrij onbetrouwbaar en je kan dat beter meten met druppels. Nu gaf ik al aan dat Vuurtjes vrij sterk zijn en op het meeste leidingwater doen ze het prima. Met 7 verversingen van 25% zou het gif al wel eruit moeten zijn lijkt mij zo. Heb je ook een foto van je bak? Het kan ook zijn dat die 2 pech zijn geweest en dat je ze minder ziet omdat ze angstig zijn voor de vissen. Veel schuilplekken is dan wel aan te raden.

image.jpeg

We wilden er nog een laagblijvende plant bij doen wat op zon mat zit, links boven de steen. Dit lijkt me dan wel verstandig, ook voor de baby-shrimp als die komen.

-Manon

Het zijn meesters in verstoppen en wellicht zitten ze tussen de stenen in je bakje. Ik zou zeker zoals Ton al aangeeft wat mos erin doen want dat is ook goed voor de jongen zodat deze zich kunnen verschuilen.

Javamos is heel makkelijk op hout of steen te binden. Dat groeit ook redelijk snel.

Ik heb ook vuurgarnalen samen met neons echter ben ik nu een garnalen bakje aan het indraaien.
De Neons zijn er achter dat de eitjes van de Vuurtjes lekker zijn en eten ze gewoon tussen de pootjes van de garnalen uit. Ook baby garnalen zijn niet meer veilig.

Goed op het gedrag van je neons blijven letten als ze gaan jagen bij de verstopplaatsen van de Vuurtjes is het te laat.
Vroeg of laat is het zover.

Je zegt dat momenteel in je aquarium het water een temperatuur heeft van 27 graden.
Waar garnalen absoluut niet tegen kunnen is een te snelle overgang naar warmer water.

Als je ze in een zakje hebt en je laat het zakje in je aquarium om op temperatuur te komen, krijgen ze een veel te snelle klap.
Als ze in de winkel bijvoorbeeld wel op 22 of 23 graden zaten.

Door die klap alleen al vermindert de weerstand.
Komt nog bij dat ze in een aquarium komen met vijanden, wat weer stress geeft.

volgende keer zorgen voor heel mos in je bakje.
En de garnalen langzamer overwennen dmv een druppeltest.
En ze pas los laten in de avond wanneer de lichten uit zijn.

Hopelijk gaat het dan beter 😉

Zoals je ook bij Danny kunt lezen gaat het vaak niet echt goed samen. Maar goed, nu heb je ze al samen dus dan is het niet anders en kun je alleen maar de omstandigheden zo optimaal mogelijk maken.

Druppel methode, KLIK

Dank Ton, ook voor de link 😉

Druppeltest??? Hoe kom ik erbij :juggle:
Moet idd druppelmethode zijn 😀

en nog een geld besparende tip: kijk even op marktplaats of er in de buurt niet iemand zit die ze heeft.

met een beetje geluk heb je er 30 voor 10euro.

in de LFS vragen ze voor garnalen echt gigantisch veel.

Let er bij particulieren wel op dat de kleurdekking goed is. Een kennis naast ons kocht 100 vuurtjes voor 25 euro maar dat waren allemaal " bleekscheten" .

Inmiddels zijn de vuurtjes uitgebreid naar 10 en hebben we een bos aan christmas mos geplant. Foto's komen straks in ons fotoboek. Zo gaat het licht uit zodat de rode verkenners weer op pad kunnen. Tot nu toe al meer beweging gespot! 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan