Vuurgarnalen houden lukt nooit..


Thomas V

Well-known member
Lid geworden
8 maart 2009
Berichten
283
Locatie
België
Hallo,

Ik heb al vele jaren een 40L aquarium waarin ik Endlers hou.
Reeds vele malen heb ik geprobeerd om vuurgarnalen te houden, maar om de een of andere reden mislukt dit keer op keer...
Vaak gaat het een week of twee goed, en dan leggen ze het loodje. Soms de dag na een waterwissel, soms ook niet..

Zo ook deze keer. Ik liet het voorbije weekend mijn waterwaardes controleren en die waren allemaal in orde, dus ik besloot om een 5 tal vuurgarnalen te kopen, om het toch nog maar eens te proberen. Vandaag merkte ik echter dat er eentje niet zo actief was, en inderdaad, een paar uur later vind ik hem terug met de pootjes omhoog... de anderen zie ik wel nog in het aquarium, maar daar zitten ze gewoon, niet echt te eten ofzo..

Ik begin er een beetje moedeloos door te worden..
Weten jullie misschien waar er ergens een probleem kan zitten?
Ik ververs het water voor 1/3 elke 2 weken, en bij de verversing gebruik ik 2/3 kraanwater dat een nacht heeft uitgestaan om de chloor te verwijderen, en 1/3 osmosewater.. Daarnaast voeg ik nog Easy Life Filter medium, sera bio nitrivec, en een beetje algexit toe. aan de filter is ook een kleine hoeveelheid SilicatEx en ClearmecPlus toegevoegd.

Dit waren mijn waterwaardes van het aquarium het voorbije weekend:
NO3: 20
NO2: 0
GH: 11
KH: 6
pH: 7,4

Dit zijn de waterwaardes van het kraanwater, voor ik er osmosewater bij doe:
NO2: 0
GH: 15
KH: 11
ph:7

Alvast bedankt voor jullie hulp en adviezen! :)

Thomas
 
Misschien stoppen met al die overbodige zaken als Algexit en het Filter medium. ClearmecPlus? Fosfaat en Nitraat is nuttig. Je hebt een Nitraat van 20 dan mag je fosfaat niveau best 2 zijn. SilicatEx?? Heb je last van kiezelwieren? Dit spul doet ook weer iets tegen je fosfaat niveau. Ik zou dit allemaal eens laten. Kijk eerst eens aan hoe je aquarium zich ontwikkeld voor dat je met allerlei middeltjes, die alleen de producent en winkeliers helpen, aan de gang gaat.
 
Nu is vissen samen met garnaaltjes al wat risicovol maar zou moeten kunnen mits de garnalen zich goed kunnen verstoppen voor de vissen.
Garnaaltjes zijn niet zo gek op toevoegingen als plantvoeding en andere middeltjes.
Dat je je water moet laten beluchten is voor iemand uit Belgie niet zo vreemd maar ik zou het proberen met makkelijke planten en mossen, en deels osmose water waar je de GH en KH goed in de gaten houdt.
 
Zou iig stoppen met al die middeltjes toe te voegen idd en misschien proberen om elke week een waterwissel te doen ipv om de 2 weken.
 
Ik heb een onverwarmde bakje met een sponsfiltertje, een goudvis 5 neontetras en 2 algen eters. Hier sinds een week of 6 ook vuurgarnalen toegevoegd. Doen het allemaal prima en niets mis mee.

Ik ververs iedere zondag 33 tot 50% water met leidingwater direct uit de kraan. Op hand gevoel een beetje dezelfde temperatuur 'instellen' en gaan. Nog nooit iets van toevoegingen in het water gedaan.

Water is kraakhelder, kan zelfs een verversing overslaan maar vind het gewoon leuk. Alle beesten doen het ook super en planten groeien ook

Zoals mijn voorganger zei, wellicht eens minderen met alles?
 
Dank jullie wel voor de snelle reacties! Ik zal er zeker werk van maken.
Ik heb die producten altijd al gebruikt, sinds ik ermee begonnen ben. Ook aangezien mijn grootvader het gebruikte.. Heb mij er dan ook nooit vragen bij gesteld. :)
Er werd mij aangeraden om het filtermedium van Easy life te gebruiken om de 'schadelijke' stoffen nog uit het water te halen. Zeker omdat er nog wat chloor in het water blijft zitten.
Ik veronderstel dat jullie dezelfde mening hebben over sera bio nitrivec? Ook daar best mee stoppen?
De ClearmecPlus heb ik er pas aan toegevoegd (op aanraden van de winkel...) omdat ik toen een volledige heropstart deed van het aquarium.. Deze is sinds de heropstart wel niet meer vervangen.

Dus jullie voegen echt helemaal niets toe aan jullie aquariumwater?

IMG_8013.JPG

IMG_8148.JPG


Vriendelijke groeten,
Thomas
 
Hoe lang staan de planten erin? En staat de javavaren met de rhizoom in de bodem? Deze kun je beter op een stuk hout of steen binden.
 
een Javavaren mag niet met de wortels in de bodem staan maar kun je beter ergens opbinden hoor.
 
Er werd mij aangeraden om het filtermedium van Easy life te gebruiken om de 'schadelijke' stoffen nog uit het water te halen. Zeker omdat er nog wat chloor in het water blijft zitten.
Ik verond
Dat zou voor Belgie misschien geen verkeerd idee zijn, maar daar kan ik niet veel over vertellen, mogelijk weet een andere Belg dit beter of heeft daar ervaring mee, maar dan zou ik het ververswater daarmee behandelen en niet zo in de bak doen.
 
Zelf heb ik 3 maanden lang om de week filtermedium gebruikt in een 125l bak met crystal reds. Er viel niks te merken aan de garnalen. Sinds 1,5 maand gestopt met dit spul en merk geen enkel verschil.
De andere chemische middelen inderdaad laten staan.

Nog 2 vraagjes;

-wanneer was de heropstart?
-wat is je watertemp?
 
Het kan heel goed zijn dat de waterkwaliteit de schuld is, ik handel soms met Belgen en stuk voor stuk hoor ik ze klagen over de waterkwaliteit en dat ze alleen hun dieren (L-nummers en garnalen) in leven kunnen houden door osmosewater te gebruiken.
 

Terug
Bovenaan