Wat is er nieuw

Waaierhandgarnalen gekweekt

• Onderwerp starter Onderwerp starter TWalder
  • Startdatum Startdatum
T

TWalder

Guest
Bij het verschonen van mijn aquarium kom ik tot mijn verbazing net een jonge waaierhandgarnaal tegen. Verbaasd ook omdat ik op internet lees dat die dieren amper te kweken zijn.
Ik ben erg vóór nakweek om de windvang te beperken. Vandaar dat ik het hier meld. Als mijn ervaring er aan bij kan dragen dat we iets meer weten over de voortplanting van de waaierhandgarnaal in gevangenschap, dan vind ik dat mooi. Dus... is dit interessante materie? En wat willen jullie weten over bijv omstandigheden/waterwaarden etc?

83AC6EC2-B0E1-4F1A-B44B-E8227EDFDAA2.jpeg

Hier nog een foto waarbij je de waaierhandjes wat beter kan zien. Beestje is al ongeveer 3 cm groot

D1F6745B-BDD0-49CC-8658-09FCF3F4E9F5.jpeg

Het is geen wiNdvang, maar wiLdvang :thumbs: iets in de wind vangen gaat niet lukken als dat onder water zwemt :sorry:😀

Lijkt meer op een Japonica garnaal.

En die hebben brakwater nodig, om zich te ontwikkelen.

Dan moet jij ook een ouderpaar hebben.

Laatst bewerkt door een moderator:
Is duidelijk een Atyoida pilipes/Filippijnse waaierhandgarnaal.
Kan het ook zijn dat deze garnaal ooit met een nieuw plantje oid in je bak gekomen is want de larven hebben normaal gesproken brak water nodig.

Dat zou best kunnen, of als nog jonger.

En hij moet een koppel al hebben.

Ik heb inderdaad een aantal oudere exemplaren al een jaar of twee in mijn aquarium zitten. Ik heb er vier gekocht, daarvan zie ik er nooit meer dan twee tegelijk dus altijd afwachten hoeveel het er zijn... Ik heb al heel lang geen vissen of planten meer gekocht en eerder ook al het idee gehad dat er een wat kleinere (inmiddels volgroeide) garnaal zich toegevoegd heeft aan de groep. Vandaar dat ik dacht dat ze zich in mijn aquarium voortplanten. Maar als dat niet kan zoals ik lees, dan zal het wel niet?

Klopt. Aan het kweken, komt een brakwater verhaal bij.

In de natuur gaan ze van zoet naar brakwater.
IN zoet laat ze de larven los, die gaan op de stroom naar brak.

Daar groeien de larven op, en gaan terug naar zoet water.
Net als je japonica,s.

Atyopsis moluccensis - Aziatische Waaierhandgarnaal - AquaInfo

https://www.aquainfo.nl › ... › Schaaldieren › Wetenschappelijk › Atyidae › Atyopsis

1. In cache
De Atyopsis moluccensis oftewel de Aziatische Waaierhandgarnaal is een van de ... Kweek van de Atyopsis moluccensis – Aziatische Waaierhand garnaal.

Laatst bewerkt door een moderator:

Ik heb inderdaad een aantal oudere exemplaren al een jaar of twee in mijn aquarium zitten. Ik heb er vier gekocht, daarvan zie ik er nooit meer dan twee tegelijk dus altijd afwachten hoeveel het er zijn... Ik heb al heel lang geen vissen of planten meer gekocht en eerder ook al het idee gehad dat er een wat kleinere (inmiddels volgroeide) garnaal zich toegevoegd heeft aan de groep. Vandaar dat ik dacht dat ze zich in mijn aquarium voortplanten. Maar als dat niet kan zoals ik lees, dan zal het wel niet?

Kan ook zijn dat er UIT je bak zijn gegaan. als er een gaatje is gaan ze eruit.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan