Wat is er nieuw

Vuurgarnalen en diamantzalmpjes...

• Onderwerp starter Onderwerp starter thatlady
  • Startdatum Startdatum
T

thatlady

Guest
Ik heb een bak van 180 liter met daarin een schooltje neon tetra's, corydoras panda, een groepje van 5 diamantzalmpjes en sinds vandaag een stuk of 25 vuurgarnaaltjes. Echter, en ja, ik had het beter van tevoren kunnen googlen, vielen de diamantzalmpjes de vuurgarnaaltjes meteen aan en laten ze ze nu nog steeds niet echt met rust. Wat is wijsheid in dit geval? Zullen de vuurgarnalen zich redden? Is er misschien een ander soort garnalen die een betere combinatie zijn met de diamantzalmen? Ik hoor het graag!

Is niet met zekerheid te zeggen dat je garnalen het gaan redden of niet.
Zal na verloop van tijd uitwijzen.
Je zou anders voor een grotere soort garnalen kunnen kiezen zoals de Japonica bv.

Dankje, de Japonica ziet er leuk uit, ook qua formaat. Zal me eens laten voorlichten in de winkel.

Ik zie het vooral als excuus om weer langs de winkel te kunnen, beestjes kijken 😉 Maar nu je het aanbiedt: wat zou je voorstellen/aanraden met betrekking tot de Japonica?

Haha ok 😉
Japonicas zijn net als andere garnalen groepsdieren,iets van 10 stuks zou mooi zijn.
Is wel zo dat ze zich in een gewoon aquarium niet kunnen voortplanten want dat moet in brakwater gebeuren maar ze worden normaal gesproken veel ouder dan bv dwerggarnalen dus dat is wel weer een voordeel.
Zijn ook best goede algeneters en kan ook handig zijn.

Je kan ook eerst nog afwachten met de vuurgarnalen want wie weet houden ze zich staande en heb je over een tijd een mooie kolonie van ze.
De combinatie van vuurgarnalen en japonica kan trouwens ook.

Lees net in een ander topic van je dat je de bak sinds 3 Maart hebt staan.
Beste is wel om een nieuwe bak eerst 3 weken te laten indraaien zonder bewoners ivm bacteri�n waardoor het allemaal in balans komt.
Na ongeveer 2 weken draaien komt er meestal een nitrietpiek en is giftig voor bewoners,zeker garnalen kunnen daar heel slecht tegen waardoor de kans op sterfte heel groot is.

Waardeer je antwoord heel erg! De bak heeft 3 weken gedraaid zonder bewoners, daarna ben ik rustig begonnen met een paar panda's. Die bak vond ik aardig klein worden zelfs al voor 5 panda's (60 cm), toen overgegaan op een bak van een meter die nu zijn tweede weekend in gaat met het schooltje tetra's en de diamantzalmpjes dus 🙂 Heb de nitriet in de gaten gehouden en zonet weer even een testje gedaan (sera kit), netjes 0.0 mg/l!

Tjonge ik was weer lekker wakker,is inmiddels al April :stom:
Sorry voor mijn vergissing!

Als je veel schuilplekken heb zoals mos en torentjes redden ze het wel maar echt ideaal lijkt het me niet.

Een deel van de jongen zal denk ik ten prooi vallen, maar er zullen met voldoende schuilplekken ook wel een aantal het overleven denk ik hoor. Er zijn genoeg leden die garnalen houden in een gewoon aquarium.

Vooralsnog hebben twee vuurgarnalen het gered en kan ik 1 japonicagarnaal terugvinden, maar ze zijn wel meesterverstoppers zeg. Ze kunnen zich aardig verstoppen in het kienhout gelukkig!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan