vuurgarnalen geslachtsrijp?


lbakker

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2014
Berichten
1,896
Leeftijd
49
Locatie
Noord Holland
Hoi allemaal,

Ik lees overal dat vuurgarnalen na ongeveer 3 maanden geslachtsrijp zijn alleen merk ik op dit moment dat het toch ook wel iets sneller kan.

Ongeveer 5/6 weken geleden heb ik voor eerste keer vuurgaraal jongen zien rond scharrelen in mij bak, ze waren toen zeker niet groter dan 1mm. Daarvoor had ik slechts 9 garnalen waarvan 3 vrouwtjes, deze zijn inmiddels allemaal volwassen en z�n 3 cm groot (dus duidelijk te onderscheiden van de jonge exemplaren).

Nu zie ik gister avond opeens dat er 3 van de jongen vrouwtjes eitjes hebben en toen begon ik toch even te denken, ze zouden toch eerst 3 maanden oud moeten zijn en niet max. 6 weken??

Weet iemand of het toch mogelijk is dat vuurgarnalen al zo snel geslachtsrijp zijn?

Hieronder staan enkele foto�s waarop duidelijk de eitjes te zien zijn (via mobiel dus misschien niet heel duidelijk) en waarop ook duidelijk te zien is dat ze nog niet volwassen zijn.

Foto's

(eerste keer dat ik foto's probeer toe te voegen ben er nog even mee bezig...)

groeten,
Lauwrensz
 
Als jij 200% zeker weet dat de garnaal met eitjes 5/6 weken geleden nog een piepklein garnaaltje was dan zal het verhaal van de 3 maanden dus niet altijd kloppen.
Denk zelf alleen dat je je zal vergissen en er misschien toch nog andere vrouwtjes tussen het groepje zaten waar je mee bent begonnen waarvan je dacht dat het mannetjes waren oid.
 
Omdat ik er 6 weken terug nog maar 9 had weet ik het toch wel 99% zeker (100% is natuurlijk vrijwel onmogelijk).
Maar het zijn er ook 3 van dezelfde afmeting en ze zijn ook maar ongeveer de helft van de grootte van de volwassen vrouwtjes en nog niet zo mooi op kleur als de volwassen exemplaren.
 
Je haalt volwassen/geslachtsrijp en maximale formaat ook door elkaar.
Dat ze met 3 maanden volwassen zijn en dus geslachtsrijp betekend niet dat ze hun maximale formaat moeten hebben natuurlijk.

Ik geloof best dat het in de praktijk altijd wel iets kan afwijken wat betreft de precieze leeftijd dat ze geslachtsrijp kunnen worden maar de helft kan ik niet geloven.
 
Ik snap natuurlijk best dat volwassen niet meteen betekend dat de maximale afmeting behaald is.

verder ben ik dus blijkbaar niet de enige die het vreemd vindt.

bedankt voor het meedenken.
 
Ok sorry dan begreep ik je verkeerd ;)
Is bv ook zo dat ze aangeven dat het rond de 4 weken zal duren voor de eitjes uitkomen maar afhankelijk van de temperatuur (warmer) kan dat ook een week eerder zijn.
Dus de temperatuur zal oa vast ook te maken hebben met de periode dat garnalen geslachtsrijp zijn,en wie weet heb jij extra super snel kwekende vuurtjes! ;)
 
mm als dat zo is moet ik maar snel op zoek naar mensen met interesse in vuurgarnalen.... ;-)
 
Of, zijn het onbevruchte eitjes misschien?
Alsin, wel eitjes, maar niet vruchtbaar
 
Als de eitjes onbevruchte zijn dan blijven ze toch niet langer dan enkele dagen zitten?
Ik ga het de komende dagen goed in de gaten houden.
 
(foute post maar het lukt niet om deze te verwijderen)
 

Terug
Bovenaan