Vuurtjes gaan dood na zwangerschap


Ik heb gisteren nogmaals het water ververst en het filter toch ook nog een keer vervangen.

Het lijkt erop dat enkele 10-tallen het toch nog gaan redden. Vanmorgen "slechts" drie dode garnalen eruit gevist.

Ik heb het filter nu op max. gezet. Denk dat het hoekfilterje niet te vergelijken is met degene die jullie gebruiken. Wellicht toch een andere aanschaffen.

Welke adviseren jullie voor een 30L bakkie?
 
Die hoekfilter is een 'high-end' pomp.. zou zelf die extra module aanschaffen + iets van gesinterd glas, heb je er nog weinig omkijken naar.
Door de soort filtermateriaal en de 'strakte' waarmee je het in de module doet kun je nog een beetje de uitstroom regelen.
 
Tja ik durf met mn aandelen niks meer te zeggen natuurlijk ;)

Ik heb in alle kleine bakjes die Aquaflow 100 en geen problemen en daarnaast is die relatief goedkoop met zo n 9 a 10 euro.
 
jessicapilon zei:
Tja ik durf met mn aandelen niks meer te zeggen natuurlijk ;)

Ik heb in alle kleine bakjes die Aquaflow 100 en geen problemen en daarnaast is die relatief goedkoop met zo n 9 a 10 euro.

Hoeft niet ;)
Ik heb er nu ook 1 al een tijdje draaien zonder problemen ;)
 
GertvdB zei:
Ik heb gisteren nogmaals het water ververst en het filter toch ook nog een keer vervangen.

Waarom dan weer vervangen?
Welk filter heb je dan precies?
 
Seabait zei:
GertvdB zei:
Ik heb gisteren nogmaals het water ververst en het filter toch ook nog een keer vervangen.

Waarom dan weer vervangen?
Welk filter heb je dan precies?

Ik gebruik een hoekfilter van Dennerle met de gewone navullingen. Na het vervangen van de planten zat het filterelement redelijk snel vol. Ik had de gedachte dat als er slechte stoffen vrij waren gekomen vanuit de bodem het uiteraard ook in het filter zou zitten. Dus vandaar nogmaals vervangen.

Ik ga denk ik wel over op die extra module met een ander soort filtermateriaal. Deze hoef je dan toch niet meer te vervangen en wordt dan toch een natuurlijk filter? Wellicht alleen het schuimsponsje zo nu en dan schoonmaken.
 
GertvdB zei:
Ik gebruik een hoekfilter van Dennerle met de gewone navullingen. Na het vervangen van de planten zat het filterelement redelijk snel vol. Ik had de gedachte dat als er slechte stoffen vrij waren gekomen vanuit de bodem het uiteraard ook in het filter zou zitten. Dus vandaar nogmaals vervangen.
Begrijpelijk maar verkeerde gedachte ;)
Als er 'slechte stoffen' in je water zitten zullen die door de bacteri�n in je filtermateriaal moeten worden afgebroken, in combinatie met je verversingen. Van je filter blijf je af, tenzij de doorstroming teveel wordt belemmerd.
Nu zit je zonder biologische filtering..
 
kellemes zei:
GertvdB zei:
Ik gebruik een hoekfilter van Dennerle met de gewone navullingen. Na het vervangen van de planten zat het filterelement redelijk snel vol. Ik had de gedachte dat als er slechte stoffen vrij waren gekomen vanuit de bodem het uiteraard ook in het filter zou zitten. Dus vandaar nogmaals vervangen.
Begrijpelijk maar verkeerde gedachte ;)
Als er 'slechte stoffen' in je water zitten zullen die door de bacteri�n in je filtermateriaal moeten worden afgebroken, in combinatie met je verversingen. Van je filter blijf je af, tenzij de doorstroming teveel wordt belemmerd.
Nu zit je zonder biologische filtering..

Ik begrijp wat je zegt, maar na vanmorgen zijn er geen meer dood gegaan. Blijkbaar toch iets van de balans ergens hersteld. Ben er allang blij mee :D.

Nu ga ik er eerst voor zorgen dat mijn neon's eruit gaan (nee, niet doorspoelen maar naar een ander aquarium) en dan weer werken aan de populatie.

Wat zou beter zijn. Een aqua flow 100 die claimt een dubbele werking te hebben of een hoekfilter met element en daarin een ander filtermateriaal?

Ik wil het nu beter aanpakken en niet weer :stom:.
 
GertvdB zei:
Ik begrijp wat je zegt, maar na vanmorgen zijn er geen meer dood gegaan. Blijkbaar toch iets van de balans ergens hersteld. Ben er allang blij mee :D.

Bakje is voorlopig niet in balans maar door het verversen zijn de stoffen zo verdunt dat ze geen kwaad meer kunnen.
Voorlopig goed blijven verversen en vooral niet aan het filter komen want die moet voor balans zorgen na het indraaien.

Wat zit er precies allemaal in je bakje trouwens?
 
Je bacteriecultuur moet eerst weer in orde zijn zodat alle stoffen worden omgezet.
Ik zou zoals John ook zegt verversen indien nodig en dagelijks het meten om meer ellende te voorkomen.
 
Seabait zei:
GertvdB zei:
Ik begrijp wat je zegt, maar na vanmorgen zijn er geen meer dood gegaan. Blijkbaar toch iets van de balans ergens hersteld. Ben er allang blij mee :D.

Bakje is voorlopig niet in balans maar door het verversen zijn de stoffen zo verdunt dat ze geen kwaad meer kunnen.
Voorlopig goed blijven verversen en vooral niet aan het filter komen want die moet voor balans zorgen na het indraaien.

Wat zit er precies allemaal in je bakje trouwens?

Nu nog groepje neon tetra's, twee corydoras, ��n CPO en een mix tussen red rili en vuurgarnalen. Dat waren er 100+, maar na dit weekend misschien nog iets van 25 - 30 stuks.

Die neon's gaan deze week naar een ander aquarium.
 
ik ben niet een expert op dit gebied maar zal er geen nitraat- nitrietpiek ontstaan ?
 

Terug
Bovenaan