Vuurgarnalen gaan dood


E

El__n

Guest
78A7C02A-4D51-4B03-BF23-4579434DB91B.jpeg
Ik heb nu een 3-tal maanden mijn aquarium en alles gaat goed. Behalve dat de vuurgarnaaltjes toch wel sneuvelen. Dan vind ik ze zo in mijn aquarium...

Ik weet niet goed wat er verkeerd gaat. Ik heb niet zoveel testertje, maar de nitrietwaarde is 0 en de pH is ongeveer 7-7,5. De temperatuur is 24 graden.

Verder geef ik niet speciaal garnalenvoer, maar wel spirulina tabs plantaardig voeder van sera. Ik heb ondertussen garnalenvoer besteld.

Ook heb 3 weken geleden zwangere garnalen gezien, waar nu ook weer niets van te merken is...

Alvast bedankt!
 
Dat is balen!
Kan je wat meer info geven over de bak,hoeveel liter je ververst en zo.
Welk filter,iets van andere dieren/vissen in de bak of net nieuwe garnalen en planten erbij?
 
43468778-85A9-40DF-993B-46975C10051F.jpeg
1EC6B0E5-ED0D-4555-873A-1AE44815CF37.jpeg
Ik heb nog 9 kardinaaltetra’s en 2 algenetertje waarvan ik de naam niet precies weet. Ik heb ook 3 plantensoorten (waarvan ik de naam ook niet precies weet). Ik heb eerst de planten erin gedaan, dan de bak laten indraaien en daarna de vissen en garnalen erin gezet. Dus geen nieuwe planten of vissen sinds afgelopen weken ofzo. Hopelijk wordt u uit de foto’s al wat wijzer van mijn onbekende planten.
Mijn aquarium is 30x30x60 en ik vervang elke week ongeveer 20 l water.
Ik heb een BioBox2 filter van Aquatlantis zonder actieve kool.
70302A5A-D6EC-476C-9E65-3FEC22C66D17.jpeg
 
Als je zwangere garnalen had en nu niet meer ben ik bang dat je tetra's de eitjes onder de garnalen hebben weggegeten (staan ze om bekend) end aar overlijden je garnalen van.
 
Kan ook zijn dat er wel kleintjes zijn geweest maar dat deze zijn opgegeten.
 
De vissen zullen sowieso de hele kleine garnalen eten en blijft ook altijd een risico met de grotere garnalen.
Zou er zelf voor kiezen om de kardinalen weg te doen want ze zitten als ze op hun grootst zijn best krap in 60 cm.
Kan ook na de dood en eventueel door andere garnalen zijn gebeurd maar zie op de eerste foto wel dat de dode garnaal is aangevreten want het oog mist en een stuk van de staart als ik het goed zie.
 
Dankjewel voor de reacties! In de filter heb ik al elke keer bij het verversen gekeken en niets te zien. Ik denk inderdaad ook dat de vrouwjes dood gaan, aangezien er momenteel meer mannetjes in het aquarium zitten voor mij idee.
Zijn er eventueel andere visjes die ik kan houden bij de garnalen? Want anders anders lijkt mij de bak zo leeg.
Ik zal ook eens rondkijken voor zuurstofplanten. Ik heb nu ook meer mos gekocht om meer schuilplaatsen te bieden.
 
Ik zal ook eens rondkijken voor zuurstofplanten. Ik heb nu ook meer mos gekocht om meer schuilplaatsen te bieden.
Wel de planten een aantal dagen apart zetten in water en dit elke dag verversen. Dit ivm eventueel slakkengif. Wel op een lichte plek zetten.
 
Wel de planten een aantal dagen apart zetten in water en dit elke dag verversen. Dit ivm eventueel slakkengif. Wel op een lichte plek zetten.
Bedankt voor de tip! Zal ik zeker doen.
 
Alle vissen eten eigenlijk kleine garnaaltjes op en wat in de bek past wordt als prooi gezien.
 
De vissen zullen sowieso de hele kleine garnalen eten en blijft ook altijd een risico met de grotere garnalen.
Zou er zelf voor kiezen om de kardinalen weg te doen want ze zitten als ze op hun grootst zijn best krap in 60 cm.
Kan ook na de dood en eventueel door andere garnalen zijn gebeurd maar zie op de eerste foto wel dat de dode garnaal is aangevreten want het oog mist en een stuk van de staart als ik het goed zie.
Ik heb iemand gevonden met een groter aquarium die mijn kardinaaltjes wilt overnemen. Kunnen de algeneters wel gewoon blijven?
 
Ik heb iemand gevonden met een groter aquarium die mijn kardinaaltjes wilt overnemen. Kunnen de algeneters wel gewoon blijven?
Aan de foto te zien zijn de algeneters ancistrussen. Die worden te groot voor een bak van 60 cm, zeker met z'n tweeën is dat af te raden. Het zijn flinke vervuilers ook nog eens.
 
Aan de foto te zien zijn de algeneters ancistrussen. Die worden te groot voor een bak van 60 cm, zeker met z'n tweeën is dat af te raden. Het zijn flinke vervuilers ook nog eens.
Alleen maar miskopen gedaan dan, terwijl ik duidelijk zei dat ik zeker garnaaltjes wou. Jammer dat het volgens de verkoper allemaal gaat... Het was volgens hem zelfs noodzakelijk om er 2 algeneters in te zetten.
Bedankt voor de reactie! Ik zal ook hier een oplossing voor zoeken.
 
Ja winkels geven wel vaker fout advies helaas.
 
Alleen maar miskopen gedaan dan, terwijl ik duidelijk zei dat ik zeker garnaaltjes wou. Jammer dat het volgens de verkoper allemaal gaat... Het was volgens hem zelfs noodzakelijk om er 2 algeneters in te zetten.
Bedankt voor de reactie! Ik zal ook hier een oplossing voor zoeken.
Algeneters eten nauwelijks algen, sommigen helemaal niet meer als ze volwassen zijn. Het zijn vooral mooie poepmachines die zich in een grotere bak doorgaans maar heel weinig laten zien.

Jammer dat je zo (bewus of onbewust) verkeerd advies hebt gekregen.
 
Het was volgens hem zelfs noodzakelijk om er 2 algeneters in te zetten.


Wees blij dat hij geen Orca s verkocht want anders had hij die ook nog geadviseerd:D;). Tja, het is jammer dat soms de voorlichting sterk te wensen overlaat.
 
Hoe meer zuurstofplanten, des te meer de jongen schuilen.
En wat limnobium drijvers , helpt ook.
 
Hoe meer zuurstofplanten, des te meer de jongen schuilen.
En wat limnobium drijvers , helpt ook.
Ik denk dat ik ga voor een Cabomba. B
Hoe meer zuurstofplanten, des te meer de jongen schuilen.
En wat limnobium drijvers , helpt ook.
Ik zal ervoor rondkijken. Ik zat te denken aan Cabomba. Drijfplantjes vind ik ook leuk!
 
Goed nieuws: de eerste kleintje garnaaltjes zijn er!
Er zit er een op het blaadje dat iets donkerder centraal ligt.
109D8F0E-807E-4259-A61A-F51C7710B258.jpeg
 
Ik denk dat ik ga voor een Cabomba. B

Ik zal ervoor rondkijken. Ik zat te denken aan Cabomba. Drijfplantjes vind ik ook leuk!
Cabomba is sterk af te raden met garnalen omdat ze allerlei giftige stoffen die d eplantenkwekers gebruiken, opslaan in hun bladeren en garnalen eten van de cabomba en gaan dan dood aan het gif
 
Klopt helemaal wat Antje zegt of je moet een stek hebben van iemand die al heel lang in een bak staat bv.
 
Alle planten produceren zuurstof hé :D

Een leuke drijfplant is wel aan te raden. Dan zul je zien dat de garnalen daar ook in de wortels gaan hangen, vaak zelfs ondersteboven.
 
Cabomba is sterk af te raden met garnalen omdat ze allerlei giftige stoffen die d eplantenkwekers gebruiken, opslaan in hun bladeren en garnalen eten van de cabomba en gaan dan dood aan het gif
Oké bedankt! Dat zal ik dan inderdaad niet kopen.
 
Hoe oud zijn de garnalen die dood gaan?
Gebruik je plantenvoeding?
Het zijn wel de grotere garnalen, ik weet niet precies hoe oud ze zijn, ik schat maximaal 4 maanden aangezien ik in september ze gehaald heb.

Ik gebruik een soort aaneengekoekte korreltjes die je in de bodem moet doen als plantenvoeding.
 
Het zijn wel de grotere garnalen, ik weet niet precies hoe oud ze zijn, ik schat maximaal 4 maanden aangezien ik in september ze gehaald heb.

Ik gebruik een soort aaneengekoekte korreltjes die je in de bodem moet doen als plantenvoeding.

Garnalen van 4 maanden zijn niet zo groot
 
Tegen dat garnalen groot genoeg zijn voor verkoop zijn ze gemiddeld minimaal 9 maanden
 
Tegen dat garnalen groot genoeg zijn voor verkoop zijn ze gemiddeld minimaal 9 maanden
Oké dat wist ik niet. Ik heb ze dus ongeveer 4 maanden. Maar er zaten wat grotere en kleinere tussen de garnaaltjes die ik gekocht had, dat bedoelde ik met de grotere.
 
Hier ben ik het niet mee eens.
Gemiddelde levensduur van een vuurgarnaal is 2,5 jaar.
Een garnaal van 3 maanden oud kan heel goed verkocht worden.
Na 3 a 4 maanden kunnen ze al voor nageslacht zorgen.

Tegen dat garnalen groot genoeg zijn voor verkoop zijn ze gemiddeld minimaal 9 maanden
 

Terug
Bovenaan