Wat is er nieuw

Vuurgarnalen mini indoor vijver

grimoire

Well-known member
Lid geworden
3 augustus 2014
Voorloop van het verhaal en met een foto van het mini vijvertje (45cm diameter en +-25 liter) staat hier: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1548447

Geen pomp of filter etc. Wel allerlei (zuurstof) plantjes en nog een mosbal

Inmiddels zitten er anderhalve week vuurtjes in, ongeveer 20. Gister de eerste baby vuurtjes gespot!

Na 2 dagen was het water meer troebel en steeds meer garnalen vlak onder de oppervlakte en naar wat ik al eerder gelezen had is dat foute boel. Ik vermoedde of een nitrietpiek, of zuurstofgebrek (of beide). Extra zuurstofplantje toegevoegd (zonder gif:advies aquariumwinkel)

Dus onmiddelijk flink veel water verversen en vervolgens 3 maal daags een kleinere wissel van ik denk 15%. Ook meteen een bruissteentje er in gedaan wat ik toevallig nog had liggen. Garnalen gingen zich na verversing weer normaal gedragen. Wel de afgelopen week 2 dode garnalen gehad naar wat ik lees normaal kan zijn als nawee van slecht water. Vervellen lukt ze in ieder geval wel.

De rest lijkt het goed te doen. Ik zie ook meer zwangere garnalen en eentje is al bevallen dus.

Ik wil dit dagelijks water verversen en bruissteentje wel afbouwen, maar waar moet ik heen? Om de dag 15%, of beter eens per week 25% of...?

Hopelijk hebben jullie tips

Bruissteentje erin laten.

Wordt anders dood water, heb de Foto gezien.
Dat is een plantenbak.
En 20 graden is wel koud ,hoor.

Koud voor wat? Vuurgarnalen? Die doen het prima op kamertemperatuur. Dan worden ze ook veel ouder.

Ja dat lees ik ook overal Jones

Plantenbak... Tsja wat wil je daar nu mee zeggen bertus.
als het van glas was geweest , rechthoekig, en met net zoveel liters was het een aquarium geweest. Dus? En dan heb je ook nog varianten met moerasplanten er in (riparium?)

Ik lees her en der dat je wel degelijk no-tech bakken kan hebben en ik hoopte op tips hoe ik dat voor elkaar kan krijgen (als het niet haalbaar is laat ik het bruissteentje er wel in hoor)

Kon mn bericht niet meer wijzigen, dus een nieuwe post voor een extra vraag. Zouden torenslakjes geschikt zijn om de bodem door te woelen? Vrij grof spul van 2-5mm bestaat de bodem uit.

Torenslakjes werken hier prima voor, ik heb mijn grind er net uitgehaald, ongeveer zelfde grootte, zat echt helemaal vol.
Zou je iets interessanters willen kan je voor helena-slakjes gaan, maar hier heb ik geen ervaring mee.

Er zitten ook een paar wormen in de bodem die daar opruimwerkzaamheden verrichten. Goed om te weten dat torenslakjes evt een optie zijn,

Garnalen lijken het goed te doen en scharrelen door de hele bak heen. Water verversen flink afgebouwd, nu om de paar dagen een deel wat prima gaat. Bruissteentje zit er gewoon nog in. De allergrootste roodste en volgens mij oudste is van de week wel overleden. Binnen een dag opgevroten door de rest.

Verder vonden ze een half cherry tomaatje het lekkerst, daar zaten ze massaal op met zn allen!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan