Wat is er nieuw

Vuurtetra is opeens wit

Bettusw

New member
AquaForum Donateur
Lid geworden
24 mei 2020
Leeftijd
46
Hallo,

Ik heb zo'n 20 vuurtetra's (Hyphessobrycon amandae) in mijn aquarium. Nu is er 1 sinds een week of 3 opeens kleurloos. Ik dacht dat deze wellicht oud was en het loodje ging leggen, maar hij zwemt nog steeds vrolijk mee met de rest.
Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Zie bijlage (onscherpe foto, krijg morgen nieuwe telefoon ;))

alvast dank,

Bettus Martens
Inked20201230_223906_LI.jpg

Toevallig heb ik dit ook met één van mijn blauwe neons, die is ook al een tijdje spierwit maar lijkt verder gezond.

Hallo, ik ben wat op gaan zoeken omdat ik dit probleem ook wel bij mijn kardinalen constateer.
Zeker weten doe ik het natuurlijk niet, want ik ben zeker geen vissen dokter.
Informatie heb ik gehaald uit het boek wegwijs in visziekten van Dr. Bassleer.
E.e.a. Valt waarschijnlijk onder de valse neonziekte of de echte neonziekte.
Dit kan voorkomen bij vis uit de windvang vandaan, omdat deze vis minder resistent zou zijn, maar dit is natuurlijk haast niet te constateren, dus leuke conclusie maar wat doe je eraan.
Als evt.? oplossing wordt gegeven 50 procent water verversen, overbevolking tegengaan,goede verzorging,voldoende vitaminen.
Ik wil zeker geen reclame maken, omdat ik vind dat iedereen zelf moet bepalen wat hij goed of slecht vind, maar het voer van Dr. Bassleer Forte wordt aangeraden.
Wat evt.medicatie betreft hier durf ik geen uitspraak over te doen en zal als dat nodig mocht zijn informatie bij je vakhandel inwinnen.
Verder moet je je ervan bewust zijn hoe jammer dat ook is dat de tetra soorten in zijn algemeenheid kwestbare visjes zijn.
Hopelijk heb ik wat toe kunnen voegen in dit probleem.

Misschien zoveel zorgen dat hij in één nacht grijs is geworden?

het visje vertoont geen afwijkend gedrag, eet prima mee en ziet er (voor zover ik kan zien) wel happy uit. De rest blijft gewoon mooi op kleur. Ik zie bij de valse en echte neonziekte een gedeelte wit worden, deze is gewoon helemaal doorzichtig geworden. Bijna als een glasmeerval. Ik laat hem gewoon lekker zwemmen. Hartelijk dank voor het meedenken in ieder geval!

Bij mij hebben de vuurtetra's een soort kleurcyclus. Bij de vrouwtjes is er altijd wel een heel bleek. De mannetjes zijn wel altijd goed gekleurd maar dat kan nog eens extra aanzetten als ze dominant zijn. Bij de viswinkel vertelden ze me dat het ook met de ph van het water te maken heeft. Hoe zuurder hoe beter de kleur.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan