Wat is er nieuw

vuurgarnalen worden opgegeten!

• Onderwerp starter Onderwerp starter MichelleVK-P
  • Startdatum Startdatum
Vissen gaan altijd wel een garnaal opeten, maar meestal de jonkies tenzij je rovers hebt.

Zelfs een gup zal een baby garnaal opeten... maar het zijn zo. Met wat schuilplaatsen zal je een populatie op peil kunnen houden.

Maar wel eens met het feit dat je bak niet past bij de vissen.

denk dat je idd zoals sommigte mensen hier zeggen, die grotere vissen best weg doet als je vuurgarnaaltjes wilt. een grotere groep garnaaltjes ( ongeveer 20 tal of meer ) zal beter zijn om te starten, vooral veel schuilplaatsen voorzien, meer mos gebruiken , de water waardes goed controleren, idd de druppelmethode is wrs ook ideaal om over te brengen en als je kleine visjes wilt plaatsen zou ik dan kiezen voor vissen van 1.5 a 3 cm zoals dit visje, echt prachtig -> Galaxy rasbora
hier wat vb die ik vond op internet

Veilige bakgenoten zijn:

Alle soorten Otocinclus

Alle soorten Ancistrus
Corydoras-soorten, met name de kleinere soorten C. habrosus, C. pygmaeus en C. hastatus
Loricaria-soorten, zoals L. simillima.

Bakgenoten die wel eens een jonge garnaal zullen snoepen:

Kleine Boraras- soorten, zoals B. brigittae, B. naevus en B. merah
Kleine Rasbora's, zoals R. maculata en R. urophtalmoides
Kleine tetra's, zoals Hyphessobrycon amandae
Honinggoerami

Bakgenoten die zeker jonge garnalen zullen vangen:
(veel verstopplekken door stenenpartij, fijnbladige planten, mossen en herfstbladeren is noodzakelijk)
Grotere tetra's, zoals kardinaaltetra's.
Guppy's en endlers
Heterandria formosa
Rasboras
Danio's
Kleine goerami's

Bakgenoten die die ook grotere garnalen zullen aanvallen:
Cichliden
Discus (zie ook hieronder: Speciale gevallen)
Grote goerami's
Kogelvisjes

Let op: Deze lijst is natuurlijk niet volledig!

Speciale gevallen:
  • Neon tetra's eten soms de eitjes onder de zwangere garnalen vandaan. Als ze dit eenmaal ondekt hebben, worden ze daar heel goed in.
  • Er zijn verschillende gevallen bekend van een geslaagde combinatie van vuurtjes en discusvissen. Dat wil zeggen dat de populatie vuurtjes stabiel is of zelfs iets groeit.

Enige wat je naar mijn mening nu zou moeten doen is zorgen dat je huidige vissen gezond blijven. Je hebt niet lang genoeg gewacht met indraaien en je hebt behoorlijk veel vis erin dus ben bang dat je waterwaardes niet optimaal zijn. Zou nu regelmatig het water verversen. Dat mag gerust 50 procent of zelfs meer zijn. Zorg dat het water beetje dezelfde temperatuur heeft, wat kouder is geen probleem nooit warmer. Kijk ook naar het gedrag van je vissen (al heb je nog geen ervaring met vissen dus hier kun je misschien niet veel mee) als ze bv veel bovenin gaan hangen is het vaak een teken dat er iets mis is.
Geen vissen of garnalen toevoegen!
Altijd zelf onderzoek doen naar de vissen die je wilt hebben en nooit zomaar iets aannemen van een winkel. Hier maak ik geen onderscheidt tussen een Intratuin of een zeer goed aangeschreven aquariumwinkel. Uiteindelijk worden/zijn het jouw vissen en jij moet vinden dat ze bij jouw en je aquarium passen.

Wow, veel reacties! Bedankt allemaal. Wat ik er voornamelijk uit ophaal is de bak zo laten, waterwissels doen en misschien de purperkoppen eruit.

Bij mijn intratuin in Maastricht zijn 2 experts. Helaas was de 1e verkoper niet een van die 2. Wist ik natuurlijk niet. En zij heeft mij heel andere dingen verteld over de purperkoppen. Na aankoop ben ik wat gaan researchen en kwam ik erachter dat het helemaal niet zo was zoals ze vertelde in de winkel. Ik vind de purperkoppen wel mooi maar hun karakter vind ik wat minder prettig.

Maar goed, voor nu ga ik me focussen op mijn vissen in leven houden. Ze vallen elkaar niet aan en zwemmen rustig door de hele bak. Dus ik denk dat ze zich dan veilig voelen. Ik besef me nu dat de schooltjes te klein zijn, dus ik moet daar even over gaan nadenken.

En mocht ik dan de purperkoppen eruit doen en dan wat garnaaltjes erin doen, dan misschien al meteen volwassen garnalen erin doen? Kan dat überhaupt? Met mos dan natuurlijk.

Ik baal flink dat ik zo naïef ben geweest met mijn bak en alles. Ik ben iemand die het meteen goed/perfect wil doen. Dus het is best een beetje confronterend dat ik dus iemand vertrouwde die uiteindelijk toch meer de verkoopcijfers in gedachten had. Helaas.

Iemand toevallig interesse in 5 purperkopbarbelen? Hahaha

Jij bent natuurlijk degene die het voor jou smaakvol inricht. Persoonlijk zou ik een schooltje kiezen van 1 soort kleine vissen in het midden en een klein schooltje klein blijvende corydoras aneus. Er zijn ook japonica garnalen XL.
Maar voor nu vooral rust erin brengen en het juiste balans. De planten, de vissen en jezelf ook tijd geven, alles past zich aan en daarmee zorg je ervoor dat je extra zult genieten van je tropisch zwemparadijs.

En niet balen, wat gebeurt is is gebeurt. Je slaat een nieuwe bladzijde open in je leven. Blik op oneindig en gaan met de banaan.

Laatst bewerkt:
Je kunt ze hier aanbieden als je dat wil.
https://aquaforum.nl/forums/aangeboden.3/

Nieuw gekochte vissen hier aanbieden?! Als ik TS was, zou ik eens met de intratuin gaan praten en vragen of ik ze terug zou kunnen brengen, geld terug en later andere, beter passende vissen halen bij een andere zaak. Niet jezelf af laten schepen met een tegoedbon!

vuurgarnalen zeker de jongen worden door vrijwel alle vissen gegeten
Hun overleving strategie is verstoppen en snel voortplanten.

Bij een start zou ik er minstens 10 kopen.
en een flinke bos mos er bij

Of je fout bezig bent is een persoonlijke beleving.
levend voer is een uitdaging en een gezonde hap voor je vissen er zijn genoeg mensen die ze daarvoor speciaal kweken

ps dat je ze nu even niet ziet wil niet zeggen dat er geen meer inzit.
je hebt een intern filter en je bak is niet helemaal zonder verstop plekken

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan