Wat is er nieuw

Vuurgarnalen plotseling dood

• Onderwerp starter Onderwerp starter Judithvis
  • Startdatum Startdatum
J

Judithvis

Guest
Hoi allemaal,

Ik heb een bak van 60x40x30 en heb hier al een jaar of 2 vuurgarnalen in rond zwemmen. Ik heb er sinds een paar maand nu ook valse neon tetra's in, het ging een hele lange tijd vreedzaam en goed. Er bleken ook poelslakken in rond te zwemmen, moeten met de waterplantjes zijn meegekomen. Ik heb hier in eerste instantie nog niets aan gedaan. Het is nog geen plaag, en ze maken de boel ook schoon.

Het water is 21 graden, waterwaardes zijn ook niet verandert. Toch waren er vandaag 8 overleden vuurgarnalen! Is er iemand die tips heeft?? Ik vond ze zo leuk!
Het zijn allemaal volwassen vuurgarnalen overigens. Ik dacht bij de eerste twee dat het misschien gewoon ouderdom was, maar toen ik de bak verder inspecteerde kwam ik er nog 6 tegen. Ik vind dit zelf enigszins merkwaardig.

Dus concreet: weet iemand wat dit is?

Toch maar is je waterwaardes meten. Geef je ook plantenvoeding oid.? Zo ja, hoe veel?

Zou ook eerst meteen een verversing doen!!

Tja ik dacht ook aan de leeftijd eerst maar 8 is wel veel zo opeens. Heb je er nieuwe plantjes in gedaan???
Wat zijn de waterwaarden?? Hoevaak en hoeveel ververs je?? Voeg je verder iets toe (zo ja, sinds wanneer)
Oh ja, heb je toevallig nog garnalen toegevoegd aan de groep??

Hoe groot is de groep ongeveer en zie je vaker dode vuurgarnalen??

idd waarschijnlijk iets met je waterwaardes, NO2?? Zou gelijk flink water verversen.

Hoe vaak ververs je je water? Heb je toevallig je hele filter schoongemaakt?

Oh, wat een reacties. Fijn! Ik geef de planten geen extra voeding, niet onlangs de hele bak ververst. Ik heb de planten (van die snelgroeiers) wel wat bijgeknipt, maar daar zou het niet aan liggen toch? Het is nu een groep van rond de 30-40. En ik heb nog niet eerder een dode vuurgarnaal gezien, daarom vond ik het ook vreemd nu ineens 8 tegen te komen.

Gisteren heb ik het water ververst (25%). Raadzaam om dit nogmaals te doen? Normaliter ververs ik het zon 2x per week, iedere keer 25%. Ook zou ik nogmaals de waterwaardes checken, al zou het dan ook slecht met de vissen moeten gaan denk ik; zeker gezien N02? Er zijn overigens geen garnalen toegevoegd aan de groep. Verder ook geen planten o.i.d. Wel wat mos, maar dat komt uit de andere bak; waar de garnalen nog springlevend zijn. Filter heb ik niet schoongemaakt!

Nogmaals: heel fijn alle reacties!

Judith

Regelmatig is er echt geen aantoonbare oorzaak te achterhalen in zulke gevallen.
Garnalen zijn natuurlijk veel gevoeliger dan vissen dus dat is geen goede vergelijking ook al zijn vuurgarnalen wel de sterkste soort.
Oudere garnalen worden wel wat gevoeliger heb ik het idee dus misschien kunnen de waterwissels als deze behoorlijk in temperatuur wisselen juist de oorzaak zijn bv want 2 keer per week een kwart is wel wat veel vind ik.

Ja ik ververs 1x p/w 10% en ik vind dat echt genoeg. Jij ververst wekelijks de helft en dat is echt veel hoor.

De garnalen zijn veel minder sterk dan de vissen en veel gevoeliger. Kun je de waterwaarden ook posten (ik zie ze niet namelijk)??

Grote kans dat dat mos de boosdoener is wegens een andere bacteriecultuur waar dat mos uitkomt, en dan botsen de twee verschillende bacterieculturen waardoor vooral garnalen risico lopen te overlijden.

Dan ga ik minder verversen. Bedankt! Ik denk ook vooral aan het mos.. Ik hoop dat dit de eerste en laatste slachtoffers zijn. De rest zwemt nog wel gezond rond.

Nogmaals bedankt!

Daar heb je het al eens eerder over gehad maar ik kan dat bijna niet geloven hoor Yvonne.
Of het moet elke keer geluk geweest zijn bij mezelf en die andere mensen maar heb tientallen plantjes onderling geruild zonder problemen.
Dat bacterie verhaal gaat volgens mij enkel om bacteri�n die de garnalen onderling bij zich dragen en dan nog hoofdzakelijk bij de crystal varianten.

Hoeveel uur na het in het aquarium brengen van het nieuwe mos zijn de vuurtjes overleden?

~ Ivo

@Seabait, ga je eens inlezen op een garnalenforum, dan zal je zien dat het best vaak voorkomt.

jessicapilon zei:
Ja ik ververs 1x p/w 10% en ik vind dat echt genoeg. Jij ververst wekelijks de helft en dat is echt veel hoor.

De garnalen zijn veel minder sterk dan de vissen en veel gevoeliger. Kun je de waterwaarden ook posten (ik zie ze niet namelijk)??

Ik ververs wekelijks een kwart bij mijn rili's en dat gaat prima.

elke week een kwart tot de helft bij de cr's. gaat ook goed. dit is veel, maar dat doe ik ook vanwege het stofvoer voor de jongen

Yvonne53 zei:
@Seabait, ga je eens inlezen op een garnalenforum, dan zal je zien dat het best vaak voorkomt.

Dat had je best vriendelijker kunnen verwoorden vind ik...

Seabait zei:
Yvonne53 zei:

Dat had je best vriendelijker kunnen verwoorden vind ik...

Ik zie er niks onvriendelijks aan eerlijk gezegd?

Dacht ik al 😉

Ik bedoel het in ieder geval niet onvriendelijk 🙂

Dus iemand met schatten aan ervaringen met garnalen en plantjes ruilen moet (ga = gebiedende wijs) zich gaan "inlezen" (wat beginners doen)? Ik snap wat John bedoelt.

Maargoed, over wat voor garnaaltjes gaat het daar dan? Wat is "best vaak"?
Ik kan me zo voorstellen dat al die bijzondere garnaaltjes die op garnalenfora toch wel meer zullen worden gehouden dan op een algemeen aquaforum een stuk(ken) gevoeliger zijn dan vuurtjes, waar we het in dit topic tenslotte over hebben.

~ Ivo

Dat is het hem dus juist, het komt ook bij vuurgarnalen voor en niet enkel bij de duurdere soorten garnalen.

Blijft een lastig verhaal iig maar in het geval van een dodelijke bacterie zullen dan waarschijnlijk zo goed als alle garnalen van Judith het niet overleven.

Het is regelmatig lastig erachter te komen wat de oorzaak is van dode garnalen... Het kan een schommeling in waterwaarden zijn, het kan een bacterie-probleem zijn, het kan ouderdom zijn, het kan een ziekte zijn die de kop op steekt door bijvoorbeeld stress.

Vuurtjes zijn dan misschien sterkere garnalen, het blijven garnalen en ze blijven dus gevoelig voor schommelingen en verstoringen in de waterkwaliteit/gezondheid van het water. Hoe doen de rest van de garnalen het? Zie je daar iets bijzonders aan?

Zal mooi zijn als Judith nog liet weten hoe of wat...

Judithvis zei:
Ik heb de planten (van die snelgroeiers) wel wat bijgeknipt, maar daar zou het niet aan liggen toch?

Vraag me nog af welke planten dit precies zijn en hoelang ze al in de bak staan?
Is misschien ver gezocht maar heb zelf een flinke sterfte gehad vanwege slakkengif in een nieuw cabomba plantje en misschien dat het na bepaalde tijd als het oppervlakkige gif uitgewerkt is het nog kwaad kan als je de plantjes knipt en er op die manier nog stoffen in het water komen die schadelijk zijn bv.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan