Wat is er nieuw

Vuurgarnalen gaan dood

• Onderwerp starter Onderwerp starter natasz
  • Startdatum Startdatum
N

natasz

Guest
Hallo,
Ik heb een aquarium van 60x30x30.
Er zit in : zwart grint, veel mos, stuk hout, garnalen stam, klein filter en bruis steentje. temperatuur : 20 graden.
In dit aquarium zitten alleen vuurgarnalen voor de kweek.

Ik ontdekte super veel wormen/bloedzuigertjes in mijn aquarium. Ik besloot mijn hele aquarium leeg te halen en het mos weg te gooien. Grint uit gekookt en ook het hout.

Ik heb het aquarium na een dag half gevuld met aquarium water uit mijn andere sieraquarium, en de andere helft met kraan water.

Er gingen een paar garnalen dood, ik dacht dat dit door stress kwam. Nu blijven de garnalen dood gaan ong. 10 - 15 per dag.

Ik heb een aantal garnalen in mijn aquarium gedaan bij mijn corydora's en daar blijven ze gewoon leven dus ze zijn niet ziek lijkt mij ?

Wie kan mij hier mee helpen ? wat kan ik doen ?

Had je voor de onnodig grote schoonmaak geen sterfte van de garnalen en is er nog wat met het filter gebeurd tijdens de schoonmaak?

Nee daarvoor gingen er geen garnalen dood. Ik heb een nieuw filter watje er in gedaan. Maar wel gewoon met water uit een goed draaiend aquarium.
En hoe bedoelt u ; onnodige grote schoonmaak?

Voor wormen hoef je niet heel je bak leeg te halen,zijn een aantal andere oplossingen voor zonder dat je heel de boel uit balans haalt want denk dat dit nu het geval is of heb je toevallig ook nieuwe plantjes van de winkel in je bak gezet?

Misschien is het evenwicht uit je bak? want je hebt je bodem uitgekookt he en daar zitten veel bacterien in misschien daardoor?

Oke en wat kan ik nu doen ? Moet ik het gewoon zo laten en afwachten tot dat de evenwicht terug in mijn bak is ?

Nee ik heb geen nieuwe plantjes er in gezet.
En echt heel het grint zag zowat wit van die wormen, ben er mee naar een aquarium speciaalzaak geweest en het kon opzich geen kwaad maar het is geen gezicht als dat in een kweekbak zit. En hij vertelde dat dit de enige optie zou zijn om alles uit te koken en schoon te maken.

ververs al een 50 procent water

en knijp een beetje filtermateriaal uit je ander aquarium uit in dat van de garnalen

in water zitten maar een fractie van de bacterieen die je nodig hebt
het merendeel zit in je bodem en het filter
en die vallen nu dus weg

Waarom is nu het 3 weken indaaien?Natazz.
Dan zitten er ook OPSTARTwormpjes in,die hun leven lang in de bodem blijven.
Verandert er iets,komen ze omhoog.
Is de bak weer in balans,verdwijnen ze weer.

De oorzaak van garnalen,zijn niet die wormpjes,wel iets in je water.

Ik heb een aantal garnalen in mijn aquarium gedaan bij mijn corydora's en daar blijven ze gewoon leven dus!!!!!!!
DOEN.

natasz zei:
Oke en wat kan ik nu doen ? Moet ik het gewoon zo laten en afwachten tot dat de evenwicht terug in mijn bak is ?

Nee ik heb geen nieuwe plantjes er in gezet.
En echt heel het grint zag zowat wit van die wormen, ben er mee naar een aquarium speciaalzaak geweest en het kon opzich geen kwaad maar het is geen gezicht als dat in een kweekbak zit. En hij vertelde dat dit de enige optie zou zijn om alles uit te koken en schoon te maken.

Slecht advies van die "speciaalzaak" hoor maar heb je nu niks meer aan.
Verversen is altijd goed dus dat zou je nu kunnen doen,kan je het water zelf testen?

Hallo,
Ik heb het zo gelaten en mijn water ververst de NO2 was vreselijk hoog!
Ben bezig geweest met verversen en nu is dat weer op 0.

Er sneuvelt nog ong. 1 garnaal per dag. Het word steeds minder.

Ik test zelf nooit de ph en kh. Alleen de NO2 en NO3.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan