Vuurtetra doorzichtig met zwarte stippen/lijn


N

NikkiC

Guest
Hoi allemaal!

ik ben nieuw op dit forum en ik heb al een aantal keer een heleboel wijsheid kunnen halen sinds ik een aquarium heb :)
Nu heb ik ongeveer 3 weken vuurtetra’s echter begint een van de tetra’s doorzichtiger te worden met wat zwarte stipjes/ streepjes. Weet iemand misschien wat dit kan zijn? Mijn waterwaardes lijken goed te zijn voordat ik het water net ververst heb.. op de foto is het de tetra aan de rechter kant. Aan de linker kant zit een normale dus dat is misschien fijn ter vergelijking

Ik hoor graag wat jullie denken!
 

Bijlagen

  • F884A817-55EE-4C0E-A8C8-CC99BDCBEB63.jpeg
    F884A817-55EE-4C0E-A8C8-CC99BDCBEB63.jpeg
    233.5 KB · Weergaven: 117
Ik wil niet lullig doen maar met de term "lijken goed te zijn" ga je het niet redden, als je niks meet, kun je er ook niks over zeggen want zelfs het meest heldere water kan een gigant een een no2-piek hebben, dus mijn advies zou dan toch zijn om een druppeltestkit aan te schaffen zodat je ook weet waar je mee bezig bent
 
Ik wil niet lullig doen maar met de term "lijken goed te zijn" ga je het niet redden, als je niks meet, kun je er ook niks over zeggen want zelfs het meest heldere water kan een gigant een een no2-piek hebben, dus mijn advies zou dan toch zijn om een druppeltestkit aan te schaffen zodat je ook weet waar je mee bezig bent

Oke duidelijk, de waarden die een striptest aangeven waarmee ik mijn water test zijn gewoon binnen de waarden die aangegeven staan en zover ik weet zijn deze dan ook juist. Naast dat vroeg ik me ook meer af of iemand zou weten wat er met mijn tetra aan de hand zou zijn aangezien er met mijn andere tetra’s niks aan de hand is.
bedankt voor je reactie.
 
Ja teststrips wijken meer dan 50% af dus die zijn net zo betrouwbaar als een glazen bol.
Wat zijn je waterwaardes dan?
En wat meer info over je bak qua formaat, filtering en onderhoud en medebewoners is ook wel handig
 
Ja teststrips wijken meer dan 50% af dus die zijn net zo betrouwbaar als een glazen bol.
Wat zijn je waterwaardes dan?
En wat meer info over je bak qua formaat, filtering en onderhoud en medebewoners is ook wel handig
Het is een startpakket van superfish, aquarium is 100 l., hier zitten dan de bijbehorende aqua flow 300 binnen filter en warmte element. 2 ledlampen, een die feller is en de ander die minder fel is en ‘s ochtends en ‘s avonds aan staat. Er staat aan de rand veel beplanting en in het midden stenen en een garnalentoren. Ik heb 10 neontetras, 7 vuurtetra’s, 5 balloon molly’s, 10 vuur garnalen en 10 japonica garnalen. De waardes zijn als volgt:
No3: 10 mg/l
No2: 0,1 mg/l
GH: tussen de 6 en 10 d
KH: tussen de 6 en 10 d
Ph: 7.2
Cl2: 0
 
Kan je nog een wat betere foto maken? Ik had vroeger een schooltje van deze vissen en vond sowieso best wat verschil in kleur tussen de individuen. Ik had ze toen wel bij verschillende winkels vandaan. Gedraagt het visje zich verder wel hetzelfde als de rest?
 
Kan je nog een wat betere foto maken? Ik had vroeger een schooltje van deze vissen en vond sowieso best wat verschil in kleur tussen de individuen. Ik had ze toen wel bij verschillende winkels vandaan. Gedraagt het visje zich verder wel hetzelfde als de rest?
Ik heb even nieuwe foto’s gemaakt van het visje waar het om gaat (het meer doorzichtige visje met de zwarte streepjes/stipjes) en een ander visje dat in de buurt zwom (fel gekleurde) ter gelijkenis. Hoe hij zich gedraagt verschilt heel erg, de ene keer zondert hij zich af van de school en de andere keer zwemt hij er in mee. Maar ik vind het lastig om in te schatten of dit abnormaal is omdat het visje op de andere foto zich op dit moment ook afzondert.
 
Dit zijn de foto’s
 

Bijlagen

  • 01372520-3816-4204-819E-F433479EA7AF.jpeg
    01372520-3816-4204-819E-F433479EA7AF.jpeg
    207.4 KB · Weergaven: 117
  • 64FFEFE3-E256-4E09-8EE8-C1151D1A606B.jpeg
    64FFEFE3-E256-4E09-8EE8-C1151D1A606B.jpeg
    198.4 KB · Weergaven: 120
Dankjewel voor de extra foto’s. Ik vind best wat berichten online op Engelstalige fora die hetzelfde ziektebeeld zien bij vuurtetra’s. Sommigen spreken van een parasiet, anderen van een virale infectie. Ik zou sowieso als ik jou was het visje apart zetten want de algehele consensus lijkt wel te zijn dat het besmettelijk is.

Hier zijn wat linkjes die ik vond van mensen die het probeerden te behandelen:


Deze persoon lijkt er ook last van te hebben


En deze


Ik kan helaas geen topic vinden waar ze het succesvol hebben behandeld.
 
Dankjewel voor de extra foto’s. Ik vind best wat berichten online op Engelstalige fora die hetzelfde ziektebeeld zien bij vuurtetra’s. Sommigen spreken van een parasiet, anderen van een virale infectie. Ik zou sowieso als ik jou was het visje apart zetten want de algehele consensus lijkt wel te zijn dat het besmettelijk is.

Hier zijn wat linkjes die ik vond van mensen die het probeerden te behandelen:


Deze persoon lijkt er ook last van te hebben


En deze


Ik kan helaas geen topic vinden waar ze het succesvol hebben behandeld.
Dankjewel voor al je moeite! Hier kan ik zeker mee vooruit!! 😁
 
Dankjewel voor al je moeite! Hier kan ik zeker mee vooruit!! 😁

Geen dank, ik heb overigens nog een site gevonden die er iets over vermeld:

“ Ember tetras seem to have an unusual blight that’s been spreading over the last few years. The fish develop a black spot or lines somewhere inside their abdomen and they die shortly afterward. This thing – whatever it is – is contagious to other embers, but doesn’t seem to affect other fish in the tank.

It is thus far undiagnosed, unnamed, and uncured.”


Succes met je visjes!
 
De meeste visjes worden ziek door de omstandigheden in het aquarium. Vandaar de vragen over je water. De zwakste gaan als eerste maar als omstandigheden niet goed waren of zijn zullen er ws. meer gaan volgen. De strips zijn niet zo heel betrouwbaar.

Is het aquarium eerst ingedraaid?

Je geef aan dat de meting NO2 0,1 aan geeft. Dat wil je niet zien en kan gezien je strips wel hoger liggen. Dit is giftig voor je visjes.

Een druppeltestje voor dit is betrouwbaarder. Of wellicht dat de LFS wat water kan/wil testen. Dan gaat het om NH3 en NO2. Als je aquarium en filter niet of niet lang genoeg heeft ingedraaid dan zit je nu ws. met een nitriet piek. Verversen helpt dit verminderen/op te lossen. Vooral niet aan je filter gaan komen/poetsen.
 

Terug
Bovenaan