Waaneer is er sprake van een nitrietpiek?


Y

Yourik Bossuyt

Guest
Hallo,

waarschijnlijk werd dit al een paar keer gevraagd op dit forum maar, hier gaan we dan.

Ik heb sinds een paar weken een 100cm aquarium opgestart. Al snel werd duidelijk dat de binnenfilter niet zwaar genoag was voor het aquarium. Tijdens het draaien met de binnenfilter was er even een verhoging van de nitriet waardes (gemeten met een JBL druppeltest). Met de nieuwe filter krijg ik plots een waarde van 0,05 (ipv ervoor <0,025). Zou dit de langverwachte piek zijn, of is hij nog op komst?
:S

Aan ieder die mij kan antwoorden, alvast bedankt.
 
Meestal heb je dit tussen week 2 en 3 maar dat verschilt per bak. Heb je de oude eruit en nu alleen de nieuwe erin?
 
Ik heb een deel van een artikel van de aquavereniging "de natuur in huis" voor je hieronder ingevoegd. Daarin wordt uitgelegd, wat er aan de hand is tijdens nitrietpiek en wat je ertegen of eraan kan doen.


Ammonia

Als de afbraakbacteriën organisch materiaal afbreken, laten ze ammoniak vrij. Ook vissen geven ammoniak af aan het water (direct vanuit de bloedbaan via de kieuwen). Ammonia is een oplossing van ammoniak in water. In deze oplossing reageert het grootste deel van de ammoniak met water tot ammonium. In het water zitten daarom:

  • ammoniak, NH3
  • en ammonium, NH4
De verhouding tussen die twee wordt bepaald door de pH. Bij lage pH verschuift het evenwicht richting NH4. Bij hoge pH verschuift het evenwicht richting NH3. NH3 is zeer giftig, NH4 veel minder. Dat betekent dat bij lage pH de risico’s op ammoniakvergiftiging klein zijn, veel kleiner dan bij hoge pH.

Veel narigheid in het aquarium wordt toegeschreven aan ammoniak. Cryptocorynen kunnen om onduidelijke reden ineens verslijmen, er kan zomaar een algen uitbraak plaatsvinden, etc. Alle reden dus om te zorgen dat de ammoniak weer snel uit het water verdwijnt. Hier komen ons weer andere bacteriën bij te hulp, de zogeheten nitrificerende bacteriën. De ammoniak en ammonium worden eerst afgebroken naar nitriet, en daarna wordt nitriet verder verwerkt tot nitraat. Dit nitraat is van alle afvalstoffen het minst giftig, bovendien gebruiken de planten het graag.

Nitrificerende bacteriën

Er staan 5 bacterie geslachten bekend als ammonia verwerkers, die ammonia oxideren tot nitriet ( NO2), en vier geslachten staan bekend als nitriet verwerkers, die nitriet oxideren tot nitraat. Van de ammonia verwerkers is Nitrosomonas de belangrijkste, van de nitriet verwerkers is Nitrobacter de belangrijkste. Van Nitrosomonas en van Nitrobacter bestaan verschillende soorten, en van elke soort bestaan er weer verschillende stammen. In zeewater spelen andere soorten een rol dan in zoet water. Deze bacteriën zijn zuurstofminnend en autotroof, dwz ze halen hun koolstof uit inorganisch materiaal zoals CO2.

Groeisnelheid

Nitrificerende bacteriën vermenigvuldigen zich relatief langzaam, verdubbeling (maximaal, onder optimale omstandigheden) elke 7 uur (Nitrosomonas) en elke 13 uur (Nitrobacter). Reken bij minder optimale omstandigheden op verdubbeling elke 15..24 uur. Om ze optimaal te laten groeien zijn de volgende omstandigheden van belang:

  • Het meest gunstige temperatuur gebied voor nitrificerende bacteriën is 25-30 °C.
  • Voor Nitrosomonas is de beste pH 7,8 — 8,0 De groei stopt bij pH kleiner dan 6,5.
  • Voor Nitrobacter is de beste pH 7,7 – 8,2 De groei stopt bij pH kleiner dan 6,0.
Een pH in het basisch gebied is dus gunstig voor de groei, en daarom is een Tanganyika of Malawi bak eerder ingedraaid (van voldoende bacteriën voorzien) dan een plantenbak. Als je met CO2 je zuurgraad (veel) te ver laat zakken komen je nitrificerende bacteriën in de problemen. Met een gezond draaien plantenbestand merk je dat niet zo omdat de planten veel van de ammonia opnemen ( nitriet wordt overigens niet door je planten opgenomen). Bovendien zal bij lage pH de ammonia voor het grootste deel ammonium zijn (niet erg giftig).

Nitrificerende bacteriën leven niet vrij in de ruimte, maar koloniseren een substraat (biofilm) Dat betekent dat waterverversen en UV filteren ze weinig kwaad kan doen.

Zuurstof

De nitrificerende bacteriën hebben zuurstof nodig. Liefst 80% of meer verzadiging. Als de zuurstof concentratie zakt onder 2ppm ( 2 mg/l) dan stopt alle nitrificatie. Nitrobacter is gevoeliger voor lage zuurstof concentratie dan Nitrosomonas. Je kan dus een situatie hebben waarbij ammonia wel wordt omgezet in nitriet, maar nitriet niet verder wordt omgezet naar nitraat. Dit is overigens iets anders dan de beruchte nitrietpiek, die optreedt omdat Nitrosomonas iets sneller groeit dan Nitrobacter. Dan is er op gegeven moment onvoldoende Nitrobacter om alle nitriet, die wordt gemaakt door Nitrosomonas, te verwerken tot nitraat, en hoopt de nitriet zich op. Nitriet is extreem giftig voor vissen.

Snelgroeiers

De zuurstof behoefte van de nitrificerende bacteriën is de reden voor de goede raad om in een startend aquarium ‘snelgroeiers’ te zetten. Wat je eigenlijk wilt, is goed assimilerende planten, die de zuurstof kunnen leveren voor de opbouw van het bacteriën bestand. Je start dus het beste met onderwater gekweekte snelgroeiende planten, die je van een mede aquariaan krijgt.

Verder kan je de opbouw van het bacteriën bestand een vliegende start geven, door in het begin al meteen een mooie kolonie nitrificerende bacteriën in te brengen in de vorm van ingedraaid filter materiaal. Dat je ook weer van een mede aquariaan krijgt.

Starten

En tenslotte moeten je bacteriën dus wel ammonia hebben om te oxideren. Die ammonia kan je laten maken door de afbraak bacteriën (beetje voer in de bak gooien), of door een startvisje. Of rechtstreeks, door ammonia
uit de fles in de bak te gooien, maar daarmee kan men zich snel vergissen in de dosering.

Bevolken

Als er eenmaal plantengroei is, en het aquarium staat al enige tijd te draaien, dan kunnen er wat vissen in. Daarbij doe je er goed aan je visbestand niet sneller dan elke week een klein beetje uit te breiden. De nieuwe vissen leveren natuurlijk afvalstoffen, en er moeten extra bacteriën bij komen om die extra afvalstoffen te verwerken. Aangezien de gewenste bacteriën zich niet snel vermeerderen, moet ook de uitbreiding van het visbestand heel rustig gedaan worden. De uitbreiding van het bacteriënbestand houdt dan de uitbreiding van het visbestand makkelijk bij en je krijgt geen nitrietpiek.

Planten

Planten die in een vers aquarium staan hebben dezelfde behoeften als planten in een oud aquarium. Om te groeien hebben ze dus voeding en CO2 nodig, en als je met een flinke lading snoeiafval je bak opstart kan je het beste ook maar meteen de voeding en de CO2 aan zetten. Beperkt, aangezien je met allemaal vers gesnoeide planten zit, en je wilt ook de pH niet te ver laten dalen (zie boven).
Als je een aquarium begint met gekochte, bovenwater gekweekte plantjes, en geen ingedraaid materiaal hebt , dan heb je extra veel geduld nodig. Je moet dan eerst je planten zover zien te krijgen dat ze zuurstof gaan produceren. Dus eerst (met weinig licht) wachten tot ze in de onderwater vorm zijn, en voldoende geworteld, daarna kan het ook nog nodig zijn wat nitraat en CO2 te geven want ze moeten wel gaan groeien, en bacteriën om die nitraat en CO2 voor ze te maken die zijn er nog niet (!)


Op basis van deze informatie hoop ik dat je het vormen van nitriet o snel mogelijk kan reguleren door de nitrobacter te laten toenemen!
 
Bedankt BigSmoke,

heel erg nuttige info, maar nu weet ik nog steeds niet bij welke waardes er sprake is van een nitrietpiek.
Blijkbaar bestaat daar geen antwoord voor.
 
Bij de een zie je een beetje nitriet ontstaan en bij de ander zie je veel nitriet en dat alles hangt van veel factoren af. Een standaard antwoord op wanneer en hoeveel kun je denk ik niet zeggen.
 
Dus is het eigenlijk gewoon belangrijk dat je je nitriet ziet verdwijnen door de bacteriegroei?
De 0,05 mg/l waarde die ik nu heb kan de piek zijn. (hopelijk)
 
Laat ik het zo stellen: ELKE concentratie nitriet is helemaal verkeerd in je bak, een zeer lage concentratie is dodelijk voor de meeste dieren. Je moet dus streven naar 0 mg/l.
Helaas is er geen andere methode om een nitriet piek vast te stellen, dan het 2 x per dag ( ivm aangroei baccies!!) meten van de waardes. je zult eerst een toename zien en een tijdje later begint de afname dan, omdat de ntrietverterende bacterieën de overhand krijgen. Maar je bak is pas veilig als je GEEN nitriet meer meet.
Dat is voor bijna elke bak een ander tijdsbestek ,omdat er geen 2 bakken gelijk zijn, he tis helaas niet anders
De enige, mij bekende, manier om een nitrietpiek helemaal te vermijden is het inbrengen vanaf het 1ste begin, van water van een mede hobbyist, uit een bak die al een jaartje of zo draait.
 
De enige, mij bekende, manier om een nitrietpiek helemaal te vermijden is het inbrengen vanaf het 1ste begin, van water van een mede hobbyist, uit een bak die al een jaartje of zo draait.

Ok, maar zover ik weet zitten er in dat water geen goede bacterien omdat die zich vestigen in de bodem en de filter en ander substraat.

Dat staat ook in je stukje van daarnet:

Nitrificerende bacteriën leven niet vrij in de ruimte, maar koloniseren een substraat (biofilm) Dat betekent dat waterverversen en UV filteren ze weinig kwaad kan doen.

Ik zou dan liever vragen om wat filtersubstraat want daarin zitten wel deze gewenste bacterien.
 
Hij had die andere erbij gelaten.\

Nieuwe zit er 4 dagen in .
Hij begint dus weer overnieuw.
 
De enige, mij bekende, manier om een nitrietpiek helemaal te vermijden is het inbrengen vanaf het 1ste begin, van water van een mede hobbyist, uit een bak die al een jaartje of zo draait.
Over hoeveel water spreken we dan, en eenmalig of meerdere keren?
 
Nee ik doelde op de bacteriën in de vuile spons, die zijn real life
 
Die moet je dan wel hebben,he. ook dan is nitrivec er bij ,ook handig.

Gewone bacterie is snel , nitrivec traag. dus geef je een boost.
 
De beste manier is gewoon geduld hebben.
Af en toe een klein beetje voer verkruimelen en zes weken de tijd nemen.
 
even terugkomend op het gebruiken van water van een ingedraaide bak. Bacterien bevinden zich overal, dus ook massaal in het water en zeer geconcentreerd in filtermedia. Als je echter deze hoge concentraties bacterien in je bak brengt dan gaan ze DOOD, gewoonweg omdat er te weinig nitriet is om te wijzigen naar nitraat.
Als je water inbrengt, dan zullen de niet geconcentreerde nitrobacters zich razensnel aanpassen aan de voorhanden zijnde hoeveelheid en nieuw aangemaakte hoeveelheid nitriet.
Dit is de reden waarom ik duidelijk heb gesteld WATER in te brengen i.p.v. gebruikte filtermedia. Dit is weer gebaseerd op ervaringen van heel wat mede-hobbyisten en van mijzelf.
De tips en trucs die ik hier op forum zet zijn enerzijds gefundeerd in allerlei publicaties, maar ook en vooral op ervaringen "uit het veld". Ik hoef geen gelijk te hebben en niemand is verplicht om die tips en trucs nna te volgen, ik deel alleen kennis en ervaring.
 

Terug
Bovenaan