Wat is er nieuw

vuurgarnalen zijn redelijk apathisch

• Onderwerp starter Onderwerp starter phong
  • Startdatum Startdatum
P

phong

Guest
Als starter heb ik 5 dagen geleden vuurgarnalen gekocht en ze zitten muisstil, terwijl ze de eerste dag erg levendig waren. Ik denk dat ik alles volgens het boekje gedaan heb, maar zie vast iets over het hoofd. Wat meer info:

Afmetingen bakje 30x25x25cm. Hierin zit fijne donkere kiezel, kienhout, javamo,waterpest en een onnozel plastieken plantje. Een klein waterpompje met filter zorgt voor de zuurstof en is afgedekt met een panty zodat er niets kan insukkelen. Geen verwarming. Om de 2 � 3 dagen ververs ik zo'n 20% van het water. Het draait nu een 8-tal weken, na 3 weken heb ik er 7 chinese danio's ingedaan. Dat was blijkbaar wat vroeg, want er stierven er redelijk snel 4. De drie overlevers zijn al een paar weken superlevendig, dus ik dacht: tijd voor uitbreiding. Ik kocht 20 frisse vuurgarnalen en die leken zich direct goed thuis te voelen. De volgende dag was er al heel wat minder beweging en nu zie ik ze nog maar heel sporadisch bewegen. Na wat zoeken kan ik ongeveer de helft terugvinden (de rest waarschijnlijk verstopt onder het hout), maar ook ��n sterfgeval en een tweetal lege schilden. De danio's doen het nog steeds uitstekend (ook al is 3 eigenlijk wat weinig). De garnalen eten mee van het vlokkenvoer, ik gaf ze ook al eens een stukje broccoli.

Iemand tips om terug wat meer leven in de brouwerij te krijgen?

chinese danio�s horen eigenlijk niet thuis in een bakje van 30x25x25.

lege schilden zijn vervelingen dus dat is geen probleem.

met een nieuwe groep heb je altijd kans op een paar dooie.

en misschien ververs je wel TEVEEL. 1x in de week 20% is genoeg.

niet onlangs nog nieuwe planten toegevoegd?

+ ik heb ooit garnalen + vissen gehad, zag ze amper en als ik ze zag zaten ze stil.

2 dagen nadat de vissen eruit waren vlogen ze weer alle kanten op.

Veel te kleine ruimte voor vissen en garnalen, de garnalen zullen zich niet veilig voelen, en dus zich verstoppen en uiteindelijk waarschijnlijk niet voortplanten.
Deze bakmaat is ideaal voor een speciaalbak met alleen garnalen.

Edit: Plus.. Ik ben niet bekend met het karakter van Chinese Danio's maar vissen zullen veelal het garnalenjongbroed opsmikkelen, zo'n populatie heeft dan geen kans van slagen.

Ik ben het helemaal met de 2 eerdere posten eens. Deze bak is te klein voor die visjes en dan kunnen de garnalen angstig worden en zich verstoppen. Zelf ververs ik 1x per week zo n 15%.

Hoe zijn de garnalen precies overgewend naar hun nieuwe verblijf?

Dat er 1 dode is dat is niet een reden voor paniek want je ziet vaak wel uitval als je nieuwe garnalen aanschaft. Soms lees je getallen van zo rond de 10%. Maar dat ze niet echt levendig zijn is natuurlijk niet goed.
Zelf zou ik er alleen garnalen in houden om eerlijk te zijn en zo zal de groep zich normaliter ook snel kunnen uitbreiden.

Je bak is prima voor alleen de garnalen.

Naast het feit dat ze waarschijnlijk bang zijn voor je visjes nog wat tips:

Zelf voer ik ze wel garnalenvoer en afwisselend wat spinazie brandnetel of pompoensticks. Daarnaast zorg ik ervoor dat er altijd een catappablad in ligt. En geef ik ze af en toe een mulberryblad, ze hebben chollawood en mos tot hun beschikking.

Mos is heel belangrijk voor garnalen, omdat ze hierin voedseldeeltjes kunnen vinden en kunnen schuilen.

Komt je waterpest bij de winkel weg? Dan zou ik die uit de bak halen. Waarschijnlijk zit daar slakkengif op waardoor je garnalen zich vast ook niet zo happy voelen.

Bedankt voor de vele tips, ik ga wat experimenteren en zien wat het geeft. Bakje is trouwens geen 30 maar 40cm lang, maar inderdaad misschien toch wat klein. Zou het gebrek aan een achterwand iets uitmaken? De bak staat quasi volledig vrij dus er is enkel wat schaduw tussen de beplanting.
De garnalen zijn erin gezet zoals vissen, dus uurtje laten drijven in zakje met langzaam aquariumwater toevoegen.
Heb nog geen ph meting gedaan.
Los hier van: mijn danios zitten, weliswaar heel levendig, tegenwoordig bijna altijd in de buurt van het blaasmondje van de filter. Kan dit op zuurstoftekort wijzen?

dat zou kunnen

maar danio�s hebben bij voorkeur het liefst veel stroming om tegenin te zwemmen, ze maken ook regelmatig deel uit van een hillstream bestand geloof ik.

persoonlijk denk ik dat ze daarom bij het uitstroom mondje zitten, daar hebben ze de meeste stroming.

Je zou eens kunnen kijken hoe ze reageren als je de Danio s er tijdelijk uit haalt.

Een bakje van 40x25x25 is voor alleen garnalen een prima maat.
Je zou even heel simpel een achterwandje kunnen maken door een stukkie zwart karton of iets er achter te plakken.

En de garnalensterfte gaat verder... Weeral 3 minder 🙁

Niwla zei:
Komt je waterpest bij de winkel weg? Dan zou ik die uit de bak halen. Waarschijnlijk zit daar slakkengif op waardoor je garnalen zich vast ook niet zo happy voelen.
Puntje wat serieuze aandacht vereist..
Afhankelijk van hoe lang deze plant in het aquarium aanwezig is, en de hoeveelheid (eventueel aanwezige slakkengif) kan sterfte inderdaad voorkomen, zowel massaal en resoluut, alsook om de paar dagen/weken enkele exemplaren.

Hoe lang draait deze bak nu eigenlijk?
Hoe lang geleden heb je de waterpest ingebracht?

Een foto kan misschien ook iets betekenen? Wie weet valt er iemand iets op.

Bakje draait nu toch al een week of 10 � 12 en waterpest zit er van dag ��n in. Hieronder een foto. Er staat nog geen halfuurtje per dag direct zonlicht op, wat wel voor een kleine temperatuurschommeling zal zorgen, maar of dit de oorzaak is? Ondertussen weeral twee garnalen minder, mijn populatie is dus al meer dan gehalveerd.

IOCDzUbEOzHW5E4N7zeoFU5GTW3SNr_Y.jpeg

Ze hebben weinig schuilplekken en dat kan wel stress opleveren met die Danio s misschien. Ik zie verder niks bijzonders zo snel.
Wat ook zou kunnen is dat je garnalen met een ziekte hebt gekregen.

Zit er geen verlichting op de bak? Is dat niet aan te raden?

Dat hoeft niet perse voor de garnalen maar wellicht wel aan te bevelen voor de planten. Of de bak open is kan ik moeilijk zien. Misschien ligt er een afdekruit op.

Ik had het inderdaad ook over het bevelen van de planten, dat ze beter zouden groeien met verlichting erop.

Voor zover ik kan zien ligt er inderdaad een afdekruit of iets dergelijks op.

Je bakje en water zien er in mijn ogen net iets te schoon uit. Dat klinkt gek, maar voor garnalen is het heel belangrijk dat je een stabiele omgeving hebt.

Je zegt dat je iedere 2 a 3 dagen 20% van het water ververst. Dat is echt te veel. Niet alleen omdat de waarden dan veel schommelen, maar als je dan ook je filter schoon maakt, dan blijft er weinig over van je bacteri�n.

De bodem moet je namelijk ook vanaf blijven. Hooguit eens in de 2 maanden even met je vingers er door heen gaan en het ergste vuil wegzuigen.

Jet lijkt erop dat er een dekruit op je aquarium ligt. Als dat zo is, zou ik ervoor zorgen dat er genoeg frisse lucht bij kan komen EN zorgen dat de warmte weg kan.

Misschien kun je er even een bruissteentje bij in hangen voor wat extra zuurstof.

Extra ECHTE planten zou ik ook plaatsen.

Broccoli is goed, maar let op met de bestrijdingsmiddelen die gebruikt worden. Geef je het rauw of gekookt?

En je Danio's die zijn echt niet goed in dit kleine aquarium. Helemaal omdat het ook erg laag is.

Ze zijn echt een vijand voor je garnalen. Zij zullen stress ervaren en dan gaat de weerstand achteruit, waardoor ze snel zwak worden. (er van uit gaande dat ze geen ziekte hebben)

Heb je de mogelijkheid voor een groter en apart aquarium voor de vissen? Als je dat niet hebt zou ik ze naar de dierenwinkel terugbrengen of aan iemand anders geven. Niet leuk, maar je vissen en garnalen zullen je daar heel dankbaar voor zijn.

Er zijn wel vissen die je bij garnalen zou kunnen houden, maar baby garnalen worden altijd wel genoept. Voorwaarde voor het combineren is dat het aquarium groot genoeg is en je garnalen groep volwassen is en ook groot genoeg is.

Verder kun je het beste eerst je garnalen laten wennen en later pas de visjes toe te voegen.

Succes! Hopelijk gaan er niet meer dood als je wat aanpast.

Alweer bedankt voor de tips, ik ga er zeker wat mee doen!

Je kunt voor weinig geld leuke stukjes spiderwood kopen en daar wat mos opbinden.
Let er bij nieuwe planten altijd op dat er nog gif op kan zitten. Even een weekje in een emmer laten staan en dagelijks het water verversen helpt al.
Je kunt ook in vitro planten en mos kopen, die zijn altijd vrij van dit soort dingen en kunnen direct in het aquarium.

Ik moet zeggen dat er genoeg mensen garnalen houden met enkel alleen wat mos in de bak en dat gaat ook goed. Planten is dus niet een must maar zorgt wel voor extra zuurstof.

Ik zou teruggaan naar 1x per week rond de 15% verversen. Vaker is niet nodig lijkt me zo.De bodem zou ik dan ook niet verder aankomen want de garnalen eten in de regel het afval wel op.

Ik ben het ook met Sanneke eens dat de vissen voor stress zullen zorgen en zo de garnalen vaak weer verzwakken.

Aangezien ik hier enkele maanden geleden zo goed geholpen ben door jullie, hier een kleine update:
Nadat de allerlaatste overgebleven 3 garnalen het toch al enkele weken uithielden heb ik me toch maar gewaagd aan een nieuwe lading. Drie weken geleden dertig stuks gekocht, waarvan er slechts ééntje de geest heeft gegeven. De rest gedraagt zich super aktief en er draagt er ook al eentje zwarte eitjes. Het ene overgebleven chinese daniootje lijkt zich ok te voelen tussen de rest en lijkt de garnalen geen stress te bezorgen. Ik kijk uit naar de eerse kleintjes!

Leuk en goed om te horen!

Mooi dat het nu weer zo goed gaat.

Heel leuk om te horen! Enigste waar ik om vraag is een foto van de garnaaltjes, want naar mijn weten zijn de eitjes van vuurgarnalen doorgaands gelig. 😉

Dat dacht ik ook en als ik google op eitjes van de Vuurgarnaal dan klopt dat inderdaad.

Kunnen ook donkergroen zijn 😉

@algeneter:
Ondertussen 2 garnalen met eitjes en terwijl ze bij de ene inderdaad gelig zijn, draagt de andere er duidelijk veel donkerdere. Ik neem aan dat ze na verloop van tijd verdonkeren.... Ik heb geprobeerd om er een foto van te maken maar da's niet evident.

Hoelang duurt zo'n dracht eigenlijk vanaf dat ze zichtbaar zijn?

Dat hangt van de temperatuur af maar gemiddeld 4 weken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan