Wat is er nieuw

Vuurtjes populatie

• Onderwerp starter Onderwerp starter KPeters
  • Startdatum Startdatum
K

KPeters

Guest
Hey mensen,

Graag wil ik in mijn 180L bak een vuurtjes populatie er bij. Voor de cory's en ancistrussen maak ik me niet zo veel zorgen, maar omdat er ook zwaarddragers, tetras en honing gouramis rond zwemmen vreesde ik wat voor het leven van de jongere garnalen. Daarom ben ik begonnen met stilletjes aan een hoek in mijn aquarium te "barricaderen" als het ware voor de grotere vissen. Hieronder een snelle foto van slechte kwaliteit waarbij toevallig de gouramis en zwaarddragers zich allemaal in de andere kant van de bak aan het organiseren waren.

NPc9tMf.jpg

Vraag is of dit voldoende zou zijn als speeltuin voor de garnalen om hun populatie gezond te houden. Ik ben me er van bewust dat er zullen sneuvelen, maar wat telt is dat de populatie voldoende zelfstandig zou kunnen groeien. Ik ben van plan om er een stuk of 30 in los te laten als begin.

Thanks.

Heb je misschien een totaaltje?

Ik zou denken dat dit misschien net genoeg is... maar lijkt vrij weinig schuilmogelijkheden...

Toevallig familie van Wilhelm Peters de beschrijver van het inmiddels beroemde Guppy in 1859? 😉

Ik denk niet dat vuurgarnalen goed gaan met de Zwaarddragers.

Heb je drijfplanten voor de Honing goeramie's?

Nee, geen familie zover ik weet 😛

Ik neem thuis wel eens een totaal en wat betere fotos, en ja er zijn drijfplanten aanwezig.

Ik dacht de gaten onder en rond de stenen in de hoek nog wat op te vullen met mos, en nog wat hout er tussen te plaatsen zodat de vissen er echt niet of toch maar moeilijk tussen kunnen. Desnoods nog wat stenen om meer grotten te voorzien.

Ik vreesde ook al wat voor mijn zwaarddragers, specifiek mijn 2 grote veelvraten van vrouwtjes, de rest is allemaal nog jong en niet zo groot. Ik wil het wel eens uitproberen zodra mijn hoekje wat beter afgeschermd is.

In het begin zaten er al crystal blacks in, dat ging vrij vlot maar toen waren de zwaarddragers ook nog niet zo groot als sommige nu zijn. Deze heb ik wel verplaatst naar hun eigen nano, maar nu wil ik het eens wagen met wat goedkopere garnalen.

Bij deze de fotos van de hoeken en een paar totaaltjes

linker hoek
4myjHmh.jpg

totaal
PWu7tkI.jpg

rechter hoek
TWNANKO.jpg

rechter hoek 2
9TK1XCZ.jpg

nog een totaal
U5LFY5T.jpg

Het valt te proberen, maar je hebt natuurlijk wel een paar grote vissen die wel wat vuurtjes lusten.

Ik zou het zelf niet riskeren.

En zijn japonica's geen optie?

Goh, misschien wel. Het plan was om het eens te proberen omdat vuurtjes dan ook zo goedkoop zijn, en ik het zeer spijtig zou vinden om mijn vissen garnalen van 3 euro t'stuk te voeren zonder eerst iets goedkoper te hebben geprobeerd. Ik ga het garnalen reservaat rechts achter nog wat verstevigen, ook is daar de invoer van een water reservoir van de filter waar mijn vorige zich ook al eens in waagden heel in het begin. Ik spreek wel al van een dik half jaar geleden, maar toen zaten mijn crystal blacks gewoon tussen de vissen en ik heb ze er nooit van zien snoepen.

Ik denk dat ik het er wel eens op zal wagen met een stuk of 30-40 vuurtjes, 29 december zou ik ze hebben. Vis-tot-garnaal grootte vrees ik maar voor 3 van mijn vissen, de 2 grote vrouwtjes en het mannetjes zwaarddrager. De rest is ongeveer dezelfde grote als toen ik net begon en crystal blacks en vissen vredevol samen leefden.

Denk dat het te open is. Denk dat de kans op succes veel groter is als je bodem nog dichter bekleed is met bladeren en/of planten en stukken (kien)hout waar ze onder kunnen schuilen.Ook drijfplanten vormen een goede schuilplek voor (jonge) garnalen.
En als je zer in doet, dan heb je 's nachts (als de vissen slapen) de minste kans dat de garnalen worden opgegeten.

Ik had mijn vuurtjes samen met volgroeide Colisa lalia (mannetje was zeker 6-7cm).
Het voordeel is dat ze behoorlijk kweken.

Nu zitten ze samen met CPO kreeftjes.
Kleintjes gaan zeker sneuvelen maar je populatie zal niet zo snel uitgeroeid worden hoor.
Als je zorgt dat de rest genoeg te eten heeft scheelt ook alweer.

Wel zou ik wat ''holletjes'' maken zoals meerder hier al aangaven.

Yep, dat is inderdaad het plan! Bedankt voor alle raad allemaal 🙂 Ik ga sowieso de dag voor ik achter men garnalen ga nog eens langs bij de winkel om nog een bossige plant en een steen of twee zodat ik alles nog wat kan opvullen. Ik heb ook al een kokosnoot liggen waarvan de schelpen dienst zullen doen als barricades 🙂

KPeters zei:
Goh, misschien wel. Het plan was om het eens te proberen omdat vuurtjes dan ook zo goedkoop zijn, en ik het zeer spijtig zou vinden om mijn vissen garnalen van 3 euro t'stuk te voeren zonder eerst iets goedkoper te hebben geprobeerd.

Bedoel je hiermee dat japonica's 3euro kosten??
En dat je denkt dat je vissen de japonica's gaan opeten?

Ja, overal zie ik ze 3 euro of zelfs meer. En inderdaad zou ik ook niet willen dat de vissen ze zo lastig vallen.

Japonica's zijn ook vrij goedkoop..
En de vissen zullen sneller de vuurtjes eten dan de japonica's...

Bij onze lfs kosten ze 1.9 euro/stuk
En vuurtjes kosten er 2.3 euro/stuk
Vrij dure vuurtjes daar xd

Op marktplaats heb je vaak hobbyisten die goedkoop garnalen aanbieden omdat ze er teveel hebben (zoals ik, ondanks mijn diamantgoerami's). Japonicas worden zeker groot genoeg om niet als voer te dienen!

Succes!

Ja daar vind je ze vaak al voor een paar dubbeltjes hoor. Wel opletten dat de rooddekking goed is want soms verkopen ze vuurtjes die bijna blank zijn.

In mijn populatie zijn er ook veel bijna blank, ik bied ze ook niet aan als vuurtjes. Als mensen echt vuurtjes willen geef ik ook aan dat ze beter bij een winkel kunnen kopen.

De vuurtjes die ik ga halen zijn 0.60 euro t'stuk dus voor de prijs moet ik het al niet laten. Als echt blijkt dat het niet lukt hebben mijn vissen dan toch weer eens wat levend voer gekregen en ben ik weer een lesje wijzer 😛 Bij mijn lfs zijn ze al snel bijna 4 euro.

popol zei:
Japonica's zijn ook vrij goedkoop..
En de vissen zullen sneller de vuurtjes eten dan de japonica's...

Bij onze lfs kosten ze 1.9 euro/stuk
En vuurtjes kosten er 2.3 euro/stuk
Vrij dure vuurtjes daar xd

1,90 euro voor een japonica? Hier vragen ze 4 euro per stuk :0

Zie dat je van Dendermonde bent, is niet zo ver van hier, Oostakker.
Ik kan je 30 mooi rode garnalen bezorgen voor 15 euro. Persoonlijk geef ik zelfs de voorkeur aan een groepje van halfwas tot volwassen vuurtjes om een kweek te starten.
Stuur maar een pb'tje dan geef ik mijn gegevens, als je belangstelling hebt tenminste.
Mijn garnalen zitten en kweken in een vision 450 met veel planten en stenen, bij guppen, platty, zwaarddragers, ancistrussen en black mollies.
Elk van deze vissen lust een pas uitgekomen garnaaltje, maar dat is geen probleem gezien de grote hoeveelheid jongen en het aantal jongen dat tijdig kan schuilen tot ze wat groter zijn.
Ik vermoed zelfs dat als de pas uitgekomen vuurtjes zich niet snel uit de voeten maken ze ook door hun soortgenoten opgegeten worden.

BEdankt voor je berichtje Willy, ik heb wel mijn bestelling al geplaatst dus kan ze moeilijk een dag op voorhand afzeggen 🙂 Wel hoor ik graag dat ze bij jou ook bij zwaarddragers en dergelijke zitten dus vrees ik al wat minder voor de mijne 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan