Wat is er nieuw

Vuurgarnalen molt?

• Onderwerp starter Onderwerp starter 92Jeroen
  • Startdatum Startdatum
9

92Jeroen

Guest
Ik heb sinds 5 dagen voor het eerst vuurgarnalen, in mijn nieuwe aquarium. Het zijn nog kleine, dus ik neem aan jonge garnalen.

Nu zag ik net op de bodem, wat ik denk een vel van een garnaal liggen. Het lijkt namelijk niet op een dode garnaal, en anders lijkt het of hij er al een tijdje moet hebben gelegen.

De vraag is of het idd een vel is, en of het normaal is dat ze dat op zulke jonge leeftijd al doen?

Hieronder een paar foto's van het vel en de bijbehorende garnalen.
20190130_193846.jpg
20190130_193824.jpg
20190128_164642.jpg

Lijkt mij een vervelling toe en tijdens het groeien doen ze dat juist vaak.

Bedankt voor het antwoord. Dan kan ik dit dus vaker verwachten.

Ook ik zie hierin een vervelling.

jonge garnalen groeien hard, en dus moeten ze ook vaak vervellen om een passend exoskelet aan te maken.

vaak gebeurd dit ook wel na een waterwissel.

Dat verklaard het.

Ik heb het water nog niet gewisseld. Dat was ik morgen van plan.

Deze moet je gewoon laten liggen en die eten ze weer op namelijk voor de benodigde stoffen.

Nog een vraag:

Wanneer moet ik mij zorgen maken, als je niks van mijn toegevoegde eten eten? Ik las dat dit normaal kan zijn in een nieuw aquarium, door wennen en omdat er al genoeg eten is.

Maar ik vraag mij toch af tot hoelang dit normaal blijft. Het is nu bijna een week dat ze er gewoon overheen zwemmen en totaal negeren. Ik zie ze wel continu van planten en grind etc. Eten.

Zolang ze actief zijn en overal aan het "grazen" zijn is er niks aan de hand. Zorg er wel voor dat als ze het voer niet opeten je dit er weer even uithaalt. Je kunt heel goed wat blad in je bak doen bv catappablad. Ze eten hiervan en het vervuild het water niet zodat je het er gewoon in kunt laten liggen tot het helemaal op is.

Ik maak mij dan geen zorgen, ze zijn actief en grazen continu.

Het eten haal ik er na een aantal uren weer uit. Voor de bladeren ga ik kijken, bedankt voor de tip.

Hoevaak voer je ze?

Ik heb het vanaf de eerste dag geprobeerd. En daarna na drie een keer, en nu weer na drie dagen.

Ik gooi er 1 pallet in en wacht dan een paar uur, dan haal ik het er weer uit.

Ik voer om de dag een beetje hier. Het is uitvogelen hoeveel ze eten. Welke pellets gebruik je?

Ik weet ook niet precies hoeveel ze nodig hebben. Zie foto van het voer.

15489577309556670772652016310056.jpg

Dat zijn vrij kleine stukjes volgens mij en daar mag je per 5 garnalen denk ik wel 1 van indoen. Staat vaak ook wel op het potje want ik weet niet of deze toevallig groter zijn dan die ik heb gehad.

Zijn erg klein idd, nog geen halve cm. Ik zie nergens staan per hoeveel garnalen.

Vandaag zag ik een kleine planaria zwemmen. Na wat googlen kwam ik er ook achter dat ik Hydra heb, en ook best veel.

Dat verklaard dat de garnalen soms wegspringen. Zou dit stress kunnen veroorzaken, en ze daarom moeilijk eten?

Ik ben van plan flubenol te halen voor dit probleem.

Naar mijn weten zwemt planaria niet,misschien beter even foto's maken en hier plaatsen voor je aan medicijnen begint.

Ik zag er een langs er glas, maar was erg klein. Verder kan ik niets vinden. Het ging mij er nu eerst om de hydra, volgens mij hebben de garnalen daar wel last van. Het zit op elke plant, hout en glas.

Hydra kan gevaarlijk zijn voor piepkleine garnaaltjes dus kan je beter niet in je bakje hebben idd.
Vaak verdwijnt het ook weer vanzelf.

Ik heb nog geen piep kleine garnaaltjes, maar die ik heb Zijn nog niet erg groot.

Ik zie ze wel eens wegschikken. Ik denk dat het door die Hydra komt, aangezien dat overal zit.

Wat zou jij aanbevelen, eerst wachten tot het misschien weggaat?

Dat wegschrikken heb je altijd weleens met ze,zeker in het begin dus hoeft niet zozeer door de plaagdiertjes te komen en zal zeker niet zoveel stress veroorzaken dat ze niet eten.
Tja je zou het alvast kunnen bestellen als je het nog niet hebt bv en dan ff aankijken hoe of wat.

Bedankt voor de reactie.

Dat klinkt goed. Dan kijk ik het eerst even aan. De Hydra op het glas kan ik zelf wel verwijderen.

Hierbij nog een foto, van wat ik denk planaria is. Hij is nog erg klein. Ik zie hem langs het raam bewegen, en gaat daarna de grond in.

20190202_191346.jpg

Als je hydra wil verwijderen dan deelt het zich juist of schiet in elk geval nieuwe de bak in. Als je geen slakken hebt kun je best een halve dosis Flubenol hiertegen gebruiken en na 24-36 uur zijn ze weg.

Dat kan ik wel proberen idd.

Ik heb wel wat kleine slakken die bij de planten zaten. Ik zal die de Komende dagen proberen weg te halen.

Ja want ik zie vrij veel Hydra en zelf zou ik dan wel ingrijpen.

Bedankt voor de reactie.

Dat klinkt goed. Dan kijk ik het eerst even aan. De Hydra op het glas kan ik zelf wel verwijderen.

Hierbij nog een foto, van wat ik denk planaria is. Hij is nog erg klein. Ik zie hem langs het raam bewegen, en gaat daarna de grond in.

Bekijk bijlage 267408

Denk zelf dat het zo'n ander wormpje is ipv planaria en die kunnen geen kwaad.

Dat scheelt dan.

Voor de Hydra ga ik wel ingrijpen. Heb er even op zitten letten, en ze steken de garnalen wel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan