Waaierhandplan weg gewuifd...


willem666

Well-known member
Lid geworden
18 oktober 2015
Berichten
2,314
Ik had het vage plan om enkele blauwe waaierhandgarnalen aan te schaffen als (enige) bewoners voor een 70l bakje (shallow bak 75/45/24).
Maar gisteren zag ik in de LFS toevallig een bakje met zowel jonge als volwassen exemplaren..

OMG, mijn bak is te klein voor die beesten op termijn... :eek:
12cm lang maar echt wel zeer massief voor 12cm (volgens mij waren ze iets groter). En ze worden echt oud..

Ik weet niet in hoeverre iedereen zich bewust is van hun uiteindelijke formaat. En van het feit dat ze tot 12 jaar oud kunnen worden.
Dus niets om zo maar in een opwelling aan te schaffen, integendeel!!
Hierbij een fotootje ter info en hopelijk ter bezinning (voor mij was het dat alleszins).

Op de eerste foto zie je links de blauwe versie zoals ze meestal verkocht worden. En daarnaast het resultaat.

20200912_191935.jpeg
20200912_192106.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Aziatische waaierhand in 70 liter is ook erg krap. Ze kunnen ook zo'n 10 cm groot worden en een jaartje of acht en hebben best wat ruimte nodig en er moet genoeg voedsel rondwarrelen in je aquarium. Ook zijn het groepsdieren, dus dan wordt het helemaal een lastig verhaal in 70 liter.
 
Het plan is sowieso van de baan hoor.
Inderdaad groepsdieren en die 2cm minder zal niet per se veel verschil maken.
Het was sowieso maar een vaag plan en ik was blij dat er volwassen exemplaren in de LFS zaten (gebeurt niet zo vaak ime). Toen ik ze zag was het direct beslist moet ik zeggen. Vandaar de topic-titel: ik zag de garnaal mijn plan uitwuiven! :DD
Want nogmaals: de dieren die ik zag waren volgens mij een ruime 12cm. En vooral zeer massief. Echt kloeke beesten, 5 of meer van zulke beesten in dat bakje gaat niet leuk zijn voor hen en gaat er ook niet gezellig uitzien (en dat is wel de basisvereiste, ik wil geen medelijden hebben met mijn dieren omdat ze te krap zitten).

Ik denk nu eerder aan een groepje mini japonica's (Japonica's kan ook maar zijn eigenlijk ook best grote dieren en ik wil liever een grotere groep ipv grote dieren) of misschien corydoras Pygmaeus... ;))
Maar andere suggesties zijn welkom hoor!

De gegevens (voor wie het interesseert of een suggestie heeft):

Shallow tank (75/45/24, netto 55 a 60 liter schat ik)
Open top
Aquasoil
Toegevoegde co2
Water kan ik enigszins sturen (maar wordt ietwat zachtjes en zuurtjes voor de plantjes ;)))
Veel stenen (veel)
Zwaar beplant.

Vooral het "Open top" is zeer belangrijk voor mij.
De bak blijft hoe dan ook open en ik wil springers zoveel mogelijk vermijden.... :juggle:
Vandaar dat de optie om geen vissen toe te voegen blijft openstaan. (Aldus ontstond het idee voor waaiers...)

Ik besef dat (japonica) garnalen ook uit de bak kunnen kruipen als ze dat willen/nodig achten maar daar heb ik geen schrik voor. Ik vrees eerder dat vissen ongewild/per ongeluk/door schrikken/door licht buiten de bak/... zouden kunnen springen en dat zie ik garnalen niet zo snel doen. ;))

Eventuele kanshebbers:

-groep oto's (zie ik niet direct als de meest springerige visjes maar kan het fout hebben)
-groep C. Pygmaeus (lijken me ook geen springers en zullen de bodem niet omploegen)
-Mini-japonica's en een mix van andere dwerggarnaaltjes
-Enkele kleine grondels (vind ik zeer leuk maar wil niet bepaald voorzien in hun algenbehoefte dus dat is sowieso een twijfelgeval... :juggle:

Suggesties of advies is welkom!
 
Laatst bewerkt:
Heb je Atyoida Pilipes overwogen ?
Ze worden net iets groter als een volwassen japonica vrouwtje, maar je moet natuurlijk wel zoals bij alle waaierhandjes voldoende flow voorzien en voeren met stofvoer.
 
Wow zo heb ik ze nog nooit gezien! lijkt wel een alien :LOL:

Mocht je ze ooit tegen komen en je hebt een geschikte bak kan ik je van harte aanraden. Heb er ooit een groepje van gehad en ze zijn echt ontzettend leuk qua gedrag.
 
ik denk dat het wel kan met aziatische waarhand wil het hier tog keer gaan proberen met aantal stuks voor de kweek op 50 liter
 
Heb je Atyoida Pilipes overwogen ?
Ze worden net iets groter als een volwassen japonica vrouwtje, maar je moet natuurlijk wel zoals bij alle waaierhandjes voldoende flow voorzien en voeren met stofvoer.
:thumbs:
Die kende ik nog niet. Die komt op de (very) shortlist! ;))
Alleszins eens kijken wat ze verder zoal nodig hebben, flow staat sowieso op het programma en gericht voeren is geen probleem, mocht ik dergelijke bewoners kiezen komen er geen vissen bij denk ik.

Bedankt voor de suggestie!
 

Terug
Bovenaan