Wat is er nieuw

Waar blijft die piek?

Ronsterr

Well-known member
Lid geworden
21 september 2019
Leeftijd
36
Website
aquaforum.nl
Tot nu nog steeds geen hoge nitriet gemeten. Vandaag dag 19 en ik meet de volgende waardes:

NH3: 0,0mg
NO2: 0,5mg
NO3: <10mg (licht roze)

Ik heb twee keer wat voer verkruimeld in de begin fase. Ik voeg 12ml Profito toe en FloraGrow Pro verdeeld over de week. Bio CO2 word toegevoegd, controller is mooi groen. Planten groeien goed. Heb bruin en draadalg in de bak zitten.

Moet ik mijn geduld op de proef blijven stellen of kan ik nog iets extra’s doen?

Een nitrietpiek hoeft niet altijd, dat kan geleidelijk verlopen zijn of een korte piek welke je niet hebt opgemerkt.

Is het niet gek dat ik nitriet en licht nitraat tegelijk meet? En dat al een dag of 6?

Dat kan, want de nitriet word omgezet naar nitraat, dus zit je precies op de wip en wat betekend dat de bak nog niet is ingedraaid, wat ook meestal pas na de 3e week is, vandaar dat er meestal 4 weken voor word aangehouden.

Waar meet je mee? Roze NO3 ken ik nog niet.

Klopt inderdaad, die van Colombo

Ok druppels dus. Was al bang dat je stripje gebruikte. Roze NO3 druppels nog niet eerder voorbij zien komen. Bij mij is de NO2 roze en dat is dan echt wel een nitriet piek. Tja geduld is moeilijk als alles daar zonder vis staat 😉

Goede plantengroei is als het ware concurrentie voor de bacties. 🙂 Dus dat remt en maskeert de processen een beetje. Als de bak al aardig beplant is met veel actieve groei, zou de eerste vis zo langzamerhand wel toegevoegd kunnen worden. Dan wakker je de cyclus verder aan zonder al te veel risico. Gewoon beperkt voeren in het begin. Kom maar haters, go and get me.

Goede plantengroei is als het ware concurrentie voor de bacties. 🙂 Dus dat remt en maskeert de processen een beetje. Als de bak al aardig beplant is met veel actieve groei, zou de eerste vis zo langzamerhand wel toegevoegd kunnen worden. Dan wakker je de cyclus verder aan zonder al te veel risico. Gewoon beperkt voeren in het begin. Kom maar haters, go and get me.
Haha die laatste 😀
Zou ik evt kunnen starten met een schooltje Cory’s? Of is dat teveel van het goede?

Ideaal zou denk ik zijn om te beginnen met een (niet te grote) vis die alleen of evt met een paar gehouden kan worden. 🙂

Weet niet of je al een volledig bestand in gedachten hebt. Zelf zette ik er destijds een gourami in.

Tja mijn bestand is al wel uitgedacht. Neon tetra, corydoras, apistogramma, Otocinclus en misschien L nummer

Okee. 😀 Leuk bestand. Als je een makkelijk L-nummer --makkelijk qua acceptatie van voedsel-- zoals een borstelneus zou willen, zou dat een optie kunnen zijn. Jong dier kopen en af en toe een stukkie algentablet of groente erin. (Een vaste voedertijd en -plek helpen overigens om die aan het eten te krijgen en houden.)

Is het niet gek dat ik nitriet en licht nitraat tegelijk meet? En dat al een dag of 6?

Nee, in de eerste plaats omdat beide stoffen tegelijkertijd voor kunnen komen.
en twee, omdat een nitraat test zo kan werken dat het eerst nitraat reduceert tot nitriet en dat vervolgens middels een reagens aantoont. Als er dan al nitriet in het water zit, wordt dat ook door de nitraat test opgepikt. Ik weet niet of alle testen zo werken, maar de nitraattest die ik tegenkwam waarbij wel aangegeven was hoe het proces verloopt was dit de manier.

Haha die laatste 😀
Zou ik evt kunnen starten met een schooltje Cory’s? Of is dat teveel van het goede?

Geduld! De opmerking van Ton was een goede. 4 weken is een gemiddelde welke men aanhoudt voor een goede aquarium indraai. Je meet nu nog nitriet maar het zal langzamerhand geheel omgezet zijn naar nitraat. Het is nog niet zover. Wacht nog even dus.

Tja mijn bestand is al wel uitgedacht. Neon tetra, corydoras, apistogramma, Otocinclus en misschien L nummer

Leuke combi. Ik had ook zoiets bedacht maar heb iets gewijzigd. Ik heb wel de apistogramma als laatste gedaan dan zien ze (als het goed gaat) niet de hele bak als eigendom.

Lees ook even in over de Otocinclus. Meen dat dit soort voorlopig de 1e maanden er nog niet in kunnen ivm te weinig voedsel. Je aquarium moet echt rijp zijn omdat ze auf wush (of zo iets 🙄 ) nodig hebben. Staat wel op forum in sommige topics.

Lees ook even in over de Otocinclus. Meen dat dit soort voorlopig de 1e maanden er nog niet in kunnen ivm te weinig voedsel. Je aquarium moet echt rijp zijn omdat ze auf wush (of zo iets 🙄 ) nodig hebben. Staat wel op forum in sommige topics.
Ja, dat klopt. Verder zijn het wel sterke visjes, maar er is wel wat kritiek op. Per visje dat je koopt zouden er tijdens de reis naar Europa 3 dood gaan.

Ja, dat klopt. Verder zijn het wel sterke visjes, maar er is wel wat kritiek op. Per visje dat je koopt zouden er tijdens de reis naar Europa 3 dood gaan.
Dat is met corydorasjes nog veel erger daar gaat een ruime 50% dood tijdens transport

*edit, te snel gelezen corydorasjes is dus minder erg

Dat is met corydorasjes nog veel erger daar gaat een ruime 50% dood tijdens transport

*edit, te snel gelezen corydorasjes is dus minder erg

Bronnen?

Want ehm, het lijkt me niet dat je als bedrijf lang in business blijft als meer dan de helft van je handelswaar onverkoopbaar is. De prijs van wat er overblijft zou hoog moeten zijn wil je alle verloren inkoop en vooral transport kosten daarin terug verdienen. Bovendien kan ik me ook niet voorstellen dat dat met hedendaagse infrastructuur en transportmethodes nog gebeurt. In lang ververlogen tijden toen transport nog per boot ging kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar tegenwoordig vlieg je binnen 24 uur de wereld over. Dat is geen periode die voor vissen problematisch is.

ik ken de verhalen ook maar mensen die het kunnen weten doordat ze zelf importeren/exporteren of in de groothandel in siervissen hebben gezeten verklaren stuk voor stuk dat het onzin is en dat je bedrijf onmiddelijk failliet zal gaan als je structureel zulke verliezen hebt.

Ja er zijn filmpjes te zien hoe ze die corydoras verpakken (gaan per stuk) en dan ook het eindproduct als ze in de groothandel aankomen en waarbij dus ruim de helft dood is

Ja er zijn filmpjes te zien hoe ze die corydoras verpakken (gaan per stuk) en dan ook het eindproduct als ze in de groothandel aankomen en waarbij dus ruim de helft dood is
Dus nu is youtube en internep wel juist?

Ik vraag me af hoeveel wildvang van Corys er nog is. Ze kweken toch zo makkelijk?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan